Aldri har det vært verre å miste servoen i en rallybil

Vi lar Hayden Paddon gi oss en leksjon i hvordan det er å kjempe i brytekamp med en rallybil over tre etapper.

Publisert

– Ja, du kan si at vi hadde en god treningsøkt denne morgnen, sier en alltid likeblid Hayden Paddon til Parc Fermé etter lørdagens etapper av Rally Sweden.

(Foto: Simen Næss Hagen)

– Ja, du kan si at vi hadde en god treningsøkt denne morgnen, sier en alltid likeblid Hayden Paddon til Parc Fermé etter lørdagens etapper av Rally Sweden.

Blid som ei lerke, og ikke lenger støl i armene. Men årets Rally Sweden er ødelagt for lenge siden.

– Neida, armene er like fine igjen nå. Men det var tøft, det var det, sier New Zealenderen.

– Bilen kjører av seg selv

For det å miste servostyringen i en 2017-bil - det er noe helt annet enn å miste servoen på en eldre rallybil eller personbil. Paddon forklarer hvorfor.

Foto: Simen Næss Hagen

– Du kan rett og slett ikke kjøre «flat out» uten servo. I hvertfall ikke i disse bilene. Grunnen er at de er bredere og da er det umulig å gjøre hurtige korrigeringer på rattet. Derfor må man bare trille igjennom. Bilen kjører av seg selv gjennom sporene og det løse om hverandre, sier han.

29-åringen har med andre hatt brytekamp med Hyundaien i 60 kilometer med fart, og tapte til slutt fire minutter på dette.

Men Paddon er ikke den eneste som har hatt en miserabel start på sesongen. Rally-leder Thierry Neuville, som krasjet seg ut av en topplassering i Rally Monte Carlo, presterte å gjøre akkurat det samme i Sverige - i tillegg på publikumsetappen på travbanen i Karlstad av alle steder.

Parc Fermé fikk ikke tak i Neuville, men det er ikke vanskelig å forstå hvor fortvilende det er for belgieren å miste en klar ledelse på en relativt simpel, men skjebnessvanger feil.

Meeke: – Dritt

Men i klubben for toppførere med en kjedelig start på sesongen, så har vi også Kris Meeke. Han hadde funnet farten og lå på en grei 5. plass totalt da han kom for fort inn i en høyre-venstre-kombinasjon på andre gjennomkjøring av Vargåsen. Briten tapte over åtte minutter på denne feilen.

– Dritt, er Meekes svar på vårt spørsmål om hvordan han har det etter avkjøringen.

Foto: Simen Næss Hagen

Det er ingen tvil om at 37-åringen har fått litt å tenke på etter at han også tapte verdifulle poeng etter en avkjøring i Rally Monte Carlo.

– Ting er langt i fra perfekt. Og når ting ikke er perfekt, så er det fort gjort å gjøre feil. Akkurat nå er det ikke så mye annet å bry seg om enn seg selv, sier Meeke til Parc Fermé.

Dermed ligger an til en thriller-avslutning hvor Toyota-fører Jari-Matti Latvala og Ford-fører Ott Tänak skal kjempe om seieren under søndagens tre etapper.

Hvis ikke tredjemann Sebastien Ogier finner et ekstra gir og kupper nok en seier.

I samme sleng tar vi en lynrask oppsummering av de norske.

Foto: Simen Næss Hagen

Mads Østberg har fått bedre flyt med ny bakvinge, men har for det meste ligget stabilt mellom fjerde- og åttende-tider. Den miserable fredagen har i midlertid sendt ham ned til en 19. plass totalt. Dagens høydepunkt er i så fall lengste hopp på Colin's Crest, med 44 meter.

I midlertid er Ole Christian Veiby eneste lyspunktet sett med norske øyne. 20-åringen holder stand og har sikret godt grep om pallplassen. Én etappe-seier, og er bare fem sekunder bak 2. plassen før søndagens tre siste etapper.

Eyvind Brynildsen har hatt en ny tøff dag på jobben. Ny punktering på Ford-føreren har sendt ham mange minutter tilbake i sammendraget, men en 2. tid på Vargåsen, samt 42 meter på Colin's Crest gjør at han fremdeles smiler tross en tøff dag.

Henning Solberg lager show på sitt vis, som vanlig. Full av energi, kanskje litt for mye energi, for på lørdag ble det en tur på taket i den innleide Skoda Fabiaen. Han så knapt gjennom frontruta, men på service skulle en Skoda leiebil fra Europcar bli redningen. Hva som skjer med denne frontruta etter søndagens kjøring er foreløpig uvisst.

Sønn Oscar Solberg har kjørt godt med stabile topp tre tider i klassen for tohjulsdrevne biler. Parc Fermé vet dog at han fikk trøbbel før siste etappe på Karlstad, og i skrivende stund er det uvisst hva som har skjedd Oscar. Han er imidlertid ikke å finne på totallisten etter lørdagens kjøring.

Her er forøvrig flere bilder fra lørdagen:

Powered by Labrador CMS