Derfor velger Grøndal å selge WRC-bilen sin

– Dette er noe dritt. Jeg har egentlig ikke lyst.

Publisert

(DRAMMEN): Denne uken har det vært full aktivitet på sosiale medier i forbindelse med at regjerende norgesmester Anders Grøndal har lagt ut sin velkjente Subaru Impreza WRC S10 for salg. Prisen er satt til 190.000 euro, i underkant av to millioner norske kroner.

Anders Grøndal har hatt sin Subaru Impreza WRC S10 på utstilling i bilbutikken i Drammen etter at den ble ferdig restaurert i 2017. Nå skal den selges. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(DRAMMEN): Denne uken har det vært full aktivitet på sosiale medier i forbindelse med at regjerende norgesmester Anders Grøndal har lagt ut sin velkjente Subaru Impreza WRC S10 for salg. Prisen er satt til 190.000 euro, i underkant av to millioner norske kroner.

Bilen har i seg selv ikke vært i bruk siden han krasjet stygt med den i Rally Stavanger i 2013, og de brukte fire år på å restaurere den i god, original stand igjen. Siden har den vært et «museumsobjekt» i Drammen, men nå skal altså Grøndal Bilbutikken AS kvitte seg med bilen de har hatt siden 2006. I tillegg skal han selge sin nåværende Ford Fiesta R5 han har kjørt siden 2016.

– Kommer sikkert til å angre

– Nei, dette er noe dritt. Og jeg har egentlig ikke lyst til å selge den. Mange lurer jo også på om jeg er helt idiot, og burde tenkt at den har høyere verdi om ti år, så jeg kommer sikkert til å angre den dagen den blir solgt, sier Anders Grøndal til Parc Fermé.

– Hvorfor skal den da selges?

– Det er mye sammensatt. Men først og fremst fordi vi ønsker å få til en ny bil. Vi har jo R5-bilen også til salgs, og vi kunne fått kjøpt en ny bil kun med salget av denne R5-bilen. Men så skal du gjerne ha reservedelpakke, oppsettmuligheter - ja, alt som hører med ved siden av selve kjøpet, sier Grøndal videre.

Selv om han nå har fylt 35 år, så har han fortsatt ambisjoner i rallyløypa. En positiv kurve i 2019 etter flere tyngre sesonger har gitt ham en ny motivasjon til å gi ham en siste lille sjans til å utvikle seg bak rattet.

Og han har ikke lagt skjul på at han er veldig interessert i den nye Fiesta R5-bilen fra M-Sport som kommer på markedet allerede denne sommeren.

Ny motivasjon

(Foto: Simen Næss Hagen)

Derfor er han villig til å selge ett av de mest markante rallysymbolene på norske skilter, som de attpåtil brukte store summer på å rette opp igjen og stille ut etter krasjen i 2013.

– Med ny R5-bil nå, som forhåpentligvis ser ut til å bli veldig bra, så har jeg jo blant annet lyst til å kjøre Rally Sweden i alle fall en gang til, blant annet. Kjøringen i år har gitt meg veldig stor motivasjon. Og akkurat nå står det jo bare penger i hjørnet i butikken som kan brukes mer fornuftig, sier Grøndal.

– Men tror du ikke bilen faktisk har større verdi om ti år?

– Det er jo ikke sikkert jeg kjører rally om ti år. Eller man vet jo aldri. Men jeg kommer sikkert til å angre om ti år. Samtidig er bilen lagt ut ganske høyt, og jeg har hørt fra England at dette kanskje er den fineste gjenværende bilen av denne typen, sier Grøndal.

Historisk bil

Anders Grøndal har hatt denne WRC-bilen siden 2006. Her fra Rally Larvik for snart 12 år tilbake. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For Prodrive, fabrikken som har bygd bilen, de har registrert at bilen nå skal selges.

– Jeg har fått noen mailer der ifra, hvor de fleiper med «Hva faen er det dere gjør. Denne bilen er jo deg. Det er din bil. Er du helt idiot?». Så det er tydeligvis en bil som har satt spor.

Han tok sitt første NM-gull i rally med den i 2010. Og på andre forsøk i 2006 totalvant han sin første NM-runde med denne bilen, i tett kamp med Mads Østberg og Thomas Schie. I VM-sammenheng er bilen mest kjent for seieren til Petter Solberg i Rally Sweden i 2005. Hans 11. seier av 13 i karrieren hans.

– Jeg husker det var dritstort å ta NM-gullet med bilen. Det var jo helt rått. Ikke bare at vi også i blant klarte å slå Mads, men også fordi det faktisk var mitt første NM-gull i rally, sier Grøndal.

Powered by Labrador CMS