Citroën-teamet hyrer inn Loeb for å teste ut WRC-bilen


DEL
(Foto: Simen Næss Hagen)

Det franske teamet gjør enda flere grep i håp om bedring av problembilen.

Først hyret de inn Andreas Mikkelsen både til Rally Sardinia og Rally Polen, samt en rekke testen, med et enkelt mål; rett og slett å få bukt med alle problemene og utfordringene med å kjøre bilen.

Nå gjør de nok et grep. Henter inn selveste Sebastian Loeb, mannen som virkelig brakte Citroën til den internasjonale rallytoppen med sine ni VM-gull og hele 78 enkeltseire fra 2004 til 2012.

Asfalttest

– Jeg kan ikke vente med å prøve WRC-bil igjen og teste hvordan teknologien har utviklet seg, forteller Sebastien Loeb ifølge Autosport.

Han skal kun kjøre én enkel lukket test på asfalt den kommende måneden, melder motorsportnettstedet.

Loeb kjører i dag Peugeot under Team Peugeot-Hansen i rallycross-VM, men Peugeot og Citroën er begge tilknyttet PSA-konsernet, slik at det ikke skal være noe problem å få kjøre Citroën selv om Loen er under kontrakt under et annet merke.

- ANNONSE -

(Foto: @World)

Senterdiff-problematikk

Det er senterdiffen som har vært den store akilleshelen for Citroën, og franskmannen er en av de som kanskje kjørte aller best med denne teknologien gjennom midten av 2000-tallet. Citroën-teamet håper nå å få brukt for Loebs ekspertise på dette feltet etter at de siste års rallybiler er blitt utviklet uten samme aktive senterdifferensial.

– Med mange forskjellige satsingsområder kan PSA Motorsport gi sjåfører muligheter til å utnytte sine ferdigheter på tvers av DS Performance, Citroën Racing og Peugeot Sport. På denne måten kan vi dra fordel av en rekke varierte erfaringer og tilpasse dette til deres særegne ferdigheter, sier Jean-Marc Finot, sjef i PSA Motorsport.

Til helgen kjøres Rally Finland, hvor Kris Meeke er tilbake i Citroëns bil nummer 7. Men Andreas Mikkelsens Citroën-prosjekt er ikke over. I Rally Tyskland i slutten av august er nordmannen tilbake bak rattet igjen.

Legg inn en kommentar