Derfor ble Stig Rune kartleser på heltid - til tross for en lovende karriere som sjåfør

Kombinasjonen av ydmykhet og vilje er fort en suksessoppskrift. Den gjelder i alle fall for Stig Rune Skjærmoen.

Publisert

32-åringen fra Elverum var i sin tid den yngste kartleseren i Norge. Inntoget i rallysporten 2001, som 14-åring, skulle bli starten på en karriere som har endt med en lønnet posisjon som kartleser bokstavelig talt verden over.

Stig Rune Skjærmoen (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

32-åringen fra Elverum var i sin tid den yngste kartleseren i Norge. Inntoget i rallysporten 2001, som 14-åring, skulle bli starten på en karriere som har endt med en lønnet posisjon som kartleser bokstavelig talt verden over.

– Det var jo kjempegøy å være Norges yngste kartleser på den tiden, sier Skjærmoen til Parc Fermé, mens han er på vei til test i Frankrike.

Denne gang ikke som kartleser. Men rett og slett som en god, gammel medhjelper for sin tidligere makker Ole Christian Veiby, som nå har Jonas Andersson som kartleser.

Imponert over Johans forberedelser

For 2019 ble et nytt veiskille i Skjærmoens mildt sagt innholdsrike bilsportkarriere som både fører og kartleser. I 2016 ble han ansatt i EVEN Management for å være med på utviklingen av Veibys internasjonale rallykarriere. Tre år senere skal han ha kartleseransvaret for en ny spennende rallykarriere, ettersom rallycrossverdensmester Johan Kristoffersson for alvor sjekker nivået sitt i rallysammenheng denne sesongen.

– Heldigvis er Johan også en som ikke trenger å lære seg å kjøre bil. Han er fantastisk dyktig på å kjøre bil. Vi fokuserer på noter og forberedelser. Og på forberedelser er han helt rå. Der er han som en toppidrettsutøver, og måten han forbereder seg på er garantert en av de viktigste årsakene til at han har kommet så langt, sier Skjærmoen.

Fra før har Kristoffersson kjørt noen få rallyløp sporadisk som trening til rallycross. Nå som han er ute av rallycrossen, og primært satser på internasjonal standardbilracing, så skal han også kjøre full sesong i Rally-SM.

Å dele samme seierspall med Ole Christian Veiby var en spesiell opplevelse for Stig Rune Skjærmoen, som sammen med Johan Kristoffersson kjørte inn til en imponerende tredjeplass i WRC 2-klassen, mens Veiby tok klasseseieren med sin nye kartleser Jonas Andersson (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Det har skjedd litt fra Romjulsrally til Rally Sweden, selv om det vanskelig å gå altfor dypt i det. Men man utvikler seg jo hele tiden, sier Skjærmoen, som var med å lose Johan Kristoffersson inn til en sterk tredjeplass i WRC 2-klassen i Sverige.

– Men hvordan er Johan til å høre på notene?

– Han er jo en som liker å få notene ganske sent. Når man ikke er vant til å høre etter noter, så er det lettere å kjøre på dem jo seinere og mer presist dem kommer. Ellers glemmer man de fort. Men det krever at jeg også må bruke hodet mye mer og være enda råere, samtidig som jeg må tørre å holde igjen. Selv om jeg kanskje føler at jeg leser seint, sier Skjærmoen.

Trippel mester i rally

Stig Rune Skjærmoen var selv en habil fører bak rattet på midten av 2000-tallet. Her under Rally Sørland i 2008, samme år som han vant Peugeot-cupen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han vet hva han snakker om, hva gjelder dette med å fordøye noter. Da han ble gammel nok til førerkort, så var det selv på tide å kjøre rally. Og perioden 2007 til 2008 skulle bli en suksesshistorie i hans karriere. Først vinner han både norgescupen og Volvo Original-cupen i 2007, og året etter tar han seieren i den gang den prestisjefylte Peugeot-cupen.

Så det at hendene hans er vel så skodd til å ratte i ratt i tillegg til å bla i en notebok, det hersker det liten tvil om. Men han fikk også kjenne på ulempene ved å være rallyfører og det økonomiske ansvaret det bærer med seg, spesielt i overgangen til Ford Fiesta.

– Det begynte jo å bli kostbart, og jeg følte at det var umulig å få inn de nødvendige summene i sponsorer satt opp mot satsingsnivået jeg ønsket. Så jeg måtte til slutt velge. Men jeg ønsket jo ikke å gi meg, og fikk da nye muligheter til å være kartleser året etter, sier 32-åringen.

2012 - da alt ble snudd på hodet

Kjetil Finstad og Einar Stadshaug klarte ikke hindre Stig Rune Skjærmoen i 2008. Her mottar han sjekken som beviset på å ha ha vunnet Peugeot-cupen i 2008. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

«Året etter» er altså 2012, året som virkelig skulle bli vendepunktet og starten på noe profesjonelt. Men før vi kommer så langt, så skulle Rally Sweden 2012 spille en nøkkelrolle. For kameraten Jim Roger Haugom valgte å satse et helt årsbudsjett på å kjøre denne VM-runden, og oppfylle en guttedrøm mange kan kjenne seg igjen i.

Med på laget skulle altså Stig Rune Skjærmoen få være med. Aldri før har Skjærmoen heller vært med på en VM-runde.

– Nei, det er ikke noe man glemmer med det første. Det var en fin opplevelse å være med Jim Roger. Når man ikke har vært med på en VM-runde før, og ikke har noe stort apparat, så blir det mye å lære seg og lese seg opp til. Det som var fint for oss det året var at vi fikk med André Aarmo, som hadde vært med på VM-runder før. Han organiserte den tekniske biten for oss, sier Skjærmoen.

De fullførte Rally Sweden, som nest beste Gruppe N-bil. Og denne ene løpserfaringen var altså tungen på vektskåla for at Skjærmoen fikk en henvendelse som skulle snu opp-ned på hverdagen hans.

Stig Rune Skjærmoen og Jim Roger Haugom foran Rally Sweden 2012, som skulle bli begge guttas første VM-runde. Dette var vendepunktet i Skjærmoens karriere. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Pontus (Tidemand, journ.anm.) skulle satse på Junior-VM og ville ha med meg på en test. Det fungerte veldig bra med en gang, og han likte blant annet måten jeg skrev notene på. Så de hadde en diskusjon med EVEN Management og landet på at de ville ha med meg i Junior-VM det året. Det ble også året hvor jeg begynte å bli med Ole Christian, samtidig som jeg leste med Pontus, og hadde da en fulltidsjobb med dette, sier Skjærmoen.

For det var nettopp samme år som Ole Christian Veiby fikk til et skreddersydd opplegg med NTG hvor han kunne satse på motorsport som en del av den videregående skolen. En viktig veileder ved siden av Roy Snellingen ble nettopp Stig Rune, som stilte opp på test og notering, både som kartleser og også i kraft av å ha mekanisk kompetanse.

– Verdens beste jobb

Stig Rune Skjærmoen har spilt en viktig rolle for utviklingen av Ole Christian Veiby som rallyfører på mange områder. Her under forberedelsene til Rally Sweden 2017. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Fra 2016 ble han heltidsansatt som kartleser for Veiby, da Anders Jæger skulle inn i Andreas Mikkelsens WRC-bil. Den helprofesjonelle tilværelsen for Skjærmoen var et faktum. Nå skulle han satse for fullt internasjonalt, som senere har bestått av Junior-VM, det asiatiske mesterskapet og WRC 2.

– Å havne i denne situasjonen er noe jeg har vært takknemlig for mange ganger. Litt tilfeldigheter, mye kunnskap og evne til å gjennomføre ting, samtidig som man tør å være litt impulsiv, tror jeg er årsaken. For jeg har verdens beste jobb. Uten tvil. Å drive med bilsport, det er så gøy. Så kult. Teamet rundt, med EVEN, er et helt fantastisk apparat å være i. Du har alltid noen å prate med og diskutere ting med.

– Du savner ikke å kjøre sjøl?

– Det går egentlig ganske greit. Det er så kult det vi driver med nå. Jeg har vært heldig som har hatt gode sjåfører å sitte på med. Også har jeg jo en rallybil selv stående som jeg kan kjøre litt test med nå og da for å ha det moro, sier Skjærmoen, som koser seg mer enn noen gang med jobbtilværelsen sin.

Som et hobbyprosjekt hjemme har han en Ford Fiesta R2 stående som han primært leier ut. Samtidig bor han ikke langt unna en lisensiert treningsvei hvor han selv han få litt utløp for rattrusten eller stille bilen til disposisjon til andre som har lyst til å kjøre med.

– Det er jo fint å ha noe å drive med ved siden av. Og de gangene jeg kjører sjøl, så prøver jeg å bruke det som en greie for meg sjøl, som jeg kan lære av og dra med over til Johan, sier elverumsgutten.

Powered by Labrador CMS