Derfor vurderer Dani Sordo å prøve seg i rallycross

Spanjolen innrømmer at karrieren er mer på hell enn i startgropa, og han vet ikke enda hva han skal finne på neste år.

Publisert

Ryktene har spredd seg om hvorvidt Dani Sordo er aktuell for å kjøre for Prodrive-teamet GCK som i år stiller til start i to nybygde Renault Megane R.S. RX.

Dani Sordo. (Foto: Simen Næss Hagen)

Ryktene har spredd seg om hvorvidt Dani Sordo er aktuell for å kjøre for Prodrive-teamet GCK som i år stiller til start i to nybygde Renault Megane R.S. RX.

Spanjolen var på plass i åpningsrunden i VM i Barcelona sist helg og tilbrakte blant annet mye tid i loungen til Petter Solberg. Parc Fermé tok også en prat med Sordo, som bekrefter at han har en stor interesse for rallycross - noe hans landsmann Luis Moya også ga uttrykk for gjennom helgen.

https://parcferme.no/rallycross/spansk-profil-mener-rallycross-bor-hente-inspirasjon-fra-wrc/

Det er avisen Autosport som drar fram ryktene om Sordo og Renault. Overfor Parc Fermé dro ikke Sordo noen link til GCK-teamet, men uttrykte i stedet positivitet rundt at Marcus Grönholms team GRX i år stiller med to nye Hyundai i20, basert på forrige generasjons WRC-modell.

Dette teamet har riktig nok ikke noe fabrikkstøtte, men så lenge Sordo er under kontrakt med Hyundai så er det heller utenkelig at han automatisk får kjøre noe annet bilmerke - dersom han skulle ende opp i rallycross.

Sammenlikner seg med Loeb

Riktignok er det ikke helt sannsynlig at han gjør det i år, men spanjolen tenker også i det lange løp.

– Ja, hvorfor ikke? Rallycross er likt på mange måter, men også noe ulikt. Men det er mye krefter og mange kule fighter. For meg er ikke dette altfor utenkelig. Jeg skal ikke drive med bare rallykjøring i hele karrieren min, og det er ikke noe tvil om at jeg er nærmere slutten enn starten på rallykarrieren, sier Dani Sordo til Parc Fermé.

https://parcferme.no/rallycross/petter-ville-gjerne-ansatt-bjorndalen-i-teamet-sitt/

Han ramser opp flere gode grunner til å melde overgang til rallycross når rallykarrieren skal avsluttes, noe han også trekker en sammenlikning til med tanke på Sebastien Loeb. Franskmannen har fått åpent tilbud om å komme tilbake til WRC for fullt, selv om franskmannen tydelig avviser at det ikke er aktuelt å gå på for fullt i VM igjen.

– Ting går mer rolig for seg her enn i rallyen. Det er mye som tar tid med rally. Reisetid, gjennomkjøring og alt dette. Du må ha motivasjonen til det hele veien og være konsentrert fra første dag. For oss så begynner jo et løp fra mandagen av, egentlig, sier Hyundai-profilen.

Utgående kontrakt

Derfor er han ikke snauere enn at han gjerne hinter til at rallycross faktisk står høyt på agendaen.

Dani Sordo viste oppriktig stor interesse for Rallycross-VM sist helg. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Kontrakten min går ut i år, og jeg vet ikke hva jeg gjør neste år. Ståa i år er jo også at vi har fire førere på bare tre biler og jeg vet ikke hvordan dette blir neste år, sier Sordo.

Han sammenlikner Rallycross-VM med MotoGP hva gjelder at en VM-serie har større interesse og popularitet i enkelte land enn andre. Det er ikke ukjent at rallycross har enorm status i Norge og Sverige, på samme måte som MotoGP er desidert størst i Spania.

– Rallycross er på mange måter født i Norge og Sverige. Mye folk og mange fans. De fleste førerne er også meget sterke, samtidig som det er fint med nye førere og nye team i VM, sier 34-åringen.

Powered by Labrador CMS