Derfor har han problemer med å sove om natta i disse dager


DEL
(Foto: Simen Næss Hagen)

Kartleser Torstein Eriksen sliter med å fatte hvilken mulighet han har fått i rally-VM de neste par ukene.

Siden 2012 har han kjørt såkalte grusnoter for Mads Østberg, han har de siste årene hatt en finger med i taktikkspillet til Ford-teamet med tanke på strategien rundt værforholdene, og siden 2009 har han vært fast kartleser for sin barndomskompis Frank Tore Larsen.

Alt med ett enkelt mål: Å leve av å være kartleser og lese for en etablert fører i WRC.

– Det er så sjukt alt dette her, vet du. Og det sjukeste, det er jo at er Finland av alle løp det er snakk om. 

Det sier Torstein Eriksen på telefon fra båtferien i svenske Smögen, fremdeles litt i sjokk over muligheten han har fått etter nyheten om Mads Østberg og Ola Fløenes «skilsmisse» torsdag. Nå kortes ferien ned med ei uke etter at Eriksen har bodd i en bag i tre måneder kombinert med NM-kjøring, kjøring i BRC (det britiske mesterskapet) for svenske Fredrik Åhlin, og jobb som weather crew for Rally-VMs beste team om dagen, M-Sport.

LES OGSÅ: Flere norske rallyprofiler har håvet inn seire i utlandet
LES OGSÅ: Åhlin + Eriksen er sant – i det britiske mesterskapet

- ANNONSE -

Mer enn 130 km/t i snitt

Nå er det kartlesing for Østberg som gjelder, med påfølgende test og trening den kommende uka. Østberg jobber også for en permanent løsning, og slik Parc Fermé forstår det så er Eriksen høyt oppe på denne lista. Nå får han prøvd seg Rally Finland i slutten av måneden.

Det at Eriksen poengterer hvor sykt det er med Rally Finland som WRC-debut, er sammensatt av flere årsaker.

Rally Finland har de raskeste veiene og de lengste hoppene i VM-sirkuset, kombinert med at de nyeste WRC-bilene er raskere enn hva de raskeste bilene i VM noen gang har vært. Vi snakker potensielle snitthastigheter på godt over 130 kilometer i timen, en fart som FIA (Det internasjonale bilsportforbundet) i utgangspunktet synes er for høyt.

– Må legge igjen hodet hjemme

– Det har jo vært snakk om at bilene kommer til å gå for fort i Finland, og at Ouninpohja (den mest legendariske etappen, journ.anm.) egentlig ikke kan kjøres med disse bilene. Og her kommer jeg og skal oppleve dette, sier Eriksen.

– Tør du virkelig dette?

– Nei!

– Nei, sier du? Hvordan skal du manne deg opp til dette?

– Jeg vet ikke om det er noe å manne seg opp til. Det er bare å koble vekk likes, kommentarer og gratulasjoner og legge igjen hodet hjemme i Norge før jeg reiser til Finland. Noe annet er det ikke å gjøre, sier Eriksen.

LES OGSÅ: Monsterhoppet på Sørlandet forsvares etter massiv kritikk

27-åringen fra Steinberg i Buskerud har noe WRC-bakgrunn fra før, men ikke nok til at han er altfor drillet til det han er i ferd med å få oppleve. Han var med Østberg på en 20 mil lang test i Portugal i 2013, og Larsen og Eriksen fikk låne WRC-bilen til Østberg på Sørlandssprinten i 2013.

- ANNONSE -

Mads Østberg og Torstein Eriksen har samarbeidet i mer enn fem år. Her fra testen sammen i Portugal i 2013. (Foto: Privat)

Begrenset WRC-erfaring

Han har aldri før sittet i de nye, såkalte 2017-bilene.

– Jeg husker hvordan det var på testen i Portugal i 2013. Vi var mer i lufta enn på bakken. Den gang føltes det som en uvirkelig verden. Og nå vet jeg at 2017-bilene bare er enda verre, sier Eriksen.

Avtalen er i utgangspunktet dette ene løpet, men det er også to løp senere i høst – både i Spania og Wales, og kanskje Australia – som kan være aktuell for Eriksen å være med på dersom Østberg stiller til start. Utover dette satser Eriksen dette året primært på det britiske mesterskapet, hvor han ligger an til gullmedalje, samt NM-prosjektet sammen med Larsen i R5-bil.

– Jeg fikk tilbud om flere løp av Mads, men det er viktig for meg å fullføre prosjektene jeg har startet på, og det er det forståelse for. I år er det BRC med Fredrik Åhlin som er det aller viktigste for meg, sier Eriksen.

LES OGSÅ: Torstein (26) ofret alt for motordrømmen

Kan kombineres med EM

Etter 1,5 år som frilanskartleser har Eriksen lært at han ikke må gape over for mye, uansett hvor mange tilbud han måtte få. Nå har han BRC med Åhlin i år, NM-runder og eventuelt EM-runder i framtiden med barndomskompisen Frank Tore Larsen og en potensiell mulighet i WRC for Østberg.

– Jeg og «Franki» har lenge snakket om noen mulige scenarioer, og EM og VM som internasjonale serier krasjer ikke med hverandre, sier Eriksen, som selv ikke ønsker å prosedere noe eller selv bidra til spekulasjonene om sjansene for et fast sete hos Østberg neste år.

Faktumet er som Eriksen selv sier, at EM og VM ikke krasjer på kalenderen, men at det kan bli for mye om for eksempel Åhlin vil ha ham med i BRC neste år. Da må det i så fall prioriteres hardt.

– Jeg kan ikke kombinere så mye at det blir for mye. To mesterskap som kartleser er maks av hva jeg kan få til. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here