Derfor er dette løpet årets vintereventyr på fire hjul

Numedalsrally blir - som seg hør og bør - aldri kjedelig. Ei heller årets utgave.

Publisert

Det er nesten så vi begynner å bli bortskjemte med antall R5-biler på startstreken, men hvis man historisk sett ser på antallet WRC/A8-biler som stilte til start før i tiden, så skulle det kanskje bare mangle at vi klarer å skrape sammen syv R5-biler til dette løpet.

Foto: Simen Næss Hagen

Det er nesten så vi begynner å bli bortskjemte med antall R5-biler på startstreken, men hvis man historisk sett ser på antallet WRC/A8-biler som stilte til start før i tiden, så skulle det kanskje bare mangle at vi klarer å skrape sammen syv R5-biler til dette løpet.

Uansett er det heller ingen selvfølge at det stiller over 100 biler til start i en NM-runde i den moderne rallytid, og det er bare å applaudere at Numedalsrally i år står med 110 ekvipasjer på startlistene i skrivende stund. Historisk sett gode snøforhold, som oftest et plettfritt arrangement - og ikke minst Smådøla. Kanskje den heftigste etappen på hele kalenderen, i alle fall om vinteren, og er for mange verdt startavgiften ene og alene.

Med så mange biler til start, betyr det også at klassene fylles opp. Internasjonale klasser og moderne biler er én ting, men det som først og fremst fyller opp startlistene er alle de nasjonale bilene som stiller opp. Klasse 13, som totalt sett kanskje er den største klassen gjennom hele sesongen, teller hele 17 biler til start. Og slår vi sammen klasse 10 og 11, klassen for eldre tohjulsdrevne biler, så stopper ikke kuleramma før på 38 biler. Imponerende!

Likevel vil Parc Fermé også trekke frem de nederste klassene på startlista, som har vist seg meget tynne i de foregående løpene, egentlig gjennom de siste sesongene. For dem som trodde at Volvo Original hadde dødd ut, så gjenoppstår svenskestålet i alle fall for en liten gjestevisitt i Numedalsrally med hele 13 biler alene i denne klassen. Samtidig er det gledelig å se at fire debutanter og fire ungdommer også finner veien til startrampa.

Her kan du også få en nærmere kikk på startlista - der finner du garantert én eller flere kjente!

Mildvær og fønvind har imidlertid gitt arrangør NMK Nore og Uvdal utfordringer. Torsdag ble det klart at også SS6 må strykes, i tillegg til SS1. Utover dette har kulda inntatt traktene rundt Rødberg, så resten av løpet skal gå som normalt. Mer info på arrangøres nettsider her!

Powered by Labrador CMS