10 år med Sebastien Ogier - skygget av navnebroren i starten

PF-bloggen: Han tok poeng i sitt første VM-rally. Siden har det egentlig bare gått oppover for Sebastien Ogier.

Publisert

Klart, ingen rallykarriere uten motstand og tøffe perioder, men når du heter Sebastien, er fra Frankrike og kjører rally, så forplikter det og litt til.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Klart, ingen rallykarriere uten motstand og tøffe perioder, men når du heter Sebastien, er fra Frankrike og kjører rally, så forplikter det og litt til.

Mens navnebroren Loeb sanket seire på seire og gullmedaljer på gullmedaljer i sin storhetstid gjennom 2000-tallet, så kom Ogier inn smått og spedt i 2008 med VM-debut i Mexico i sin første satsing på Junior-VM.

PF-bloggen
Dette er spalten hvor Parc Fermé-grunnlegger Simen Næss Hagen kommer med sine personlige betraktninger av hva som rører seg i det norske bilsport-samfunnet.

Nå er det slik at Rally Mexico sjeldent har sanket det største deltakerantallet, og det skal ikke store mannefallet til i toppklassen før de mindre klassene har mulighet til å sanke VM-poeng. Denne muligheten grep i hvert fall Ogier ved å ta 8. plassen totalt og selvfølgelig da en klasseseier i Junior-VM på aller første forsøk.

PF-BLOGGEN: Stå nå ikke der og frys. Gå heller hjem

PF-BLOGGEN: Derfor må vi titt og ofte sette fokus på økonomi i bilsporten

I rallyhistorisk sammenheng er ikke 2008 veldig lenge siden. Dette var året da Andreas Mikkelsen tok sine første VM-poeng i Rally Sweden, da Subaru gikk fra sedan til hatchback før de blant annet dro med seg Petter Solberg i dragsuget da de trakk seg ut etter sesongen, og 2008 var første året etter at Marcus Grönholm la hjelmen hylla.

Men dette var altså da Sebastien Ogier gjorde sitt inntog i VM, og lite visste vi på denne tiden at han ville fortsette der Loeb skulle slippe etter 2012-sesongen.

I mellomtiden var Ogier heller usynlig, nettopp i skyggen av sin navnebror. Likevel er det ikke vanskelig å se hvorfor Ogier er blitt som han er blitt når vi ser konturene av det han presterte mens Loeb herjet til det kjedsommelige.

Samme år, vi er fortsatt i 2008, debuterer Ogier i en WRC-bil og tar like gjerne en etappeseier i sitt første løp. Det skjer på SS2 i Rally Wales, og fordi SS1 var strøket, så ledet Ogier formelt sett sitt aller første løp i en WRC-bil på den første etappen. Ledelsen holdt i tre etapper før han etterhvert falt av lasset og til slutt brøt løpet.

Sebastien Ogier tok sin første seier i Portugal i 2010. (Foto: McKlein/Red Bull Content Pool)

Året etter fikk han fortsatt tillit i en Citroën C4 WRC, takket for den og kjørte blant annet inn til 2. plass i Rally Acropolis og tok til sammen 13 etappeseire dette året. Det skal forøvrig understrekes at han kjørte ett løp i IRC, sesongåpningen i Monte-Carlo, et løp han like gjerne gikk hen og totalvant.

LES OGSÅ: Kritisk til Power Stage-taktikken som ga Ogier bedre poengsjanser

Det ballet jo på seg, fremdeles i skyggen av Loeb, men i 2010 kom den første totalseieren og han tok like gjerne to av dem denne sesongen og kjørte inn til 4. plass sammenlagt, og dette er kun hans tredje sesong i WRC - to år etter debuten i en forhjulsdreven bil. Året etter, med motorrevolusjonen hos WRC-bilene da 1,6-literne kom, ble det intet mindre enn fem seire, syv pallplasser og bronsemedalje. Da hadde det gått kun tre år siden hans første løp i WRC.

Hvorfor 2012 ikke er et pent år på WRC-statistikken, er ganske naturlig. Volkswagen Motorsport, som Ogier nå hadde signert for, forberedte seg til 2013-sesongen i WRC ved å kjøre en Skoda Fabia S2000 denne sesongen. Men flere poengplasser denne sesongen vitnet om at Ogier ville bli en tøffing å ha med å gjøre i WRC-løypa fra året etter.

Sebastien Ogier og kartleser Julien Ingrassia har vunnet Rally Mexico tre ganger, fra 2013 til 2015. Skal han ta revansje igjen i 2018? (Foto: Red Bull Content Pool)

De aller fleste kjenner til historien fra 2013 og ut Volkswagen-perioden i 2016. 42 pallplasser, 31 av dem seire, på 52 løp sier sitt. Det resulterte også i fire VM-titler på fire forsøk, men Ogier fortsatte å farge adelskalenderen i WRC i tricoloren ved å ta hjem VM-tittelen med M-Sport i fjor.

Litt rask statistikk på tampen, så kan vi summere opp at Ogier i skrivende stund har 41 seire og totalt 66 pallplasser på sine 125 løp siden Mexico i 2008. I 99 av løpene har han fullført med poeng, mens 13 av dem har endt med brutt.

505 etappeseire, 34 Power Stage-seiere og totalt 1780 mesterskapspoeng er altså fasit på det som er totalt seks VM-titler, fem i WRC og én i Junior-VM.

Om Ogier noen gang blir like stor som sin nevnte navnebror, det får tiden vise, men det er kanskje heller tvilsomt. Han må score minst fire VM-titler til, og før 34-åringen forlenget med M-Sport så var han like åpen for å gi seg som å fortsette, så det blir spennende å se hvor mange år med motivasjon franskmannen egentlig har igjen.

PS! Hvis du kan fransk, så kan videoreportasjen fra Mexico i videoen under være av det interessante slaget.

Powered by Labrador CMS