Andreas spår en svært krevende start for samtlige førere

– Det er likt for alle. Det blir en fin og kul utfordring, sier nordmannen etter shakedown.

Publisert

Det var kanskje ikke den mest overbevisende førpremieren på sesongen for Andreas Mikkelsen, som til Parc Fermé har uttalt at han har studert asfalt mer enn noen gang og brukt pausen godt på å nullstille seg.

(Foto: Helena El Mokni/Hyundai Motorsport GmbH)

Det var kanskje ikke den mest overbevisende førpremieren på sesongen for Andreas Mikkelsen, som til Parc Fermé har uttalt at han har studert asfalt mer enn noen gang og brukt pausen godt på å nullstille seg.

En niendetid av 11 biler er langt under pari i forhold til der han vil høre hjemme, men han trøster seg med at han ikke var den eneste fra teamet som slet med å holde følge med toppen.

– Følelsen var for så vidt god, og vi er ikke så langt bak Thierry. Og Loeb var jo bak oss, så sånn sett er det ikke så verst. Men vi kjørte først med et oppsett på snø og is, og på det tørre fungerte ikke det. Endringene vi gjorde ble bedre etterhvert, forsikrer Mikkelsen overfor Parc Fermé etter shakedown.

Svært glatt og vanskelig

Rally Monte-Carlo åpner med to knalltøffe etapper torsdag kveld, slik løpet pleier å gjøre. Der er han forberedt på en manndomsprøve av dimensjoner.

Og selv om føret blir mer utfordrende, så passer det ham bedre enn om det skulle vært knusk tørre forhold - noe Hyundai-bilene lenge har slitt med, og åpenbart slet med på shakedown. Fjorårets sølvvinner Neuville satte en sjettetid, ni tideler foran Mikkelsen, mens WRC-legenden Sebastien Loeb var fire tideler bak Mikkelsen.

– Vi har fortsatt høye forhåpninger. Etappene nå har ganske vanskelige forhold, men det er likt for alle. Det blir en fin og kul ufordring. Første etappen blir en veldig tøff start på sesongen. Det er mye snø og is og vanskelige forhold, sier Mikkelsen.

Det var en noe overraskende shakedown-seier som vi ble vitne til torsdag. For etter et halvt år i dvale var virkelig Kris Meeke på hugget i sin Toyota-debut. Briten klinte til med bestetid, ett tidel foran Sebastien Ogier, etterfulgt av lagkamerat Esapekka Lappi som imponerte med en tredjetid - et halvt sekund bak Meeke.

Veiby tredje rakeste R5-bil

Pontus Tidemand hadde åpenbart nye utfordringer å hanskes med. Svensken, som har med seg norske Ola Fløene i kartleserstolen, måtte nøye seg med 11.- og sistetid i WRC - snaue seks sekunder bak Meeke.

I WRC 2-klassen ser det imidlertid positivt ut med norske øyne. Der var Ole Christian Veiby raskest. Han måtte dog se seg slått av begge WRC 2 Pro-favorittene Kalle Rovanperä og Gus Greensmith, der førstnevnte var best, halvsekundet foran Greensmith, og nesten tre sekunder foran Veiby.

Powered by Labrador CMS