Citroën vil gi Mads en bil hvis han betaler på egenhånd

DEL
Mads Østberg, her fra shakedown i Rally Sweden i sitt aller første løp med C3 WRC. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Det er ikke aktuelt. Jeg tør ikke spørre hva det koster en gang, sier nordmannen.

 

Nyheten om at Mads Østberg ikke får kjøre WRC for Citroën, slo ned som en liten bombe i det norske og internasjonale bilsportmiljøet i slutten av forrige uke.

Utgangspunktet for dette er at Citroën mister en av sine viktigste sponsorer, Abu Dhabi, som gjør at de kun har budsjett til å satse på to biler. Disse bilene er allerede fylt opp av Sebastien Ogier og Esapekka Lappi, noe som gjorde at teamet måtte garantere for tre biler for at Østberg skulle få et sete.

Teamet har én åpning

Få dager etter at Østberg selv hadde fått positiv signaler fra Citroën-leiren, kom altså kontrabeskjeden.

Samtidig bekrefter nå Citroën overfor Parc Fermé at det finnes et ørlite håp for Mads, selv om en mulighet for å kjøpe seg inn teoretisk sett alltid har vært der.

– Hvis Mads har nok sponsorer til å kunne betale for den tredje bilen, så skal han få kjøre, bekrefter pressesjef i Citroën Racing, Sandie Benoit, overfor Parc Fermé.

- ANNONSE -

Betale aldri et tema

Mads Østberg har understreket tydelig en rekke ganger at han nå er ferdig med å betale seg inn i WRC-team. Spesielt etter innsatsen i år, med to pallplasser og beste Citroën-fører sammenlagt på åtet løp, gjør at han står mer på kravene sine.

– Det har aldri vært et alternativ for meg å betale for den plassen. Det er snakk om så mye penger uansett at jeg bare blir irritert, for de pengene er ikke mulige for meg å skaffe uansett, sa Østberg kort tid etter at han fikk den nedslående beskjeden forrige uke.

Etter at Citroën gir et tydelig signal på at det fortsatt er plass til ham i teamet, så fremt han bidrar på egenhånd, så lar han seg ikke friste nevneverdig. Han har allerede startet jobben mot plan B.

– Det er ikke aktuelt. Jeg tør ikke spørre hva det koster en gang. Så jeg tror fokuserer videre på det jeg har begynt på, sier Østberg i en kort kommentar til Parc Fermé.

Etter det Parc Fermé forstår, vil en slik prislapp være på mellom 30 og 40 millioner kroner for en hel sesong for å dekke utgiftene til en tredjebil. Ettersom teamet kun finansierer to biler på sitt budsjett, betyr det at den som eventuelt vil kjøre en tredjebil for Citroën må bla opp hele summen selv.

Legg inn en kommentar