Best når det gjelder - slik har de dominert hvert sitt mesterskap

De tre store VM-seriene har de siste årene hatt hver av sine ubestridte enere.

Publisert

Vi snakker om Sebastien, Johan og Lewis. Etternavn trenger vi nesten ikke gå nærmere inn på, de er allerede godt introdusert fra før av. Disse tre førerne har nemlig satt dype fotavtrykk for historiebøkene i måten de har dominert hvert sitt mesterskap på.

Sebastien Ogier og Julien Ingrassia jubler for deres sjette VM-tittel i rally. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Vi snakker om Sebastien, Johan og Lewis. Etternavn trenger vi nesten ikke gå nærmere inn på, de er allerede godt introdusert fra før av. Disse tre førerne har nemlig satt dype fotavtrykk for historiebøkene i måten de har dominert hvert sitt mesterskap på.

På selve førerferdigheter er det ofte vanskelig å skille de beste førerne fra hverandre. På enkeltrunder, på enkeltetapper og på enkeltdager kan de være best på hver sin måte. Men det er likevel noe som gjør at enkeltutøvere er så soleklart best over tid.

Nå som VM-sesongene i henholdsvis rally, rallycross og Formel 1 er over, så tenkte vi å ta for oss hvordan de tre store i hver sin gren har dominert på sin måte. For det er noe som skiller disse fra de andre utøverne.

Et viktig fellestrekk er selvsagt at de har sittet i den desidert beste bilen. Noen ganger er også dette bevist ved at lagkameraten deres er med og kjemper i toppen, men det ligger ingen automatikk i at lagkameratene deres holder et vesentlig høyere nivå enn resten av de nest beste.

Under annonsen så kan du se konkrete tall og fakta som viser hvordan de har vært best i hver sin gren når det gjelder som mest, samtidig som man utnytter den flaksen man får til det fulle parallelt med at man står imot så mye uflaks som mulig. For det er nettopp stikkordet - å være best når det gjelder. Bare ta en titt her.

Johan Kristoffersson (2017-2018)

Antall finaleseire: 18 av 24 finaler (75%)

Antall kvalikseire: 38 av 96 kvalikomganger (40%)

Antall TQ (best etter omgangene): 14 av 24 runder (58%)

Johan Kristoffersson. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Etter at svenske Johan Kristoffersson signerte for det nye fabrikkstøttede Volkswagen-teamet til Petter Solberg før 2017-sesongen, så er det ingen som har vært i nærheten av å dominere sporten i så stor grad noen sinne som det Johan har gjort.

Ikke bare har han hatt en konkurransedyktig bil, men Kristoffersson er den som gjør færrest feil, kommer seg unna den uforutsigbarheten som rallycross ellers byr på - og klarer å tyne det aller beste ut av enhver vanskelig situasjon han ellers sjeldent havner i.

Lewis Hamilton (2014-2018)

Antall seiere: 51 av 100 løp (51 %)

Antall runder i ledelse: 2633 av 6011 runder (44%)

Antall pole positions: 52 av 100 kvalifiseringer (52 %)

Lewis Hamilton. (Foto: Wolfgang Wilhelm)

Da Formel 1-reglementet ble radikalt endret med turbohybrid-motorer på 1,6-liter i 2014, så var det Mercedes som knakk denne koden raskest. Siden har de fortsatt å pøse på, og få har vært i nærheten av Lewis Hamilton totalt sett, enten det er snakk om teamkamerater eller rivaler, når det kommer til stykke.

I 2016 vant han riktig nok ikke VM, det gjorde lagkompis Nico Rosberg, men Hamilton toppet likevel alle statistikker dette året, hvor det berømte motorhavariet i Malaysia sies å være vendepunktet den sesongen. Snart er Hamilton oppe og snuser på flere av de historiske rekordene til Michael Schumacher.

Sebastien Ogier (2013-2018)

Antall totalseire: 37 av 65 løp (57%)

Antall etappeseire: 431 av 1483 etapper (29%)

Antall etapper i ledelse: 567 av 1483 (38%)

Sebastien Ogier. (Foto: Red Bull Content Pool)

Åpnet denne seks sesonger lange æraen med å totaldominere i en bil som Volkswagen hadde klekket ut i sin debutsesong 2013. De første årene var han direkte uslåelig, og bygde seg opp både en selvtillit og erfaring de færreste har klart å tukte siden. Spesielt Volkswagen-årene var ingen i nærheten.

Overgangen til Ford har bydd på større utfordringer som Ogier likevel har mestret slik en verdensmester skal. Når han ikke har vært i posisjon til å dominere så godt som han gjorde i Volkswagen, så har han likevel vist seg å være den smarteste og lureste av førerne - der det er «sluttsummen på kassalappen som teller», som det så fint heter i et norsk reklamesitat.

Powered by Labrador CMS