Derfor vurderer Andreas sterkt å melde overgang til rally


DEL
(Foto: Simen Næss Hagen)

Andreas Bakkeruds plan B dersom det ikke blir Rallycross-VM: Kjøre WRC 2.

Jepp, du leste riktig. Bergenseren går en spennende tid i møte og håper å ha noe konkret klart for 2018. Tidligere i høst mistet han jobben i Hoonigan Racing Division da Ford Performance valgte å trekke seg ut av satsingen i Rallycross-VM.

Tilbake står Bakkerud uten sete og team sammen med sine lokale og lojale sponsorer som har fulgt ham i mange år. Fremdeles vil han kjøre Rallycross-VM, og det er det han jobber mot. Men han vet at det kan bli tøft å sikre seg et sete for neste år.

– Om det ikke går, så snur jeg snuten og prøver WRC 2, sier Bakkerud tydelig til Parc Fermé.

– Seriøst?

– Ja, det mener jeg. Kilometerprisen er vanvittig mye dyrere i rallycross enn i rally. Men samtidig er jeg nødt til å få et godt tilbud fra et WRC 2-team for å kunne gjennomføre det, sier 26-åringen videre.

- ANNONSE -

- ANNONSE -

LES OGSÅ: Ford ute av rallycross – Bakkerud på bar bakke neste år

Andreas Bakkerud har kjørt to rallyløp i hele sitt liv. Sigdalsrally og Numedalsrally i år. Det ga mersmak. Spesielt dette med noter fascinerte ham veldig.

– Ja, det å kjøre fort på skogen føler jeg at jeg mestrer. Men jeg har ikke fått vist noe potensial enda, for jeg må lære meg dette med noter mye mer, sier Bakkerud.

LES OGSÅ: Lot seg ikke skremme av snø, trange veier og issåle

Andreas Bakkerud fra Sigdalsrally 2017. (Foto: Simen Næss Hagen)

Vil bevise noe overfor rallygutta

Han har fått med seg kostnadene for å kjøre WRC 2, og vet hva han kan gå til. Han tror ikke det er noen skremmende forskjeller med å betale seg inn i et WRC 2-team kontra Rallycross-VM. Summene strekker seg fra alt fra 400.000 euro til 1,4 millioner euro for å kjøpe seg inn i et team i VM.

– Det er i alle fall de summene jeg har hørt. Men det forskjellig fra utøver og program. Men om du tenker på antall kilometer, så får jeg mye mer igjen av å kjøre rally, sier Bakkerud.

Og han har en annen motivasjon med å se mot skogen.

– Jeg vil bevise overfor rallygutta at rallycross ikke bare er noe man skal drive med når man pensjonerer seg fra rally. Det er kanskje min største motivasjon. Jeg tror det faktisk er mulig å komme inn i rally. Om jeg så må flytte til østlandet og trene noter hver dag i flere måneder, så gjør jeg det.

– Men WRC 2 betyr R5-bil. Er det ikke litt voldsomt hoppe i en såpass rask bil for å lære seg rally?

– Tja, det kan jo hende, men samtidig har jeg kjørt firehjulsdreven bil såpass lenge. Jeg følte meg heller ikke 100 prosent komfortabel i en R2-bil utifra hva den tåler av kutting og slike ting. For meg tror jeg det er lettere å håndtere en R5-bil selv om den går fortere på skogen. Jeg må bli vant til dette med noter, forsere notene og slikt. Jeg tror jeg kan henge greit med bare notene sitter og jeg føler meg tryggere, hevder bergenseren, som fremdeles understreker at det er kjøretreningen og milene i kroppen han vil oppnå med rallykjøring.

- ANNONSE -

LES OGSÅ: Bakkerud: – Det er bare å ta av seg hatten for dem

Andreas Bakkerud og Petter Solberg i duell i svenske Höljes. (Foto: Simen Næss Hagen)

Klar for elbil-inntog

Han har så vidt prøvd en Fiesta R5, riktig nok på en asfaltbane så han fikk ikke den fartsfølelsen han trengte.

– Men det var et fint chassis å kjøre, understreker han.

Selv om han ikke hadde noe problemer med å snakke om rally på inn- og utpust, så er Bakkerud samtidig ganske tydelig:

– Min idé er at jeg skal tilbake i VM i rallycross uansett. Jeg skal ta den jævla tittelen. Men om det blir med en bensindrevet bil eller elbil, det spiller ingen rolle. Det er viktig for meg å være til stede når de første elbilene kommer og samtidig ha mye kjøring i kroppen, tror han.

Kryptisk om rallycross-teamene

Så han understreker at plan A fremdeles er rallycross. Men han er veldig taus når det kommer til noe konkret for neste år.

– Jeg skulle ønske jeg kunne gi deg litt mer svar, men vi får nok ikke vite noe før ut i desember, sier Bakkerud.

– Petter har uttalt at han kunne sett for seg deg som teamkamerat. Kunne det fungert at dere blir teamkamerater? Og er PSRX-teamet i det hele tatt aktuelt for deg?

– Det ville vært dumt av meg å si at det beste teamet med de beste bilene ikke er aktuelle. Og det blir noe helt annet om vi kjører for samme bilmerke og han er sjefen i teamet, sier Bakkerud, tydelig på at stridsøksene fra tidligere virker å være lagt rimelig død.

LES OGSÅ: NRK: Solberg kan se for seg Bakkerud som teamkompis

(Foto: Simen Næss Hagen)

– Hvis vi ser på andre team, biler og så videre. Hva er aktuelt og mindre aktuelt?

– Det kan jeg ikke si noe om nå. Rallycrossmiljøet er ikke så veldig stort, men av og til kan det komme noen overraskelser, sier han kryptisk.

Uansett, Bakkerud har fått med seg at Mads Østberg også har kikket mot rallycross, i alle fall for en kort periode, og skyter uoppfordret inn:

– Om det blir en slik plan, så får Mads lære meg rally, så skal jeg lære han litt rallycross.

LES OGSÅ: Østberg utelukker ikke å prøve seg i rallycross neste år