Derfor har Andreas ofret alt for å ratte WRC-bil på norske rallyveier

Han har investert i flere WRC-biler og etterhvert begynte han å melde seg på høyt på totallista. Men å «gå ned» til R5 er totalt uaktuelt for Andreas Wiik.

Publisert

(RINGSAKER): I utgangspunktet har ikke Andreas Wiik vært det mest kjente navnet i toppen av norsk bilsport. Historikken viser også mange røde felt i form av brutte løp, i en god og salig blanding av avkjøringer og tekniske problemer.

Andreas Wiik. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(RINGSAKER): I utgangspunktet har ikke Andreas Wiik vært det mest kjente navnet i toppen av norsk bilsport. Historikken viser også mange røde felt i form av brutte løp, i en god og salig blanding av avkjøringer og tekniske problemer.

Det siste halvåret, etter at han tok over WRC-bilen av typen Mini som Rune Danneborg i sin tid tok inn til Norge, har han også bevist sportslige resultater høyt oppe på listene. Og ikke minst fullførte løp. Under Rally Grimstad, Rally Tron og på hjemmebane i Rally Hedemarken var det stort sett bare de etablerte R5-gutta som kjørte fortere enn ham.

– Selv har jeg alltid ment at jeg kan kjøre fort med bil, uavhengig av hva slags bil. Men det er disse småtingene da. Tekniske problemer, mangel på budsjett nye dekk og slikt, eller at du er aleine på løp uten servicemannskap og drifter alt sjøl og dette. Jeg har vel vært igjennom hele det spekteret, forteller Andreas Wiik til Parc Fermé.

En trøblete utvikling

Rallykarrieren startet med en Renault Clio i 2009, en bil han fullførte med kun to ganger.

– Jeg har jo alltid begynt der hvor det ikke går, og lært av det. Den Clio-en var jo totalt ukjørbar. Jeg kjørte jo også med asfaltunderstell om vinteren og slikt, erindrer Wiik.

Tohjulstrekk var ikke nok. Han måtte over på firehjulsdrift og investerte etterhvert i en Subaru, før han senere tok seg flere års pause fra rallyskogen. Etterhvert ble det mindre og mindre avkjøringer og mer og mer tekniske problemer som endte med leverte bruttskjemaer over en periode.

– Nei, det har ikke vært så kult å bryte hele tiden. Heldigvis har jeg sluppet å skrive bruttskjemaet. Det har vært kartleseren sin oppgave, småflirer 35-åringen, opprinnelig fra Råholt i Akershus, nå bosatt i Ottestad utenfor Hamar.

Brutthistorikken ble stadig mørkere med investeringen av Hyundai Accent WRC. Faktisk har han aldri fullført med denne bilen. «Spontankjøpet» av en Mini WRC gjorde derfor susen, og har blåst et helt nytt liv i Wiiks rallykarriere.

(Foto: Oliver Alfredsen)

– Egentlig ville jeg aldri gi opp Hyundai-ene, men det kom en mulighet til å få tak i en slik Mini. Og det finnes jo bare én slik her i Norge. Så jeg måtte gå for den muligheten, sier Wiik.

Gjort suksess innenfor eiendom

Som for de aller fleste rallyførere, så finansieres mye av rallykjøringen med sponsorer. Men Wiik har etablert seg godt i eiendomsbransjen, noe som gjør at han har kommet i en posisjon hvor han kan investere i WRC-bil.

– Det er jo selvfølgelig en blanding av sponsorer og egne investeringer. For meg er det alltid business først, også «pleasure» etterpå. Men det er jo også derfor jeg hadde en lang pause fra rallyen, sier Wiik.

Selv om han tidligere ikke har vært noe høyt etablert navn i norsk rallysammenheng, så har publikum etterhvert sperret opp øynene for hva han har bidratt med til norsk rally i form av å få en WRC-bil synlig på startlistene igjen.

https://www.youtube.com/watch?v=pYPoJl1lsLc

Derfor er R5 uaktuelt

Og nå har han altså begynt å levere resultater. Wiik er stolt over å vise at man fortsatt kan være med i en WRC-bil, og ikke minst påføre publikum en ekstra glede ved å få bilene, som i sin tid har vært rangert høyest internasjonalt i rally, ut i norske skoger.

– Men jeg har snakka med flere av utøverne i toppen som sier at R5-bilene i dag er så utrolig effektive at det blir vanskelig å henge på med en WRC-bil. Ser du de beste gutta i WRC 2 Pro mot disse WRC-bilene, så er ikke forskjellen så stor. Men bilen min er for all del konkurransedyktig, sier Wiik.

– Men du har ikke tenkt tanken om å kjøre R5?

– For meg er det totalt uaktuelt. Jeg syns ikke det er interessant. Det er ikke så dramatisk og heftig som en WRC-bil. Ikke har jeg noen planer om å bli norgesmester uansett, så da får jeg mer glede av en WRC-bil. Det er mange som kjører R5-bil som like gjerne kunne kjørt en WRC-bil. Gi i meg ett argument for å betale 2,5-3 millioner kroner når man ikke skal kjempe om tittelen uansett, sier Wiik.

– WRC-biler kanskje mer krevende å holde vedlike? Det vet vel du alt om nå også?

– Det er nok delvis riktig, det, ja. Det ser vi på Hyundai-ene. Men Minien er veldig mye enklere. Men budsjettmessig så er ikke Minien noe dyrere å drifte enn en R5-bil, konstaterer Wiik.

Ønsker flere WRC-biler velkommen

Andreas Wiik ble norgesmester i crosskart i 2007, her fra Momarken i sesongåpningen det året. Noe NM-gull i rally er imidlertid ingen stor ambisjon for ham. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han håper derfor flere tør å tenke som ham. Å investere i en WRC-bil, både for egen kjøreglede, i tillegg til at det er mange på skogen som setter pris på at WRC-bilene som er bygd også faktisk brukes.

– Jeg ønsker alle velkommen med WRC-bil, enten det er bilene fra 2011, eller før det også, for den saks skyld. Det er jo masse gromt å få tak i før 2011 også. Bilene ble vesentlige enklere etter 2006 da de fjernet de aktive differensialene. Det var likevel en grom periode med masse kule biler. Men det er klart, det koster jo fortsatt mye penger, understreker han.

Før han meldte seg på rallyfronten for ti år siden, så var han likevel ikke ukjent med kjøredress, hjelm og sekspunktseler. Han fulgte familietradisjonene gjennom bilcrossen før han etablerte seg i crosskart. På sin første fulle sesong i 2007 klinte han like gjerne til med NM-gull i den største klassen.

– Bilsport er noe med at du enten har det i deg eller ikke. I tillegg til det, så er jeg jo uredd. Man har jo respekt for det man driver med, men jeg er aldri redd. Jeg merket jo det på Rokosjøen i helgen. Jeg holdt fullt over dobbelt-hoppene. Det hadde jeg bestemt meg for…

– Hva slags tanker og vurderinger gjør du når du holder fullt der mange tenker å holde av litt?

– Det er jo gøy, da! Skikkelig gøy. Det er noe med at det er viktig å ha meg seg farta videre også. Jeg skjønner ikke at man må bremse om man ikke må, avslutter Wiik.

Powered by Labrador CMS