Begeistret over spektakulært rallyløp – men NM er ikke aktuelt med det første

Flere sperret opp øynene under det nye rallyløpet på Tronfjell, som nå håper å få en helt unik posisjon i norsk rallysammenheng.

Publisert

37 biler stilte til start i tidenes første Rally Tron, som også for Nord Østerdal Motorsport var deres første rallyarrangement noen sinne. Og det var spesielt SS3 og SS4 som ble lagt merke til, med etapper opp et spektakulært fjellandskap - med høydemeter på over 1600 meter som kunne minne om en krysning av Flåklypa og Pikes Peak.

(Foto: Roar T. Møllegård)

37 biler stilte til start i tidenes første Rally Tron, som også for Nord Østerdal Motorsport var deres første rallyarrangement noen sinne. Og det var spesielt SS3 og SS4 som ble lagt merke til, med etapper opp et spektakulært fjellandskap - med høydemeter på over 1600 meter som kunne minne om en krysning av Flåklypa og Pikes Peak.

Arrangøren er likevel ydmyk over at de har mye å lære som en relativt nystiftet klubb uten rallyerfaring overhodet.

– Det er masse vi må forbedre oss på. Det er det. Men det gikk relativt knirkefritt, og både deltakere og publikum kom bort for å prate etterpå. Det var rett og slett rørende, forteller John Magne Lunaas i arrangørklubben til Parc Fermé.

Skal vi tro flere av førerne, så skal det ikke stå på opplevelsen de fikk av å kjøre opp - og forsåvidt ned - Tronfjellet, som ligger ved Alvdal i Østerdalen nord i Hedmark.

– Helt rå fartsprøver med mye forskjellig karakterer. Også var det bra stemning og mye publikum der ute. Vi trenger noe nytt i NM, og dette løpet fortjener NM om vi kan få litt lengde på det, sier Steve Røkland, som ble nummer tre og raskeste tohjulsdreven rallybil.

Skryt og konstruktiv tilbakemelding

Ungdomsfører Jacob Lyseng fikk dispensasjon til å kjøre R2-bil i dette løpet, og storkoste seg oppover fjellet.

– Jeg syns det var tøffe etapper, jeg altså! Det var tekniske og raske prøver i tillegg, og de blir ekstra tøffe når man får en liten utfordring på en måte, på hvor man kan tjene mest. Vi med tohjulstrekk tapte jo mye oppover mot toppen, sier Lyseng.

Løpets vinner Anders Grøndal var også svært begeistret over å delta i løpet som en god test mot Rally Hedemarken i sin nye R5-bil.

Anders Grøndal totalvant Rally Tron. Her på toppen av fjellet som rager 1666 meter over havet. (Skjermdump: Privat)

– Det var en fantastisk følelse å komme oppover disse hårnålene. Jeg sa til arrangøren at jeg allerede nå gleder meg til å kjøre oppover her neste år, sa Grøndal i et intervju med NRK. 

Andreas Wiik, som fortsetter å vise god progresjon i sin Mini WRC, er også godt fornøyd samtidig som han er konstruktiv i sin tilbakemelding.

– SS1 er kanskje den mest krevende etappen jeg noen gang har kjørt. Og etappen opp fjellet var heftig, men om jeg skal kjøre der igjen er det faktisk usikker på, rett og slett fordi jeg er redd for skader på motoren på grunn av høyden. Men arrangementet var veldig bra med fasilitetene, selv om de mangler en del på det organisatoriske, oppsummerer Wiik.

Derfor er NM uaktuelt

Selv om tilbakemeldingene er gode og konstruktive, og at arrangøren har fått masser av motivasjon til å fortsette, så tenker de først og fremst på formatet på løpet og ikke statusen på løpet. Røkland nevner at dette løpet ville fortjent en NM-status, men så langt er ikke arrangøren villige til å tenke enda.

– Først må vi lære oss til å bli flinke til å arrangere. Så får vi se an utviklingen med årene. Jeg tror det er mye bedre at vi blir et attraktivt løp og bygger opp en status der man har lyst til å kjøre uansett. I tillegg er det viktig at vi ikke går med underskudd, sier Lunaas,

– Så å tenke på NM er ikke aktuelt?

– Nei, jeg tror det er farlig om vi skal binde oss til NM. Det bedre at vi heller blir et «vanlig rally» i stedet, sier Lunaas.

En som langt på vei støtter dette er motorsportveteranen Henning Isdal, kjent som tidligere utøver, speaker og TV-kommentator, og utgjorde speakerduoen sammen med Jan-Erik Thaulow under arrangementet. Isdal fikk ideen helt tilbake i 1992 om at det burde vært arrangert et rallyløp oppe på Tronfjell, og 27 år senere ble dette en realitet.

Speaker, reporter og TV-kommentator Henning Isdal har på mange måter vært en primus motor i forkant av Rally Tron, som ble realisert 27 år etter at ideen hans dukket opp. Her fra studiosendingen i forbindelse med Italias Grand Prix sist søndag. (Skjermdump: Viasport 1)

Han tenker i likhet med arrangøren at Rally Tron kan bygge opp sin egen status uten å være tilknyttet et mesterskap, da han er redd at en NM-forpliktelse heller kan sette begrensninger på hvordan det unike formatet til løpet kan utvikles.

– Arrangementet tror jeg kan stå på egne ben uten å være en del av NM. Det er for eksempel noe med etappen opp fjellet som kanskje ikke passer et NM. I tillegg er Nord Østerdal Motorsport en ny klubb som ikke har så mye erfaring, sier Isdal.

– Flere må tenke annerledes

Han hyller lokalmiljøet med det lokale næringslivet og positive grunneiere for å ha realisert denne rallyideen. Han trekker paralleller til Norges Råeste Bakkeløp i Nord-Norge, som har bygd opp et eget løp med egen identitet uten å forplikte seg til en fast serie eller mesterskap.

Isdal oppfordrer andre regioner og lokalmiljøer som har noe spesielt å by på i bilsportsammenheng til å tenke ut hvordan dette kan skape en attraksjon som kan stå på egne ben.

– Vi trenger flere som tør å tenke annerledes, akkurat som de også gjør det på Målselv. Å la et løp få en egen identitet og at det blir et «event» i seg selv, konstaterer Isdal.

Powered by Labrador CMS