Citroën vil sette ny standard med nye C3


DEL

Kan den franske fabrikken ta opp kampen mot de mest populære R5-bilene?

– Bilen er snart et ferdig produkt. Vi har nådd en viktig milepæl denne uken på utviklingstestene, sier Citroëns teamsjef Yves Matton i en pressemelding.

Den første videoen og de første bildene er offentliggjort av C3en. Citroëns første R5-prosjekt, DS3, var ikke spesielt vellykket og fikk aldri det fotfestet som Ford og Skoda har fått med sine R5-biler.

Nordmann tror på bilen

Rallyfører og ekspertkommentator på TV 2, Anders Grøndal, kjørte én sesong med DS3, men det ble med 2015-sesongen før han gikk over til Fiesta i fjor. Han fant seg aldri til rette i DS3en, men tror Citroën kan levere et bedre produkt med nye C3 R5.

– Jeg har mer troen på hva de kan få til nå. De bygger motoren selv, har Reiger-dempere og Sadev-girkasse. Bare det høres mye bedre ut enn hva de hadde før, sier rallyføreren til Parc Fermé.

- ANNONSE -

(Foto: Citroën Communication/DR)

Teamsjef Matton håper den nye bilen kan utfordre konkurrentene, hvor det mellom linjene er snakk om Fiesta R5 og Fabia R5.

– Spesifikasjonene vi ga videre til det tekniske mannskapet var klart: Vi vil at Citroën C3 R5 skal sette en ny standard for klassen, når vi snakker om ytelse, holdbarhet og kontrollerbare kostnader, sier Matton.

Homologeres til 2018

Citroën melder at bilen skal homolgeres for 2018-sesongen. Og den bygges på mange av de samme prinsippene fra WRC-bilen. Og all den tid WRC-bilen har fått mye kritikk for ikke å ha fungert optimalt i VM, så er det grunnkonstruksjonen det er snakk om.

– Vi er ganske sikre på hva vi kan tilby kundene nå. Bilen har fått kjørt seg på underlag som gjør at vi har testet robustheten og fått fininnstilt en grunnleggende oppsett, sier Pierre Budar, utviklingssjef ved kundeavdelingen til Citroën, og legger til:

– Det er en direkte link mellom R5 og WRC. For eksempel er velteburet designet av samme ingeniør. Det er gjenbruk av flere ulike løsninger, og vi har denne gang utviklet motoren selv basert på produksjonsmodellen, noe som gir den et større potensial for både ytelse og holdbarhet, sier Budar.

Legg inn en kommentar