Andreas og Anders skiller lag etter fem år – nå tar han gjerne imot tips fra publikum til ny kartleser

Familieforøkelse og mangel på sporstlig motivasjon gjør at Anders Jæger-Amland trekker seg tilbake fra høyrestolen. Andreas Mikkelsen innrømmer at han må på intens leting for å finne en riktig erstatter.

Publisert

Selv om søndagens nyhet på mange måter kommer som et sjokk, der Anders Jæger-Amland nå gir seg som kartleser for barndomskompisen Andreas Mikkelsen, så innrømmer 31-åringen at dette må mange måter har ligget litt i luften en stund.

Anders Jæger-Amland og Andreas Mikkelsen, her fra da Parc Fermé møtte dem under Autosport-messa i Birmingham i 2019. (Foto: Simen Næss Hagen)

Selv om søndagens nyhet på mange måter kommer som et sjokk, der Anders Jæger-Amland nå gir seg som kartleser for barndomskompisen Andreas Mikkelsen, så innrømmer 31-åringen at dette må mange måter har ligget litt i luften en stund.

Avgjørelsen ble dog tatt for å få dager siden, og om kort tid skal også Mikkelsen offentliggjøre spennende planer for 2021, en sesong han mener vil bli hans desidert mest travle sesong. Og det er også noe av grunnen til at Jæger-Amland ikke fortsetter rallyeventyret. Det forteller Mikkelsen på sin YouTube-kanal søndag ettermiddag.

– Det er veldig triste nyheter. Og jeg har stor respekt for valget han tar. Programmet neste år betyr mye reise og man tilbringer mye tid i bil og på et fly. Han har fått familie nå, og med så mye reise, så kan det også holde deg tilbake, sier Andreas Mikkelsen, som innrømmer at det er «et stort tap for ham» å miste barndomskameraten som kartleser.

WRC-debut med pallplass

Anders Jæger-Amland og Andreas Mikkelsen fra deres siste totalseier i VM, som kom under et intenst finaleløp i Australia i 2016. (Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool)

Jæger-Amland gjorde sitt første inntog som kartleser i 2014 og ble skolert gjennom EVEN Management sitt program sammen med Bernt Kollevold og Ole Christian Veiby. Men allerede i 2016, ett år før skjema, tok han steget opp i WRC sammen med Mikkelsen, og på første forsøk tok de en knallsterk andreplass i Rally Monte-Carlo.

– Det at han kunne nå toppen på to år er til stor motivasjon og inspirasjon til andre kartlesere der ute. Lagspilleren som han har vært har vært fantastisk, og jeg må virkelig takke ham for hva han har bidratt. Han har vært helt fantastisk i jobben han har gjort, sier Mikkelsen.

Jæger-Amland har selv ikke tatt del i videoposten eller kommentert avgangen sin utad. Men det er nå på det rene at Mikkelsen må på utkikk etter ny utøver i høyrestolen. I høst, mens Jæger-Amland tok «permisjon» i forbindelse med ankomsten av sin førstefødte, steppet Mikkelsen faste kartleser over mange år - Ola Fløene - inn.

Selv om Mikkelsen skal kunngjøre sine planer senere har allerede Skoda-teamaet Toksport kunngjort at Andreas Mikkelsen skal kjøre for dem i 2021, og at Ola Fløene står oppført på navneskiltet til teamet.

https://www.youtube.com/watch?v=sJJn3E6nIp4

Vil høre fansens forslag

Dog later det til å være kun Rally Monte-Carlo i første omgang, selv om Jæger-Amland står oppført som Mikkelsen kartleser til det løpet. For selv sier Mikkelsen at han nå må på utkikk etter ny kartleser, og han tar gjerne imot innspill fra publikum.

– Jeg har ikke bestemt meg. Det som kom nå er ferske nyheter. Så jeg må i tenkeboksen. Den personen som kommer har store sko å fylle, og det må være en som er overmotivert og vil satse alt for å bli en mester. 2021 blir et viktig år, for i 2022 skal jeg være fullt tilbake i WRC. Jeg må tenke nå, og det vil alltid være morsomt å kunne høre dine ideer, sier Mikkelsen i retning fansen.

Mikkelsen og Jæger fikk totalt 50 løp sammen i perioden 2016-2020. To av dem endte med totalseire i VM, henholdsvis Rally Polen og Rally Australia i 2016. Mikkelsen har én seier til fra VM, som var hans første i Rally Spania i 2015 - den gang med Ola Fløene som kartleser.

Powered by Labrador CMS