95.000 kroner i bot og betinget poengstraff etter Rally Sardinia


DEL
Sebastien Ogier. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Glemte tidsboka og fikk ekstern hjelp før den siste etappen. Dermed ligger den regjerende verdensmesteren tynt an.

Det skulle ikke bare bli dramatisk på selve Power Stage-etappen på Sardinia, der Hyundai-fører Thierry Neuville tok marginen på 0,8 sekunder og vel så det opp til Ogier, og sikret seieren i løpet ved å vinne den siste etappen med halvannet sekund.

Rallydrama uten sidestykke – tidel-knockout på aller siste etappe

Dramatikken startet før Power Stage-etappen ved at Sebastien Ogiers kartleser Julien Ingrassia hadde glemt igjen tidsboka før de skulle ut på den siste etappen. Tidsboka er rallybilens viktigste dokument under et løp. Det er denne som bestemmer når førerne skal inn på etapper og andre tidskontroller, der de må treffe på idealtiden innenfor ett minutts margin.

Kartleseren tok ansvaret

– Jeg gjorde en feil. Jeg kan gjøre det riktig tusen ganger, og den ene gangen ødelegger du alt du har oppnådd, innrømte Ingrassia som tok på seg ansvaret.

Ogier fikk også spørsmål om hvorfor dette kunne skje, men som rallyfører er ikke dette et ansvar man tar på seg.

- ANNONSE -

– Jeg har aldri tatt i en tidsbok i hele mitt liv. Slik var det heller ikke i dag, så du spør feil man, sa franskmannen.

Uten tidsboka får man ikke kjøre løpet, og Ogier mottok ekstern hjelp for å få tilbake tidsboka før Power Stage.

Slik ser et tidskort i WRC ut, her Julien Ingrassia (midten) i samtale med Paul Nagle og Daniel Elena fra Rally Mexico. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Betinget poengstraff

Reglene tilsier at du ikke får lov til å motta annen hjelp enn det du kan gjøre selv blant annet på transportetappen. Ifølge Autosport ble Ogier og Ingrassia bedt av arrangøren om å forbli der de var på transportetappen mens en annen deltaker leverte tidsboka til dem.

Dette er dog ikke lov etter boka, men var eneste løsning på situasjonen der og da. Nå har juryen talt; Ogier og Ingrassia må sammen spleise på boten på 10.000 euro, cirka 95.000 norske kroner, samt en betinget poengstraff fra løpet. Det vil si 22 poeng inkludert Power Stage-poengene i førermesterskapet, samt 18 poeng til M-Sport i fabrikkmesterskapet.

Med tanke på dette er betinget, så vil det si at dersom Ogier gjør noen form for annen overtramp i løpet av sesongen, så vil straffen utløses. Enn så lenge beholder han poengene, og begrunnelsen er at juryen ser på Ingrassias tabbe som en ren menneskelig feil uten noen intensjon om å jukse.

Legg inn en kommentar