Derfor vil ikke Andreas sprette asfalt-sjampisen riktig enda

Og nordmannen bedyrer at stemningen i teamet er god etter den skjebnesvangre avkjøringen i Monte-Carlo.

Publisert

Starten på 2019 ble foreløpig en videre fortsettelse av 2018-sesongen for Andreas Mikkelsen. Det åpnet relativt lovende og stabilt, alt lå tilrette for et godt resultat, før det skulle gå skeis igjen. I fjor fikk bilen mye av skylden. Denne gangen var det Mikkelsens egen feil, helt og holdent.

(Foto: Helena El Mokni/Hyundai Motorsport GmbH)

Starten på 2019 ble foreløpig en videre fortsettelse av 2018-sesongen for Andreas Mikkelsen. Det åpnet relativt lovende og stabilt, alt lå tilrette for et godt resultat, før det skulle gå skeis igjen. I fjor fikk bilen mye av skylden. Denne gangen var det Mikkelsens egen feil, helt og holdent.

– Det var mye styr på den etappe. Først slo jeg styringa veldig skakk, så «stallet» jeg litt senere. Så tenkte jeg å få til en bra avslutningen. Da jeg så at bakhjulet var helt borte, så skjønte jeg ganske raskt at det var «game over», til Mikkelsen til Parc Fermé på telefon fra Monaco.

https://parcferme.no/rally/rally-monte-carlo-spiser-opp-forerne-forerfeil-sendte-mikkelsen-ut-av-lopet/

– Sinnssykt glatt

Han har forklart at han hadde en «flat» i nota for å ha høyest mulig fart ut av svingen, men friksjonen forsvant totalt, der venstresiden på bilen fikk seg en så stor trøkk i kanten av venstre bakhjul og hjuloppheng ble fullstendig revet av.

– Noe unødvendig overladding?

– Tja, jeg vet ikke. Det var noe sinnssykt glatt i den svingen. Jeg bare mistet bakparten totalt. Det var ikke det jeg ventet der, konstaterer 29-åringen.

Støtte i teamet

Som sagt tidligere, så er det «mye positivt å ta med seg». Selv om Mikkelsen virkelig er nødt til å levere denne sesongen, og i alle fall unngå slike førerfeil, dersom han skal ha en videre framtid i toppen av Rally-VM.

Derfor kunne ikke sesongen startet mer skjevt. Ifølge nordmannen selv ble det ikke noe krisemøte eller ekstra kjeft fra teamet selv om han ikke kunne skylde andre enn seg selv.

– Neida, teamet var veldig positive. Det var mye positivt å høre fra dem. Ikke noe dårlig stemning der. Det vi må nå, er bare å komme oss til Sverige og klinke til. Ikke noe vits i å grave seg ned, sier han.

Dette var Mikkelsens første løp med Sebastien Loeb som teamkamerat. Heller ikke Loeb fikk vist fram sitt gamle slag som rallyfører, noe han for så vidt klarte en rekke ganger for Citroën i fjor.

Andreas Mikkelsen, Thierry Neuville og Sebastien Loeb (Foto: Helena El Mokni/Hyundai Motorsport GmbH)

Mikkelsen føler det på mange måter også taler til hans egen fordel.

– Det er på en måte positivt for meg at Loeb ikke nødvendigvis er så mye raskere enn meg. Han er klar på at det ikke var noe enkelt, og at han føler han pusher skikkelig uten at tidene kommer, sier nordmannen.

Ikke representativt for asfalt

Selv om mye av løpet blir kjørt på tørr asfalt, så er det ikke representativt for hva bilen duger til på asfalt, mener Andreas. Selv om han fant en relativt bra følelse med bilen på fredag, og lå an til en midlertidig pallplass bak kamphanene Sebastien Ogier og Thierry Neuville, så er han fortsatt avventende til hva som venter ham på Korsika.

– Her kjører vi jo ofte med piggdekk og kaster bilene mer inn i svingene, så man kjører jo ikke slik man skal på asfalt. Det er vanskelig å si om ting har løsnet enda. Vi kan ikke trekke noen konklusjoner, selv om jeg fikk en god følelse på fredag, sier han.

Powered by Labrador CMS