Avslutter sesongen med å «kjøre rally på månen»

Tyske Lausitz Rally er blitt en populær attraksjon for flere nordmenn.

Publisert

Og for Anders Grøndal er det et løp som har betydd ekstra mye de siste årene. Fra 2013 til 2015 har han tatt tre totalseire på rad, men den tyske hovedrivalen Matthias Kahle gikk i fjor forbi med fire totalseire. Så det hviler en viss prestisje for Grøndal i dette løpet, som er det største løpet tysk rallymesterskap på grus.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Og for Anders Grøndal er det et løp som har betydd ekstra mye de siste årene. Fra 2013 til 2015 har han tatt tre totalseire på rad, men den tyske hovedrivalen Matthias Kahle gikk i fjor forbi med fire totalseire. Så det hviler en viss prestisje for Grøndal i dette løpet, som er det største løpet tysk rallymesterskap på grus.

– Det gikk en f*** i meg da han vant i fjor og vi måtte bryte. Så det har gått litt ære i å ha flest totalseire der nede, sier Anders Grøndal til Parc Fermé.

LES OGSÅ: WRC-bilen lever igjen – men nå parkeres den for godt

Svak NM-sesong

(Foto: Privat)

Her hjemme i Norge har han hatt en heller miserabel NM-sesong, hvor verken han ikke har levert det topptempoet han har vist før, parallelt med at toppnivået i Norge har steget betraktelig og Grøndal stadig har uttalt at han ikke har følt seg helt dus med bilen. I NM ble det til slutt 4. plass sammenlagt.

– Nivået har blitt høyere, samtidig som jeg har tatt et steg tilbake, innrømmer Grøndal.

Nå har han en litt annen inngang til løpet i Tyskland.

– Jeg fikk gode svar med bilen på Hamar og syns det var gøy å kjøre rally igjen. Bilen gjorde som jeg ville, sier han.

Veiene i Lausitz Rally går blant annet rundt store åpne områder hvor det drives kullindustri av gigantiske dimensjoner. Veikarakteren og landskapet er unikt, og det var dette som fikk Anders til å tenne fullstendig på løpet etter at han deltok der for første gang i 2012.

LES OGSÅ: Pontus stresser ikke med WRC-sete for neste sesong

– Tøff atmosfære

– Det er utrolig kule fartsprøver og tøff atmosfære. Et rart sted å være egentlig, i alle fall er opplevelsen spesiell. Nærmest Grand Canyon-stil enkelte steder, og når man kjører recce om morgnen i soloppgang så er det som å være på Mars, med sanda og det røde lyset og alt sammen. Også er det alltid mye publikum på løpet, sier Grøndal, som har erfart at de blir tatt mer i mot som superstjerner der enn mange andre steder.

– Vi har jo lært at vi må ha med teamklær og effekter som vi kan selge, og autograf-kort som folk vil ha. Du kan ikke reise dit uten å ha noe som fans vil ha. Og det gjelder ikke bare meg det, for interessen en enorm for alle der, sier Grøndal.

Han er ikke eneste nordmannen som satte seg på båten til Tyskland denne uka. Arnt Gustav Olsen er i tradisjon tro med, og det samme er også Even Moan og Bjørn Bækkevold. Dermed er det fire biler til start med norske flagg på sideruta.

- Vi har justert inn både bil og mannskap. På det siste løpet skrev vi dessuten egne noter, noe vi også må gjøre i Tyskland. Vi kjører jo en utrimmet bil, men det er mange like og tilsvarende biler vi kan sammenligne oss med, uttaler Even Moan før løpet.

Løpet starter tidlig kvelden fredag og avsluttes lørdag.

LES OGSÅ: Verdensmesteren vurderte å legge opp etter to stygge Finland-smeller

Reiser til Danmark

Samtidig er det verdt å nevne at det er flere nordmenn i aksjon i utlandet denne helgen. Etter Rally Sokndal fikk Frank Tore Larsen virkelig smaken på asfaltrally i sin Ford Fiesta R5, og sammen med kartleser Torstein Eriksen har de denne helgen tatt turen til Danmark for å kjøre Rally Denmark i traktene rundt Silkeborg og Viborg.

– Årsaken til at vi reiser til Danmark er for å få mer erfaring på asfalt. I tillegg er det et langt rally med fine etapper. Ambisjonen ligger hovedsakelig i å fortsette progresjonen på asfalt fra smakebiten vi fikk i Sokndal. Samtidig skal det sies at vi aldri stiller opp for å være listefyll og vi vet at vi er raske på alle underlag når det stemmer, sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS