Racinglivet leker for Oskar - nå har han over 6000 runder på Nürburgring
Han har klart å leve av å kjøre bil i «bilsportens mekka», men det er først i år at Oskar Sandberg har klart å slappe ordentlig av.
Det var for cirka seks år siden at Oskar Sandberg bestemte seg for å dra til Nürburgring med to tomme hender og forsøke å få oppfylt guttedrømmen om å leve av bilkjøring uten å ha med seg svartsekker fylt med sponsorkroner.
Når vi skriver 2019, så kan man slå fast at Sandberg lever ut drømmen. Nå også sportslig, etter at årets sesong har vært hans mest suksessrike noen sinne. I syv av ni løp har det blitt klasseseier i det populære VLN-mesterskapet hvor mange nordmenn årlig konkurrerer.
Kan kjøre på 80 prosent
Ett løp endte med motortrøbbel og brutt, ett ble strøket på grunn av uvær. Så det ble med andre ord full uttelling så lenge de kunne passere målflagget.
– Man kan aldri si at motorsport er lett, men i år har jeg funnet en annen ro enn jeg har gjort før. Før har jeg følt jeg hele tiden må bevise, at jeg må være den raskeste. Nå har jeg slått meg til ro med at vi sammen kan være best uten å ta den store risikoen. Vi har kjørt på 80 prosent, og trivselen sammen med teamkompisene og resten av teamet har betydd ekstremt mye for at vi vant alt vi fullførte, sier Oskar Sandberg til Parc Fermé.
Man forbinder gjerne proffkarrierer i bilsport med store klasser, store budsjetter og stor internasjonal popularitet i det man driver med. Sandberg har klart å leve av dette på en annen måte. Han bor i nærheten av Nürburgring og har klart å skaffe seg en fast jobb til daglig som instruktør og profesjonell fører rundt alle type aktiviteter som skjer på det legendariske motorsportanlegget. For nå er han altså ansatt av selve «Nürburgring» som en av få offisielle instruktører.
Derfor er ikke GT-klassene førstepri
Midt oppi dette får han også konkurrere uten å betale en krone selv eller stå økonomisk ansvarlig om noe skulle skje. Sammen med Team Pixum Adrenalin Motorsport har de konkurrert i V5-klassen med en relativt standard Porsche Cayman.
Likevel er dette noe han kan kombinere med livsstilen om å jobbe kun med å kjøre bil, primært på Nürburgring.
– Jeg kan jo ikke akkurat være misfornøyd med der jeg er nå. Jeg er veldig fornøyd med veien jeg valgte å gå. Det har vært eneste riktig i mine øyne, sier Sandberg.
Han legger dog ikke skjul på at det bor en indre drøm i å klatre høyere på klassestatusen i racingen på Nürburgring. Både GT4, og ikke minst GT3, har en høy status og posisjon blant store team og også fabrikanter.
Sandberg har også blitt et navn alle teamene kjenner til, men foreløpig er det ikke slik at teamene kommer og spør om han vil kjøre uten at det kreves penger.
– Jeg skulle jo gjerne kjørt GT4 neste år, og deretter GT3, og kunne stå å vinke på pallen sammen med Christian Krognes. Men skal man satse på mesterskap i en rask bil, så må du for eksempel ha en sponsor på 100.000 euro. Det har jeg ikke. Jeg ønsker jo gjerne å finne den sponsoren, men det er ikke det jeg stresser med eller det som avgjør min karriere.
– Tror du at du en dag kan få kjøre GT3 uten å ha med penger?
– Det er jo slik at om jeg kommer med penger inn i et team, så er det veldig lett at teamet året etter spør om de samme pengene igjen. Nå har jeg klart å komme meg hit uten å være låst i den posisjonen. Min mulighet kan være at det kommer nye team inn som trenger førere med erfaring. Da søker de ikke nødvendigvis bare rundt i andre team, men generelt de som har mest grunnleggende erfaring, og det er gjerne førere som er «Nürburgring-førere», sier Sandberg.
25.000 kilometer med én bil
Han kan definitivt kalle seg en «Nürburgring-fører». Bare i år har han tilbakelagt 2000 runder. Totalt har han regnet på at han har cirka 6200 runder rundt på banen som strekker seg over 20,8 kilometer om man ikke regner Grand Prix-banen.
– Den ene Porsche-taxien vi har har jeg fått kjøre 25.000 kilometer med alene. Jeg lever jo av å kjøre fort med bil på verdens beste racingbane. Jeg blir jo aldri lei denne banen. Hvem kan egentlig blir det, spør Sandberg retorisk og reflekterer over at han føler seg heldig som har denne jobben.
– Det viktigste for min del er å ha det gøy når man kjører. Men så har jeg også kommet dit at det er viktig å ha det gøy over hele helgen, ikke bare å kjøre, koste hva det koste vil. Men det må være kult å være i teamet, man må ha det bra med teamkompisene og være i et behagelig team. Et team kan jo være et helvete, selv om man er i et raskt team. Men nå går alle så godt overens og vi har det helt perfekt, sier 27-åringen.