Andreas har eid en rekke WRC-biler – men nå velger han likevel å satse på R5 og NM

Fristelsen ble rett og slett for stor for Andreas Wiik. Fra bare å «vise seg fram» med WRC-biler velger han nå gå all-in rent sportslig i Rally-NM.

Publisert

Du drar kanskje kjensel på bilen øverst i denne saken. Det stemmer, det er bilen som Ole Christian Veiby vant NM med i fjor, og som siden har hatt en liten «pit-stop» innom England.

Ole Christian Veiby tok NM-gull i en Volkswagen Polo i fjor, her fra Rally Sørland. Nå vender bilen tilbake til Rally-NM hos en ny, norsk eier. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Du drar kanskje kjensel på bilen øverst i denne saken. Det stemmer, det er bilen som Ole Christian Veiby vant NM med i fjor, og som siden har hatt en liten «pit-stop» innom England.

Nå er bilen tilbake i Norge etter at den ble solgt fra KMS til Melvyn Evans Motorsport i Wales. Nå skal bilen få norske skilter, og ny eier er Andreas Wiik, rallyføreren vi tidlig har omtalt som den nye WRC-guruen i norsk rallysport. Han har de siste årene vist seg fram med Hyundai Accent WRC med nokså lite hell, før han begynte å blande seg høyt opp på resultatlistene i fjor med en Mini Cooper WRC fra 2011.

Usikker på konkurransedyktigheten

Investeringen i en Subaru Impreza WRC S14 fra 2008 skulle sette fyr på nye rallyhjerter da han viste den fram for første gang i Romjulsrally i desember i fjor. Men det tok ikke mange kilometerne før det i stedet var motoren som tok fullstendig overtenning i et gigantisk motorhavari.

Nå har Wiik innsett at det heller monner bedre for hans del å gå over til R5-satsing etter at WRC-epoken hans hittil har kostet vesentlig mer enn det har smakt. Og med WRC-bil får man heller ikke ta NM-poeng, mens R5 er å regne for å være toppklassen i norsk rallysport.

– Jeg har jo sagt at jeg ikke har sett poenget i å kjøre R5-bil om man ikke skal konkurrere i NM. Så ble det jo også fristende å konkurrere i NM. Konkurransen er høy i Norge, og jeg har tenkt at jeg ikke har hatt noe der å gjøre. Så ser man jo at det likevel kan være mulig. En WRC-bil skal jo sånn egentlig kunne være raskere enn R5, men jeg er nå ikke helt så sikker på det med Minien likevel. Nå har jeg riktig nok aldri kjørt R5 før, så jeg må finne ut av det selv, sier Andreas Wiik til Parc Fermé.

Kun én bil var aktuell

Det var også noe med timingen for kjøp og salg, som han mener ikke kunne vært bedre. En helt nybygd motor etter havariet i vinter, samtidig som Wiik var avhengig av en byttehandel for å finansiere en høyst konkurransedyktig R5-bil. Og han hadde ett krav:

– Jeg skulle ha en Polo. Det var det eneste som var aktuelt, men det har ikke vært så mange til salgs. Og de til salgs har vært veldig dyre, samtidig som jeg har vært avhengig av at selger kunne være med på innbytte i forhandlingene, sier Wiik, som nå avslører at begge WRC-bilene hans er sendt ut av landet.

– Det ble ikke mye Subaru på deg, likevel?

Andreas Wiik. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Nei, og det kjenner jeg er litt vondt. Det er en ordentlig grom bil. Nesten så jeg ombestemte meg da jeg startet den opp med ny motor. Men, det er jo en avansert bil, du må ha med deg ingeniører og deler er ikke lett å få tak i.

Bruker resten av sesongen som test

– Er slike ting er lett å glemme når man oppfyller WRC-drømmen?

– Det er nok lett å glemme det, ja. Jeg tenkte for min del at jeg kun skulle «kose» meg med WRC-bil på sprintløp og slikt innimellom. Det var mitt utgangspunkt da jeg kjøpte den første Hynudaien. Jeg har merket at om man vil kjøre mer rally, så blir det et helt annet budsjett å drifte. Så jeg ville over på en klasse som kan bære dette økonomisk. Det blir en helt annen verden å overhale og få tak i deler på en Polo R5, konkluderer Wiik.

Han gjør sin debut i Grimstad, når Rally-NM gjenåpner etter en nærmere seks måneder lang koronapause siden Numedalsrally. Ytterligere to runder gjenstår. Og selv om Wiik gir uttrykk for at han nå vil satse NM, så er han likevel tydelig på én ting.

– Det er ikke i år jeg skal satse på å ta NM-poeng. Nå må jeg bare prøve meg fram og lære meg bilen. Å kjempe i NM blir fra og med neste år. Håpet er jo at man kan være med å kunne snuse på en medalje. Det er jo gjevt å kjempe høyt opp i norsk rally, sier Wiik, som er tidligere norgesmester i 650ccm-klassen i crosskart fra 2007.

Powered by Labrador CMS