Rally Finland tvinges til å få ned hastigheten på etappene
FIA la lista for snitthastighetene i Rally Sverige, og setter nå ned foten for at ikke det samme skal skje igjen i Finland.
Det finske hjemmehåpet Jari-Matti Latvala uttrykker nemlig sin bekymring overfor Autosport hva gjelder årets utgave av Rally Finland, som kjøres 27.- 30. juli.
– FIA ble bekymret etter Rally Sweden, og alle lørdagens etapper i Finland i år, Ouninpohja, Paijala og Pihlajakoski, kommer alle til å gå ekstremt raskt. Vi kan fort se en snittfart på 140 km/t på disse etappene, sier Latvala.
LES OGSÅ: Farten på årets WRC-biler setter finsk rallyklassiker i fare
Spesielt Ouninpohja er han redd kommer til å bli påført drastiske endringer dette året. Den legendariske finske etappen er i utgangspunktet kortet ned til drøye 24 kilometer, med målgang like etter det velkjente Kakaristo-krysset, og det er nettopp herifra at Ouninpohja-etappen har et noe tregere parti enn de første 25 kilometerne.
Etappen er kortet ned fordi den skal sendes live på TV, og med tanke på publikumstilfanget ved Kakaristo-krysset, så er det naturlig at de beste TV-bildene mot mål blir vist fra dette området.
Latvala frykter dog at arrangøren vil ty til lettvinne løsninger for å få ned farta.
– Jeg er redd de kommer til å sette opp kunstige sjikaner for å bremse bilene, og det representerer ikke de karakteristiske veiene i Finland. Det er vanligere med sjikaner på asfalt enn på grus, og det er «fair» å si at sjåførene ikke kommer til å like dette, sier finnen.
Arrangøren bekrefter at endringer kommer til å skje etter at den foreløpige planen for løpet ble publisert i slutten av mars.
– Noe må helt klart gjøres, innrømmer løpsleder Kai Tarkiainen overfor Autosport, som samtidig vil etterstrebe mer naturlige løsninger på å få ned farten, enn rene sjikaner.
LES OGSÅ: VM-stjerne hyller norsk videofotograf via sosiale medier
– Vi har snakket med FIA, med Michele (Mouton, sikkerhetsjefen) og med Jarmo (Mahonen, rallysjefen) om dette, og de er heller for å finne naturlige sjikaner, for eksempel korte traseer med trangere veier eller en forlenget vei rundt et veidele, sier Tarkiainen.
Han støtter Latvala i at kunstige sjikaner ikke er å foretrekke, og det også av praktiske hensyn når det kommer til gjennomkjøringen, i tillegg til at det er mislikt fra førerne.
– Vi er selv opptatt av å unngå å dra inn betong-elementer eller hva det måtte være for å sette opp en sjikane i «middle of nowhere», legger løpslederen til.
LES OGSÅ: Fire førere og fire fabrikanter med seier på fire løp i årets WRC