Andreas føler han leverte sin beste dag i Hyundai noen sinne

– Det var «balls out, gi full gass og glemme alt av risiko», forteller Andreas Mikkelsen om finaledagen på Sardinia.

Publisert

Fire etappeseire av fire mulige. Og Power Stage-seier attpåtil. Andreas Mikkelsen svarte på vrakingen til Portugal ved å levere pallplass, god kjøring og til slutt et godt resultat til tross for en vanskelig fredag som følge av en taktisk dekkbommert.

Andreas Mikkelsen har tatt to pallplasser på seks forsøk hittil i år. Nå håper han at tilliten vedvarer minst ut sesongen. (Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

Fire etappeseire av fire mulige. Og Power Stage-seier attpåtil. Andreas Mikkelsen svarte på vrakingen til Portugal ved å levere pallplass, god kjøring og til slutt et godt resultat til tross for en vanskelig fredag som følge av en taktisk dekkbommert.

Resultatet fra Rally Chile, hvor Mikkelsen leverte et meget svakt løp, satte spørsmålstegn til hvorvidt godfølelsen og den gode andreplassen fra Argentina bare var et blaff. Og Rally Sardinia så lenge ut til å bli et gjennomsnittlig OK resultat, der han kjempet i en sekundstrid mot Elfyn Evans.

– Min beste dag i Hyundai

På finaledagen løsnet det meste, selv om mange også både kjempet for og forsvarte sine posisjoner. Alt gikk nærmest på autopilot for Mikkelsen.

– Og noe av det beste var at jeg heller ikke hadde et eneste tilbud heller. Alt gikk perfekt hele veien. Vi stivet opp bilen litt og bare pushet maks av det vi klarte. Det er etapper jeg kjenner godt, men det gjør også de andre. Min desidert beste dag i Hyundai, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Han tok inn over halvminuttet på Dani Sordo på siste dag, spanjolen som etter sterk kjøring gjennom hele helgen sikret en sensasjonell og velfortjent seier - hans første siden hans den gang eneste seier i Tyskland i 2013.

«Balls out»

(Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

Etter at Thierry Neuville også mislyktes i løpet, også han med like feil dekkstrategi som Mikkelsen, så er nordmannen glad for å vise at både han og Sordo var til å stole på.

– Når det skorter for Thierry, så er vi derfor å forsvare fargene til Hyundai. Ideelt sett ville vi jo vært enda høyere opp også, men vi kom litt bakpå fra fredag. Så stemte alt, og da var det bare «balls out»,  gi full gass og glemme alt av risiko. Skikkelig å kjøre på den måten, sier Mikkelsen.

Han har for lengst erkjent at kampen i førermesterskapet, for andre år på rad, er kjørt. «Best of the rest» om en fjerdeplass er målet, gitt at teamet gir ham full tillit resten av året.

– Det er fortsatt mulig å komme litt høyt, men neppe topp tre, nei. Så jeg tenker ikke så mye på det. En fjerde- eller femteplass spiller ingen rolle sammenlagt sånn sett, men vi må bare jobbe for så gode enkeltresultater som mulig, konstateterer Mikkelsen.

Powered by Labrador CMS