Derfor la Anders rallybilen ut for salg – før han plutselig tok den vekk igjen

Publisert

Det hadde gått flere måneder siden Numedalsrally i februar. Et løp der Anders Grøndal ble nummer tre, men som han karakteriserer som kanskje sitt beste løp med det nyeste tilskuddet i R5-familien, nemlig andregenerasjons Ford Fiesta R5.

Anders Grøndal. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det hadde gått flere måneder siden Numedalsrally i februar. Et løp der Anders Grøndal ble nummer tre, men som han karakteriserer som kanskje sitt beste løp med det nyeste tilskuddet i R5-familien, nemlig andregenerasjons Ford Fiesta R5.

Siden har norsk rallysport stått stille. Og plutselig hadde Grøndal lagt ut bilen sin for salg, vel vitende om at dette skapte voldsom oppmerksomhet i miljøet. Selv har drammenseren tidligere lagt ut bilene sine for salg mot høsten for å sjekke markedet og eventuelt se på muligheter for ny bil til neste sesong, men nå kom altså salgsannonsen vesentlig tidligere.

Fullfører sesongen

– Jeg fikk veldig mange henvendelser på folk som trodde jeg kanskje skulle gi meg. Det leste jeg også på kommentarene. Men nei, jeg skal ikke gi meg - i alle fall skal jeg kjøre ut denne sesongen før jeg finner ut av hva jeg gjør neste år, sier Anders Grøndal til Parc Fermé.

– Og hvordan var kjøperesponsen på bilen?

– Den var veldig bra. Jeg kunne solgt den både to og tre ganger til en god pris. Jeg fikk også meldinger etter at jeg tok den vekk. Men det viste seg å bli praktisk vanskelig å kvitte seg med den på grunn av korona med stengte grenser og alt dette her. Så jeg bestemte meg heller for å beholde den, i hvert fall ut året, sier 36-åringen videre, som er klar for en restart av NM-sesongen med asfaltløpet Rally Grimstad førstkommende helg.

Vurderer andre merker

For han legger ikke skjul på at han har lyst på ny bil, selv om han også tar et forbehold per i dag om hvordan neste år egentlig blir. Riktig nok har familiebedriften Grøndal Bilbutikken i Drammen Ford-argentur i Norge, men sønnen og salgssjefen i butikken konstaterer at han ikke bundet opp til dette bilmerket til rallysatsingen sin.

– Men det er jo ikke til å legge skjul på at vi aller helst har lyst til å kjøre Ford. Det vil vi. Men vi kan ikke gå tilbake til MK1-bilen, selv om det ikke er til å legge skjul på at chassiset vi har hatt på den nye bilen har vært dårligere enn den gamle tidligere. Det finnes andre R5-biler som per i dag er bedre som selvfølgelig vil være interessante å se på, sier Grøndal, og med det hinter til at både Volkswagen og Skoda et er interessante merker for ham.

Men han skal ikke avskrive modellen han nå kjører, selv om M-Sport fortsatt sliter med barnesykdommer. Grøndal hevder som nevnt at det har vært stor interesse for bilen hans, og ifølge eWRC-results.com har bilen hans en av de beste CVene, hvis ikke den beste, selv om det skal sies at bilen kun har gått i nasjonale løp.

Anders Grøndal under Rally Grimstad i fjor, som var hans første løp med nyeste generasjons Ford Fiesta R5. (Foto: Oliver Alfredsen)

– Det kommer jo hele tiden oppdateringer, og nå går det en testbil med ny motor som er interessant. Den virker veldig spennende, og selvfølgelig kan bilen vi har i dag også oppdateres. Så jeg skal ikke si kategorisk at vi kommer til å se på og kjøpe en annen bil, men det er ikke umulig, sier mannen som har sanket flest gullmedaljer i norsk bilsport gjennom sin karriere i bakkeløp og rally.

Tror på Wiik-overraskelse

Til helgens Rally Grimstad er han som forhåndsfavoritt å regne sammen med Frank Tore Larsen. I alle fall hvis han får bilen optimal, selv om han innrømmer at det er detaljer som fortsatt mangler sammenliknet med forrige generasjons bil.

– Testen nå var litt rar, egentlig. Følelsen i bilen var bedre, men stoppeklokka sier noe annet sammenliknet med i fjor. Men det kan være mange faktorer. Vi har ikke kjørt på lenge, og i år var vi flere som delte veien slik at det ble dratt ut mer grus. Så vi får se til helgen, sier Grøndal, som tror det vil bli overraskelser i toppen av R5-klassen.

Andreas Wiik kommer i en ex-Ole Christian Veiby Volkswagen Polo R5, som totalvant både løpet og NM sammenlagt i fjor. Wiik har vist tidvis godt tempo med Mini WRC tidligere, og fortalte til Parc Fermé tidligere i sommer at han gikk over til en nyere R5, rett og slett fordi han nå har innsett at denne fort er minst like konkurransedyktig bil som en ni år gammel WRC-bil.

– Jeg blir ikke overraska hvis Wiik blander seg inn på pallen, og på rundbaneetappen kan han fort finne på vinne etappen. Hele bilen er bare så mye bedre, og han er aldeles ingen dårlig sjåfør heller, sier Grøndal.

Powered by Labrador CMS