Derfor gruer Mads seg til å gi full gass over «Colin’s Crest»

– I dag har jeg lært noe veldig rart. Og det strider mot all filosofi om å kjøre bil.

Publisert

(TORSBY): Like sikkert som at det er jul én gang i året, så hadde ikke Mads Østberg nevneverdig skryt å komme med om sin Citroën C3 R5.

Mads Østberg og Torstein Eriksen på transportetappen før Svullrya 2. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

(TORSBY): Like sikkert som at det er jul én gang i året, så hadde ikke Mads Østberg nevneverdig skryt å komme med om sin Citroën C3 R5.

Men humøret er alltid på topp hos den 31-årige østfoldingen likevel, som innehar en fjerdeplass av samtlige R5-biler, og attpåtil leder sin særegne WRC 2 Pro-klasse for fabrikkteamene.

– Fin i svingene

Men det har vært en tøff dag. Fryktelig tøff dag for Mads, skal vi tro ham selv.

– I dag har jeg lært noe veldig rart, sier Østberg til Parc Fermé, før han blir helt stille.

Vi må selvfølgelig få en utdyping i hva dette handler om.

– Eller, det er ikke så veldig rart. Jeg må jo kjempe mot bilen. Enten så må jeg ha grep, eller så er den fin å kjøre uten grep. Det er sånn at jeg må bremse 100 meter tidligere enn jeg selv tenker, for da blir den fin å kjøre i svingene. Slik var bilen nå. Jeg tenkte det var håpløst, men da var den fin gjennom svingene, sier Østberg.

– Dette strider kanskje mot din filosofi?

– Det strider mot all filosofi som handler om bilkjøring. Med mindre du kjører på asfalt, sier den frittalende Citroën-føreren videre.

https://parcferme.no/rally/mikkelsen-etter-fredagen-vi-var-for-kloke-eller-provde-a-vaere-kloke/

Kjemper mot bilen

Å kjempe mot bilen gjør ham ikke nevneverdig komfortabel, men som han har lovet, så vil han ta store steg til enhver tid. Og han er bombesikker på hvordan han kan få bilen bedre, selv om dette krever mer testing og nye homologerte deler.

Derfor føler han at han, tross sin erfaring, ikke får noe spesielt igjen for sin egen sjåførkapasitet å drive brytekamp mot sin egen bil.

– Jeg har kjørt så fort jeg kan, men å kjøre en slik bil er vondt. Du får ikke til å kjøre den slik du vil. Du føler du kjører dårlig, du vet at du gjør alt riktig, men det er ikke nok.

– Så du lærer ikke noe som sjåfør av å ha det litt vanskelig?

– Nei!

– Du gjør ikke det, nei?

– Nei! Nei. Nei…

Mads Østberg inne på Torsby-etappen fredag kveld. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Lover å hoppe mindre enn 60 meter

Lørdagens etapper byr blant annet på velkjente Colin’s Crest. I 2017 og 2018 dyrket Mads sin egen profil om å være rallysirkusets største hoppkonge, og han slapp aldri gassen før det skulle hoppes, enten vi snakker Colin’s Crest, Fafe eller Yellow House i Finland.

Nå biter han seg litt mer i leppa over tanken på Colin’s Crest.

– Jeg skal i hvert fall hoppe 10 meter. Men det blir under 60, sier han.

– Har du noen forutsetninger for å ta ny bakkerekord?

– Ja, har jeg det? Hva er forutsetningene? Fy faen, jeg holdt på å slå meg ihjel bare inne på Torsby-etappa her. Det er jo ikke dempere på denne bilen. Det blir vondt. Jeg gruer meg. Men vi skal ladde og kjøre så fort vi kan.

Powered by Labrador CMS