Bjørn Oscar og Stein sørger for at det blir trening når det passer

Hvis disse to karene ikke har tid, så skal det mye til for at det blir rallytrening på Elverum.

Publisert

Det kryr ikke av flerfoldige muligheter for å få organisert en rallytrening «helt etter boka», men NMK Elverum er én av relativt få arrangørklubber som har åpne muligheter for norske rallyførere til å teste bil og fjerne rattrust mellom slagene.

Det kryr ikke av flerfoldige muligheter for å få organisert en rallytrening «helt etter boka», men NMK Elverum er én av relativt få arrangørklubber som har åpne muligheter for norske rallyførere til å teste bil og fjerne rattrust mellom slagene.

Traseen på 3,7 kilometer rett nord for Starmoen er etterhvert blitt en kjent vei for mange rallyførere, og alle som har vært med å trene her hadde ikke kunnet gjøre det uten klubbens frivillige ildsjeler som Bjørn Oscar Lundby og Stein Hagelund.

De er gjerne på plass en god stund før du kommer, og de reiser ikke før du er ferdigkjørt, har pakket ned og gjerne pratet ferdig om hist og hint. Vi møtte duoen i forbindelse med trening på Elverum tidligere denne uken. Ja, vi snakker midt på dagen i en ukedag - noe som er alt annet enn en selvfølge at frivillige har tid til å prioritere.

LES OGSÅ: Klassisk inboard fra Elverum: – Je vetta faan, je datt da helt tur, je!

Strenge krav til godt vakthold

– Men jo, det er to grunner til at jeg kan gjøre dette. Jeg har mer enn nok tid, og jeg syns det er veldig moro og ålreit å være her. Og da må man bare stille opp, sier Bjørn Oscar Lundby til Parc Fermé, der han sitter i campingstolen og gjør klar en velsmakende kaffetår i minusgradene.

Det stilles nemlig strenge krav til at en rallytrening skal være godkjent. Blant annet godt vakthold er noe av det viktigste.

Og mens Lundby sitter på start og passer på, tar Hagelund bilen sin til enden hvor rallybilene snur og vender tilbake, slik at ingen uvedkommende tar seg inn på fartsprøven.

Ved vendingen kan Hagelund sitte i timesvis, uten å vite eksakt når det kommer rallybiler. Men gutta kommuniserer både med walkie-talkie og mobiltelefon, så kommunikasjonen er i orden.

– Vi bor jo aleine begge to. Det sier seg kanskje sjøl når vi prioriterer å reise hit, flirer Hagelund, med nikkende anerkjennelse fra Lundby.

– Man kunne jo ikke brukt så mye tid på ting som dette, og andre ting i klubben, hvis man hadde hatt andre å tenke på i tillegg, legger Lundby til.

LES OGSÅ: Grethe betaler godisen fra egen lomme for å gjøre rallyførerne ekstra fornøyde

– Betyr alt for oss

NMK Elverum hadde i fjor 40 biler, flere av dem opptil flere ganger, gjennom 12 treninger i løpet av fjoråret. På det meste kunne de kjøre 16 biler på én trening, hvis de droppet vendingen og tok transport-etappen rundt til start i stedet.

Rallyleder i den lokale klubben, Morten Fossum, er evig takknemlig for at Lundby og Hagelund er to menn som han kan stole på og ringe til når det skal organiseres rallytrening.

– For oss betyr dette alt å ha med seg slike ildsjeler. Det gjør at vi kan ha team på test hos oss i ukedager også, og det er noe som faller i smak for mange. Disse karene stiller også opp når det gjelder dugnad på veien også, sier Fossum til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS