Tre nordmenn sørget for dobbelt norsk i den knallharde BMW-klassen

Kun 40 sekunder skilte de to norske BMW-bilene etter et døgn med kjøring rundt Nürburgring.

Publisert

Det ble på mange måter en «same procedure» for Oskar Sandberg som sikret sin trerdje 24-timersseier på Nürburgring på fire forsøk, samtidig som dette løpet ble en gedigen opptur og et stort høydepunkt for Sindre Setsaas og Inge Hansesætre som delte den nest beste BMW-bilen.

Oskar Sandberg kunne juble for klasseseier i den knallsterke BMW M240i-cupen, mens Inge Hansesætre og Sindre Setsaas ikke var noe mindre fornøyd med en andreplass i samme klasse i deres 24-timersdebut. (Foto: Privat)

Det ble på mange måter en «same procedure» for Oskar Sandberg som sikret sin trerdje 24-timersseier på Nürburgring på fire forsøk, samtidig som dette løpet ble en gedigen opptur og et stort høydepunkt for Sindre Setsaas og Inge Hansesætre som delte den nest beste BMW-bilen.

Og etter et helt døgn med kjøring skilte det altså kun 40 sekunder mellom de to bilene med til sammen tre nordmenn på. Sandberg som eneste nordmann som sin bil, som tok hjem klasseseiereren sammen med Yannick Fübrich, Daniel Zils og Norbert Firscher.

– Det er jo helt fantastisk, og det er jo dette jeg jobber for hvert eneste år. Vi er et team på fire veldig gode førere, og vi har alle våre sterke sider, samtidig vi alle har vunnet de siste fire løpene i år, konstaterer Oskar Sandberg overfor Parc Fermé.

Vanskelig å sove

Dette med søvn er alltid et sentralt tema i et så omfattende løp, og Sandberg fikk også ekstra utfordringer på denne fronten.

– Det er veldig slitsomt. Du må egentlig være på i 24 timer. Jeg hadde mye problemer med å sove ettersom vi byttet på kjøreplanen flere ganger i løpet av natta, sier Vormsund-karen.

Dette med søvn kan også Sindre Setsaas skrive under på. Sammen med sin norske teamkompis Inge Hansesætre, samt Heiko Eichenberg og William Tegurtha, endte de altså kun 40 sekunder bak Sandbergs bil fra Adrenalin Motorsport.

– Det var rett og slett en fantastisk opplevelse og et vanvittig morsomt løp å værer en del av. Ettersom det ble så jevnt som det ble, så ble man gående rundt spent hele tiden om noe skulle skje. Det ble lite søvn, kun en liten time på morgenen i traileren, men det er noe man føler på kun i etterkant, oppsummerer Setsaas overfor Parc Fermé.

Tekniske utfordringer

For Team Avia Sorg Rennsport føltes andreplassen som en seier, med Inge Hansesætre og Sindre Setsaas i to av hovedrollene på bilen. (Foto: Sorg Rennsport)

Selv var de godt fornøyd med at de klarte å spare såpass mye bensin i forhold til de fleste av de andre konkurrentene slik at de slapp unna like mange pitstop gjennom døgnet. Samtidig fikk de utfordringer med bremsene, så man måtte være på «alerten» hele veien. 

– Men alt i alt så gikk løpet utrolig «smooth». En fantastisk jobb av teamet og lagkamerater som ikke gjorde en eneste feil hele løpet, slår Hansesætre fast, og legger til:

– Å komme til mål i dette løpet er en bragd i utgangspunktet, så det å kunne være med å slåss om seieren helt til døra er jeg veldig godt fornøyd med. Jeg er mer stolt og glad for å ha klart andreplass, enn skuffet over å ha tapt kampen om første, sier aremarkingen, som tror de kunne tuktet Sandberg og co. med et helt plettfritt teknisk løp.

Men intet 24-timersløp uten at man får litt teknisk hodebry, og det føler Sandberg at de også måtte håndtere på en proff måte.

– Vi hadde mye problemer gjennom hele helgen. Vi sliet med problemer med elektronikk og girkasse som også tok oss igjen i løpet, sier Sandberg.

Frister til gjentakelse

Han har kjørt 24-timeren flere ganger, og ser stadig at flere nordmenn også er å finne på startlistene. Hansesætre og Setsaas legger ikke skjul på at dette ga mersmak.

Med mye erfaring på Nürburgring hviler det også et stort ansvar på Oskar Sandberg for å holde bilen både på banen og høyt opp på resultatlistene. Her er han ferdig med ett av sine mange stint. (Foto: Adrenalin Motorsport)

– Det frister voldsomt med gjentakelse, ja. Men nå skal jeg fortsette med å fokusere på VLN, så får planene for neste sesong planlegges mot høsten, sier trønderen.

Hansesætre fikk kjøre åpningsstintet på bilen og satt en «benchmark» for teamet allerede her. Han kjente en brusende følelse i kroppen allerede på oppvarmingsrunden, hvor han fikk både se - og ikke minst lukte - stemningen som de 200.000 tilskuerne bød på.

– Det var jo så drøyt mye folk å så på, og under formasjonsrunden fikk de komme på innsiden av barrierene og helt inntil banen. Jeg husker blant annet at jeg tok «high five» med en gjeng ut av sidevinduet rett før karusellen, sier Hansesætre og fortsetter:

– Jeg kjørte også et dobbelstint da det gikk fra å være lyst til mørkt. Det husker jeg veldig godt. Rett før «den lille karusellen» var det grill-lukt og et voldsomt fyrverkeri, og jeg tenkte at det er så sjukt å oppleve det her, konstaterer han.

Sterk kjøring av Dennis

Når vi først nevner 24-timeren på Nürburgring, så er det verdt å nevne at Dennis Olsen gjennomførte nok et knallsterkt løp. En soleklar seier i ProAm-klassen, samt femteplass sammenlagt og en bedre plassering enn flere helprofesjonelle biler gjorde helgen komplett for Olsen og Porsches kundeteam Manthey Racing.

Verre var det for Christian Krognes, som for andre året på rad ikke fikk kjørt en meter under løpet. En lekkasje i banen bidro til at hans teamkompis David Pittard kjørte av og pådro bilen såpass mange skader at de var nødt til å bryte.

Det er også verdt å nevne at Runar Vatne og Christian Bjørn-Hanssen ble nummer to i Cup X-klassen med KTM Xbow GT4, mens Einar Thorsen og hans bil fra Adrenalin Motorsport måtte bryte.

Powered by Labrador CMS