Bruker hele vintersesongen i rally som trening til Rallycross-EM i år

Stadig flere rallycrossførere benytter seg av rally som kjøretrening utenfor sesong. Men Ole Henry Steinsholt lar seg ikke friste foruten selve treningsutbyttet.

Publisert

Enkelte rallycrossførere har fått såpass blod på rallytann at man like gjerne melder helt overgang. I internasjonal sammenheng er den doble verdensmesteren Johan Kristoffersson det største eksempelet på hvordan man plutselig går «all in» på rally etter å ha herjet på alle mulige baner over flere år.

Ole Henry Steinsholt, her fra Smådølsprinten på nyåret. (Foto: Sunniva Rudi / Parc Fermé)

Enkelte rallycrossførere har fått såpass blod på rallytann at man like gjerne melder helt overgang. I internasjonal sammenheng er den doble verdensmesteren Johan Kristoffersson det største eksempelet på hvordan man plutselig går «all in» på rally etter å ha herjet på alle mulige baner over flere år.

I Norge er Ada Marie Hvaal er kroneksempel på ei som har vokst opp med rallycross, men nå bestemt seg for at det er rally som gjelder. En som Hvaal kjenner godt er Ole Henry Steinsholt, som har vokst opp i samme miljø.

Dropper sommersesongen i rally

Steinsholt gikk i fjor i innkjøp av en Nissan Almera rallybil, og har allerede kjørt de to første løpene for den inneværende rallysesongen, der han neste helg skal gå på sitt tredje løp.

– Ja, jeg skal kjøre tre eller fire løp til i år. Rally er kjempegøy og lærerikt, men jeg kommer nok ikke til å kjøre til sommeren, sier Steinsholt til Parc Fermé.

Ettersom han er 17 år gammel, så må han kjøre i ungdomsklassen. Dermed må han nøye seg med en motorsvak Almera, som tilgjengeld har bevist å være en god startbil i rallysammenheng hvor man får trent opp førerferdighetene ekstra.

Og naturlig nok er dette årsaken til at Steinsholt nå bruker rally som kjøretrening. Almeraen er billig å drifte, og naturlig nok gir rally mye mer trening i form av mil og distanse enn rallycross.

– Man lærer veldig mye av å krysse bilsportgrenene. Jeg føler rally går fint, det handler jo om det samme - nemlig å kjøre bil. Men i starten slet jeg mest med å stole på kartleseren, sier Steinsholt.

Reaksjonstrening

Ole Henry Steinsholt, her fra Sigdalsrally i fjor. I år er han på plass igjen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han understreker at han jobber med «spennende planer for 2020» uten å røpe hva det innebærer, men bekrefter at han fortsetter i europamesterskapet i Super 1600. I 2019 kom han til bare én semifinale, og endte på en beskjeden 17. plass sammenlagt, selv om dette var hans debutsesong.

Steinsholt har høyere ambisjoner enn som så, og viste tidvis topptempo - men det var det å sette sammen en hel løpshelg uten feil og problemer som ble hans største utfordring. Han vet eksakt hva han har vært nødt til å trene mer på.

– Vi så jo at farta var der med én eller flere topp fem-tider i samtlige løp. Men alt handlet om at jeg ikke kom meg ut av starten. Og når man kommer ut sist, så går sekundene fort. Dette har vi jobbet mye i vinter, både i teamet med bilen men også jeg med reaksjonstrening, konstaterer han.

Steinsholts mål i 2021 er å kjøre helelektrisk rallycrossbil.

Powered by Labrador CMS