Alt går i riktig retning med R5-bilen - men Citroën dropper neste VM-runde

Det meste tyder på at samarbeidet mellom Mads Østberg og Citroën fungerer, selv om det er minst to måneder til de stiller til start igjen i et VM-løp.

Publisert

Foruten en skade på forstillingen som kostet dem ti minutter av åpningsdagen på Sardinia, så viste Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen det beste tempoet de har hatt noen sinne i en R5-bil denne sesongen.

Mads Østberg. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Foruten en skade på forstillingen som kostet dem ti minutter av åpningsdagen på Sardinia, så viste Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen det beste tempoet de har hatt noen sinne i en R5-bil denne sesongen.

En kombinasjon av teknisk og personlig utvikling i en R5-bil mener Østberg er årsaken til et aldri så lite gjennombrudd spesielt med bilen. 15 av 19 etappeseire i WRC 2 Pro, hvor 13 av de også var raskeste R5-bil er noe Østberg sier seg godt fornøyd med - selv om sluttresultatet var vesentlige dårligere som følge av tidstapet.

– En ting er at jeg begynner å få bilen som jeg vil. Og vi gjorde nok et viktig steg nå. Et annet viktig steg er jobben Torstein og jeg har gjort den siste tiden. Vi har endret måten vi har forberedt oss på, gjort om litt på notesystemet og man lærer seg å være enda mer presis i en R5-bil. Ting blir litt grovere gjort i en WRC-bil, oppsummerer Mads Østberg overfor Parc Fermé.

Frihet til å jobbe

Helt siden den sterkt offentlige kritiseringen av bilen under Rally Sweden ser det ut til at Østberg og Citroën Racing har kommunisert godt med hverandre i måten Østberg mener bilen skal utvikles på satt opp mot hvordan fabrikken responderer på Østbergs ønsker og krav.

Selv føler nordmannen at de nå har en god og positiv balansegang i kommunikasjon og framgang.

– En viktig enighet før vi startet sesongen var at man skal ha en frihet til å jobbe, og det må gå begge veier. Jeg skjønner jo at jeg ikke bare kan kreve og kreve, også skal alt bare skje. Vi må jobbe sammen, og derfor er det sunt at vi dropper Finland og heller prioriterer videre utvikling. Det er fortsatt ting på lista, konstaterer Østberg.

De har homologert nye deler for bakstillingen på bilen, og sammen med at de avdekket en svakhet i felgene i Portugal, så har Østberg satt av «check» på to ting han har ønsket forandring på.

Bedre selvtillit

Mads Østberg og Torstein Eriksen har gjort stor utvikling både inni bilen og med bilen, ifølge Østberg selv. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Han setter pris på at en fabrikk som har store ressurser og en stor suksess bak seg også lytter til ham. De er også begge enige om at de ikke tror de hadde vært spesielt konkurransedyktige i Finland, selv om forandringene har vært til det bedre på løpene de nå har kjørt i Portugal og på Sardinia.

– Selv om vi har gjort store forbedringer, så må vi gjøre nye ting - spesielt foran på bilen - dersom vi skulle vært konkurransedyktige i Finland. Men i stedet for å bruke penger på det løpet, så er det bedre å teste nye deler og homologere dem. Utviklingen jeg har ønsket foran på bilen har ikke skjedd enda, sier Østberg.

Selv om det har løsnet og gått seg til jevnt og trutt utover sesongen, så innrømmer 31-åringen at en bedret følelse i bilen også påvirker ham mer positivt som fører.

– Uansett hvor lenge man har holdt på, så er mestringsfølelse alltid positivt. Det bygger selvtillit, og at vi nå ser at vi klarer å ta bilen i riktig retning, så bygger det også opp selvtillit, sier han.

VM-sesongen er inne i en liten pause nå, hvpr Rally Finland kjøres første helgen i august, om altså en drøy måned. Neste aktuelle løp for Citroën og Østberg blir derfor Rally Tyskland, tre uker etter Finland.

Powered by Labrador CMS