Birger er «back in business» med forhjulsdrift: – En billig bil som i utgangspunktet skal virke

Han går aldri lei av å kjøre rally, men han er lei av å bryte med tekniske problemer. Til helgen får vi se om Birger Gundersen denne gangen har truffet blink.

Publisert

Han var det store unge talentet i norsk rallysport for godt og vel 30 år siden, og navnet Birger Gundersen er skrevet inn i bilsportens historiebøker som et av de mest legendariske utøverne vi har hatt. Ikke minst som trippel norgesmester før Solberg-brødrene inntok toppen av norsk rallysport mot slutten av 90-tallet.

Birger Gundersen. (Foto: June Elise Marlen / Gatebil)

Han var det store unge talentet i norsk rallysport for godt og vel 30 år siden, og navnet Birger Gundersen er skrevet inn i bilsportens historiebøker som et av de mest legendariske utøverne vi har hatt. Ikke minst som trippel norgesmester før Solberg-brødrene inntok toppen av norsk rallysport mot slutten av 90-tallet.

Rallykarrieren førte senere til forretningsvirksomhet innenfor samme bransje, og det har aldri vært noe som har kunnet lokke Gundersen vekk fra sporten og miljøet. Enten det er i forretningslokalet på Alnabru eller bak rattet i en rallybil.

Og for de som har sett påmeldingslista til Aurskog-Høland Rally, så finner vi navnet til 58-åringen igjen på en startliste, sammen med trofaste Morten Høgberg som kartleser. Dog skal vi ikke lenger tilbake enn til Rally Finnskog før han gjorde et forsøk i historisk klasse, da med brutt løp etter relativt kort tid. Derfor gir han seg selv en ny sjanse for å komme litt lengre enn en normal handletur til butikken.

Ville ha en bil som virker

Dette er bilen som Birger Gundersen har kjøpt, en Renault Clio Ragnotti. Her fra Rally Sørland i 2013 med Pekka Lundefaret bak spakene. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Jeg har jo en BMW M3 stående, men hver gang jeg bruker den, så går den i stykker. Og det har selvfølgelig med forberedelser å gjøre ved at det er ganske skjøre ting på den. Så fant jeg ut at jeg skal kjøpe meg en billig bil som i utgangspunktet skal virke. En standard Gruppe N-bil som det vel ikke er gjort noe særlig med, sier Birger Gundersen til Parc Fermé.

I grillen finner vi Renaults emblem, bakhjulstrekk er byttet ut med forhjulstrekk og under panseret hviler det 100 hestekrefter mindre, om vi skal trekke en sammenlikning mellom Clio-modellen han har kjøpt med sin illsinte M3 E30. Bilen er tidligere eid av Petter Fausko, Jens Erik Eriksen, Bjørn Erik Hagen og Kjetil Tveit.

– Det som er greia; jeg syns jo rally fortsatt er jævlig morsomt. Men så har jeg ikke tid og ressurser til å drive på et høyt nivå. Også er jeg blitt for gammel.

– Blir man egentlig for gammel for rally?

– Neida. Jeg tror nok egentlig ikke det. Da jeg kjørte BMWen innimellom tidligere, så følte jeg at jeg kunne være borte et par år, også være der igjen etter å ha kjørt en etappe. Men det der tar lengre tid jo eldre to blir tror jeg, sier 58-åringen.

Første tur på en tre mil lang etappe

Men han stiller ikke bare opp som listefyll. Gundersen vil på ingen måte forsøke å legge skjul på gamle kunster, for dem som husker kjøringen rundt tusenårsskiftet hvor han sammen med blant annet Bruno Arntsen herjet med illsinte fabrikkbiler fra datidens F2-klasse, Gundersen forøvrig i sin karakteristiske Seat Ibiza KitCar.

– Det er jo 20 år siden, og mer, det nå. Jeg vet jo at jeg kan, men jeg får det ikke til, er det ikke det man sier? Hehe, neida. Vi får se, jeg tenkte nå å se om denne bilen fungerer, så får vi se om det er noe tempo på de andre. Bilen kjøpte jeg for et par uker siden, så jeg får ikke kjørt noe. Heldigvis begynner vi jo med en etappe på tre mil. Jeg har vel aldri kjørt en så lang etappe i Norge på sommerstid før, flirer Gundersen, som nok innser at en nokså standard Clio neppe holder tritt med de raskeste i nasjonal klasse.

– Det går sikkert greit å kjøre fort med en sånn bil, men spørsmålet er om Aurskog er det rette stedet å vise det. Det hadde nok passet bedre på knotete vinterveier hvor hestekrefter ikke er like avgjørende.

Skryter ikke på seg hukommelse

Birger Gundersen huskes bak rattet på mange doninger. Dette er kanskje den mest ikoniske, en Seat Ibiza KitCar, fabrikkbygd for F2-klassen i Rally-VM. (Foto: Egil Nordlien)

– Aurskog-Høland Rally er 30 år i år. Husker du noen av veiene som er brukt her opp igjennom?

– Da jeg var på mitt raskeste, og holdt på å dra av på en etappe, så skjedde gjerne det samme året etter. Så det å huske veier er jeg dritdårlig på, konstaterer han.

Likevel kan det hende at 2021 blir året hvor Gundersen stiller opp i litt mer enn bare et og annet løp. Skulle ting klaffe til helgen, så er han ikke fremmed for å fullføre NM-sesongen.

– Først og fremst er tanken å kjøre litt når det passer. Så det gjenstår å se. Men, skal jeg kunne gi råd til folk om dekk og sånt, så er det vel greit å kunne vise at man har peiling på det og at det virker, ler han.

Powered by Labrador CMS