Det britiske mesterskapet tiltrekker seg flere nordmenn

God kultur, høyt nivå og uforutsigbare rallyveier gjør BRC til det ultimate nasjonale mesterskapet.

Publisert

Foto: Simen Næss Hagen

Steve Røkland og Sindre Furuseth, sett på som Norges to desidert beste førere med tohjulsdrift, har begge utviklet seg via det britiske rallymesterskapet.

Og forrige uke kunne vi fortelle at nordmannen Torstein Eriksen blir kartleser for den svenske rallyprofilen Fredrik Åhlin i en Skoda Fabia R5 i det samme mesterskapet.

LES OGSÅ: Åhlin + Eriksen er sant – i det britiske mesterskapet

Nå er det klart at Oscar Solberg følger etter de samme hjulsporene. Henning Solbergs sønn har vist rivende utvikling i norsk rallysport, fortrinnsvis med trekk på alle fire hjul, men nå tar han steget ut til utlandet med Storbritannia som stoppested.

– Det er et land som har alt av forhold på ett sted. Det er prøver som er røffe og smale, og samtidig er rally der ganske stort, sier Oscar Solberg til Parc Fermé.

Og ikke minst tror han at nivået kan utvikle ham som sjåfør.

– Konkurrentene som var blant de raskeste i DMACK-cupen i fjor, var fra England. Så hvorfor ikke kjøre der de raskeste sjåførene kommer fra, sier Solberg, som også fortsatt vil prøve å kjøre firehjulsdreven rallybil i Norge.

Foto: Jim Hjerpe

I mellomtiden har vi tatt en prat med to nordmenn som har gjort sakene sine bra på de britiske øyer tidligere. Steve Røkland og Sindre Furuseth har gode betraktninger om hvordan det er å komme til England og omegn å kjøre rally.

– De har en sinnssyk interesse for motorsport der nede. Hele opplegget rundt arrangementene er helproft. De som arrangerer er genuint interesserte i rally, og de som kommer og kjører blir behandlet som superstjerner. For oss nordmenn er det som å komme til VM, sier Furuseth til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Fem ganger rundt jorda er Smådøla kjørt med rallybil

Steve Røkland tror Solberg gjør et godt valg ved å velge BRC.

Foto: Simen Næss Hagen

– Bare det å få kjørt i et annet land enn hjemme i Norge, er bra for utviklingen. I England så er det veldig stor variasjon på veikarakterene. Hjemme i Norge har vi til stort sett bare raske veier og stuegulv som underlag i forhold, sier Røkland, som lærte mye gjennom sine sesonger i 2012 og 2013 på de britiske øyer.

– I England må du virkelig passe på bilen din. Du kan ikke bare gå flat out over alt, for veiene der kan ødelegge bilen. Også er løpene mye lengre enn i Norge. Stort sett er det over 20 mil med fart, og asfaltløpene er gjerne enda lengre igjen, sier Røkland.

BRC forsøkte seg i noen år med tohjulsdrift som toppklasse, men med heller begrenset suksess er firehjulsdrevne rallybiler nå innlemmet som toppklasse igjen. Og mesterskapet er i rivende utvikling, skal vi tro Furuseth, som ble nummer to i mesterskapet i fjor.

– Dette kan utvikle seg til å bli et like prestisjefylt mesterskap om EM. Nivået er veldig høyt. I fjor var det to-tre fra Australia, en inder og en italiener som prøvde seg, men de falt av etterhvert da de ikke skjønte at dem hadde sjans, sier Furuseth.

LES OGSÅ: Espen (23) har drømmejobben hos Hyundai Motorsport

Solberg er i alle fall ikke i tvil, han skal gi gass. Men for ham er det vanskelig å se hvordan han ligger an sportslig.

– Nivået er veldig hardt. Det er jo nesten fabrikkteam hos noen av dem som kjører Vauxhall Adam R2, så jeg tror det blir veldig hardt. I hodet mitt vil jeg vinne, men det er nok heller pallplasser vi får satse på, sier Oscar Solberg.

Powered by Labrador CMS