Citroën selger R5-biler som aldri før: – Men vi trenger ikke gi oss for det

Forvandlingen på ett år er nærmest komplett for Mads Østberg med tanke på kjøretøyet hans. Derfor legger han også stort press på seg selv før Rally Sweden.

Publisert

For nesten nøyaktig ett år siden haglet ordene som løse kanonskudd fra munnen til Mads Østberg når han overfor Parc Fermé skulle beskrivelse opplevelsen av Citroën C3 R5 på snø.

Mads Østberg. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For nesten nøyaktig ett år siden haglet ordene som løse kanonskudd fra munnen til Mads Østberg når han overfor Parc Fermé skulle beskrivelse opplevelsen av Citroën C3 R5 på snø.

– Dette strider mot all filosofi som handler om bilkjøring. Med mindre du kjører på asfalt.

– Fy faen, jeg holdt på å slå meg ihjel bare inne på Torsby-etappa her. Det er jo ikke dempere på denne bilen.

– Jeg kjører med hjertet i halsen hele tiden. Jeg er livredd i hver sving.

– Dødsmoro

Når vi skriver 2020 og går inn i Rally Sweden-uka, så har pipa mildt sagt fått en annen lyd hos den frittalende nordmannen.

– Vi har kommet langt. Det er dødsmoro. Det var ingen som kjøpte en slik bil for 7-8 måneder siden da den fikk rykte på seg for å være den verste og mest ukjørbare bilen. Når hører også jeg at mange mener at dette er på vei til å være den beste R5-bilen, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Han befinner seg i Anttila på den populære testveien som benyttes i forkant av den norsk-svenske VM-runden. Nå er det ikke lengre de fundamentale forandringene i Mads sine øyne det handler om. Nå er det finspissingen og det siste man kan hente av utvikling på andre områder, og ikke bare det Østberg har ment er grunnleggende endringer på bilens utvikling som må til.

– Det meste er jo blitt forandret på siste året. Og det merker man også i Frankrike. De ser jo salgstallene nå og hvor mange biler som skyves ut av fabrikken der nede. Det er klart at dette er noe man må være fornøyd med, sier 32-åringen, som fikk forlenget tillit i R5-programmet til Citroën i år.

– Oss selv blir våre største konkurrenter

Mads Østberg og Torstein Eriksen fra NM-åpningen på Sigdal hvor det ble en oppskriftsmessig seier. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Den tilliten vil han bruke godt, både i løp og på test. Han letter på sløret over nye oppgraderinger som gjøres om kort tid.

– Vi kan ikke gi oss, selv om det nå har vært en veldig positiv utvikling. Det kommer ny motor, også har vi fortsatt litt å hente på aerodynamikk og differensialer. Det er mye å kompensere og kompromisser man må gjøres, så det er fortsatt litt å gjøre, sier Østberg.

Likevel ser han på seg selv som en klar favoritt blant R5-bilene til helgens VM-runde. Han vil egentlig ikke utpeke noen hovedkonkurrenter, og mener selv at han bør kunne kjøre for å ligge i toppen fra start til mål.

– Jeg vil vel si at det er oss selv som blir våre største konkurrenter. Vi må bare kjøre optimalt, ellers blir det skjerpings. Kjører vi optimalt, så skal vi kunne til å vinne. Om vi ikke vinner, så er det vår egen feil, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS