Andreas skjønner ikke hvorfor det kun er Hyundai han sliter med

– Jeg har fått til alle andre biler på asfalt i hele karrieren min. Og jeg «pusher» fortsatt på for å få endringene slik jeg vil.

Publisert

Han står fortsatt på sitt, Andreas Mikkelsen. Selv etter å ha bli frakjørt nærmest som aldri før av konkurrentene sine. Han mener selv han vet hvordan han skal knekke koden for å kjøre komfortabelt på asfalt. Men på utviklingen av bilen i sin retning er det åpenbart intet respons å få.

Andreas Mikkelsen. (Foto: Red Bull Content Pool)

Han står fortsatt på sitt, Andreas Mikkelsen. Selv etter å ha bli frakjørt nærmest som aldri før av konkurrentene sine. Han mener selv han vet hvordan han skal knekke koden for å kjøre komfortabelt på asfalt. Men på utviklingen av bilen i sin retning er det åpenbart intet respons å få.

På grusunderlaget på fredag hadde han kjørt inn til en «OK» sjetteplass og deriblant en etappeseier. Da Rally Spania gikk over til asfaltunderlag lørdag og søndag, så var han innenfor topp 10 kun tre ganger på 11 etapper. 

Føler seg låst

Dette skjedde altså i samme løp som han totalvant for tre år siden, samme løp hvor han også lå an til pallplass før han selv rullet seg ut av løpet, og attpåtil samme løp som han scoret sine første asfaltpoeng på for nøyaktig 10 år siden med åttendeplass totalt som privatfører.

Denne gangen klarte han såvidt å karre seg til en 10. plass totalt. Regnværet på lørdag var et mareritt. Søndag var det tørrere og relativt fine veier - men det hjalp ikke det grann.

– Fy søren. Skikkelig frustrerende. Jeg føler meg låst for øyeblikket, sier Andreas Mikkelsen oppgitt til Parc Fermé.

Sagaen om elendige resultater på asfalt denne sesongen fikk sitt punktum denne helgen. Før sesongen visste han at det ville bli utfordrende. Bilen var bygd opp til en kjørestil som strider mot hans egen overbevisning. Dette fortalte han allerede før Rally Monte-Carlo, der han sammenliknet seg selv med Thierry Neuville når det kommer til kjørestil. To sterke kontraster.

– Hvis jeg skal «pushe», så mister jeg bare bilen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg merker at det ikke er effektivt. Hvis jeg skal kjøre på grensen, så må jeg først være komfortabel. Jeg satset jo på Power Stage, men var ikke komfortabel, sier Mikkelsen videre.

– Vi visste i januar at bilen ikke var god nok for deg på asfalt. Nå er vi i oktober. Hvorfor har det ikke skjedd noe?

– For det første er det ikke så mange asfaltløp på kalenderen, og vi har hatt veldig få tester på asfalt. Jeg pusher på for endringer, men det tar tid før ting kommer. Ting som kom for to uker siden spurte jeg etter for et år siden. Og noen av endringene fungerer stadig bedre, også for meg. Du ser jo at de to andre får det til. De har jo vært nærmere. Men det har ikke jeg. Så der må jeg fortsatt finne ut av noe, sier Mikkelsen.

– Folk begynner jo å lure

Han er ikke bekymret for sin egen utvikling, men han har forståelse for at folk setter spørsmålstegn til hvorvidt han egentlig er god nok om dagen, når samme regla går igjen i hvert løp.

Asfalt er egentlig et underlag Andreas Mikkelsen trives godt ved. Med Hyundai er det derimot et mareritt for nordmannen å kjøre på dette underlaget. (Foto: Helena El Mokni/Hyundai Motorsport GmbH)

Men han tror på seg selv, og sin filofosi, og jobber hardt for å få gjennomslag i teamet på hvordan han vil ha bilen tilpasset seg selv. Han har også kontrakt for ett år til i Hyundai. I tillegg ønsker Mikkelsen å vise til sin egen asfalthistorikk for å underbygge at Hyundai-problematikken er unikt for ham.

– Jeg må bare jobbe på for endringer hele veien. Men det er frustrende. Folk begynner jo å lure på hva som skjer. Jeg har fått til alle andre biler på asfalt i hele karrieren min. Alle biler er jo forskjellig, og det er greit nok - men jeg har klart å finne ut av alle biler jeg har kjørt. Unntatt Hyundai, sier Mikkelsen.

God historikk på asfalt

Han har seks pallplasser og seieren fra Spania under Volkswagen-epoken fra 2013 til 2016. Med Skoda Fabia S2000 og R5 tok han en rekke klasseseire og VM-poeng høyere opp enn hva han fikk til i helgen. Og i Tyskland i fjor kjørte han inn til andreplass i ett av sine stand-in-opptredener for Citroën før han signerte for Hyundai.

Som nevnt leverte han også gode resultater på asfalt som mer uerfaren asfaltfører med privat Ford-satsing i 2008, av vesentlig bedre karakter enn denne helgen.

– Jeg må bare finne ut av den kjørestilen med bilen, altså. Jeg prøver fortsatt å kjøre bil slik jeg mener er best å kjøre bil og slik jeg har kjørt i alle år, konstaterer Mikkelsen.

Powered by Labrador CMS