Rally-NM venter på deg, Petter
PF-bloggen: Petter Solberg har aldri før vært i bedre posisjon til å gi norsk rally en velfortjent «boost».
Det beste den største bilsportstjernen i Norge kunne gjort for norsk rallysport i 2019, og det beste som hadde skjedd norsk rallysport kanskje noen sinne, ville vært om han tok med seg sin nyinnkjøpte Polo R5 fra verkstedet i Sverige. Over grensa til sitt hjemland. I alle fall seks runder. Seks NM-runder.
Kalenderen er åpen for det. Og det er lett for meg å si at han aldri før har hatt god nok tid til det som han vil få i 2019. Men det er derfor jeg sier det.
Da den nedslående, men ikke uventede nyheten kom forrige fredag, om at Volkswagen setter rallycrossatsingen sin på vent, så var Solberg svært ordknapp om framtiden. Han ville fokusere på nå-tiden, at det var en vanskelig beslutning som går utover minst 30 ansatte. Nå ville han ha fokus på å ta vare på dem, samtidig som han igjen ville gi sin sønn Oliver en ekstra oppmerksomhet vedrørende dokumentarfilmprosjektet som har premiere på norske kinoer i februar.
– Det beste som kommer til å skje norsk motorsport, sa Solberg til undertegnede om «Born2Drive»-filmen, der han underbygger at måten filmen er vinklet på skal inspirere enda flere unge norske gutter og jenter til å starte med motorsport.
Vi tviler ikke et sekund på det Petter selv sier. Hans egen sønn tilegner seg nye fans og skaper overskrifter på egenhånd. Oliver er født i milleniumsgenerasjonen hvor de nå vokser opp som tenåringer og kan bade i muligheter av bilsportgrener ettersom aldersgrensene stadig er senket.
Men selv kan Solberg gjøre én ekstra ting for å garantere at 2019 kan bli ett av de bedre motorsportårene nasjonalt.
For det å stille til start i Rally-NM neste år, det ville gitt den boosten både norsk rallysport og norsk motorsport generelt trenger. Vi er større enn noen sinne internasjonalt målt i profesjonelle karrierer, lønnede seter og gratis seter, på tvers av flere bilsportgrener. Men stikker vi fingeren i jorda, så er samtidig Petter den eneste foreløpig som har oppnådd det største i verden internasjonalt målt i edelt metall.
Solberg-effekten har dog stilnet mer enn den eksploderte i 2003, og VM-gullene i rallycross i 2014 og 2015 ga ikke samme rennesansen som 2003-bragden.
Grunnene til at jeg personlig ønsker meg Solberg i norsk rally er mange. Det ene er at jeg har selv vokst opp med å dra på flerfoldige rallyløp, jeg kjenner store deler av det norske rallymiljøet og det er så sårt tiltrengt at spesielt dette mesterskapet trenger profiler å skape overskrifter og interesse av.
TV-dekningen forsvant fra NRK, riksavisene har ingen grunn til å følge opp NM-dramatikken på samme måte - for dem som eksempelvis husker tideldramaet mellom Rune Dalsjø og Thomas Schie i 2004. For ikke å snakke om gulldramaet mellom Mads Østberg og Andreas Mikkelsen i 2008 - der sistnevnte trodde han var norgesmester fram til han måtte ta en ny kikk i regelboka på vei til målrampa.
Norsk rally kryr av historier, dyktige førere og spektakulære biler. Å få Petter Solberg til norsk rally vil naturligvis trekke et stort fokus alene, og mange vil tro at de kanskje havner i skyggen.
Men det er ikke poenget.
Poenget er at om denne gulroten skulle dukke opp - at man plutselig er i posisjon til å konkurrere mot, sammenlikne seg med og i beste fall kunne slå tidenes norske bilsportutøver - så er det en stor nok fjær i hatten til å være i garasjen de ekstra timene, ofre den ekstra energien overfor sponsorer og kanskje ofre den ekstra tiden som kreves fysisk og mentalt til å stille seg godt forberedt.
For når var det sist du hadde mulighet til å konkurrere mot og slå selveste Petter Solberg på like vilkår?
Ringvirkningene er mange. Større medier vil hive seg på. TV-rettigheter og sendinger vil være mer attraktivt enn på lenge. Og ikke minst vil voksne og barn garantert flokke seg i tusentalls ut på norske rallyskoger. Primært for å se Petter Solberg. Men da får de også sett hvor mye annet fantastisk norsk rallysport har å by på.
Det er mulig Petter vil dominere sportslig. Vinne samtlige løp. Vinne NM «lett». Men det er ingen garanti. Om Petter drar publikum og media, så kan vi plutselig se Ole Christian Veiby, Eyvind Brynildsen, kanskje Johan Kristoffersson og minst Mads Østberg på samme startstrek i samme klasse. Sistnevnte vet vi elsker å kjøre i Norge, og kommer garantert til start om Petter gjør det.
Kalenderen er som sagt åpen for deg, Petter. Det er kun Rally Portugal som krasjer med Aurskog-Høland Rally av potensielle WRC 2 løp du eventuelt måtte ønske å kjøre.
Det er 20 år siden sist du tok ditt første og eneste NM-gull, Petter. Siden har karrieren din vært eventyrlig, og vel så det. Du har allerede hintet at du kanskje er ferdig på på toppnivå, selv om du ikke skal gi deg som sjåfør. Er ikke karrieren din verdig et nytt NM-gull?
Du ga deg i Norge i 1998, gjorde et NM-forsøk med brutt løp i Rally Larvik i 1999 og du stilte opp på Svully Rally Dahbi på Finnskogen i 2010 til stor ekstase for lokale tilskuere.
Rally-NM venter på deg, Petter. Og da håper jeg innerst inne at det du holder tett om i disse dager, er nettopp at du har ventet på å kjøre Rally-NM igjen.
PS! Basert på førere vi vet har erfaring fra norske rallyløp, som er klare med en R5-bil eller har tilgang til å skaffe seg en R5-bil, så ramser vi opp drømme-startrekka vi tror kunne blitt en virkelighet - i alle fall i noen enkeltløp - om Petter blir med i NM: Petter Solberg, Andreas Mikkelsen, Mads Østberg, Ole Christian Veiby, Eyvind Brynildsen, Anders Grøndal, Pontus Tidemand, Frank Tore Larsen, Henning Solberg, Oscar Solberg, Kenneth Johnsrød, Søren Snartemo, Arnt Gustav Olsen, Oddbjørn Røed, Stian Brøderud, Svein Frustøl, Pål Try, Viktor Danneborg, og helt sikkert flere - både norske og svenske.