Tre nordmenn med gyllen BMW-mulighet i beintøff enhetsklasse

Én «veteran» og to nykommere. Cup 5-klassen med identiske BMW 240i-biler blir ekstra spennende å følge med på med norske øyne til helgen.

Publisert

Som en oppfølging på forrige helges 24-timersløp på Le Mans, så er det til helgen duket for Nürburgring sin tur. Over 200.000 tilskuere er ventet å omkranse det store området som den 25 kilometer lange banen ligger på i den lille landsbyen sørvest i Tyskland.

Sindre Setsaas og Inge Hansesætre deler bil i VLN, og skal nå virkelig få prøve seg i det prestisjefylte 24-timersløpet som forøvrig kjøres utenfor det tyske mesterskapet. (Foto: Privat)

Som en oppfølging på forrige helges 24-timersløp på Le Mans, så er det til helgen duket for Nürburgring sin tur. Over 200.000 tilskuere er ventet å omkranse det store området som den 25 kilometer lange banen ligger på i den lille landsbyen sørvest i Tyskland.

160 biler på startstreken og tre til førere per bil gjør at mange er i sving, bokstavelig talt, i ett av de mest prestisjefylte enkeltløpene ved siden av blant annet Le Mans-løpet. Tre av disse kan bli ekstra spennende å følge med på, fordelt på to av bilene.

Vinnerambisjoner

Inge Hansesætre og Sindre Setsaas er førstereis på 24-timersløpet, men har god bakgrunn fra «Ringen» gjennom flerfoldige VLN-løp de siste sesongene. Disse skal dele bil sammen med tyske Heiko Eichenberg og britiske William Tregurtha for Team Avia Sorg Rennsport.

Oskar Sandberg - som har flere 24-timersløp og en høyt firesifret antall runder bak seg på Nürburgring - blir å finne hos Pixum Team Adrenalin Motorsport sammen med tre tyske førere. Med da den førstnevnte norske duoen som ett av de tøffeste rivalene.

– Vi har ambisjoner om å kjempe om seieren i klassen, og det er teamet og førerne ganske samstemte om. Teamet vant denne klassen i fjor og har en god føreroppstilling til å kjempe om det samme i år. Men vi tar ingen ting for gitt, og klassen er beinhard, sier Inge Hansesætre til Parc Fermé.

Håper å imponere BMW

Og han deler bil med sin landsmann Sindre Setsaas, slik han har gjort tidligere. Setsaas er også for mange kjent som en særdeles dyktig simracer, hvor han blant annet vant norske SimRacing Grand Prix i fjor. Siden den gang har Setsaas virkelig fått rast fra seg i virkeligheten, og får nå smake på sin første 24-timer på Nürburgring.

– Det er ett av verdens største billøp, på verdens vanskeligste bane. Løpet er rett og slett helt unikt. 200.000 tilskuere og rundt 160 biler til start, oppsummerer Setsaas overfor Parc Fermé, åpenbart gira og klar for årets høydepunkt.

Setsaas ser fram til å fortsette og dele bil med Hansesætre, og håper at et godt resultat kan sende gode signaler inn til BMW-leiren, ettersom det er intet mindre enn 13 biler og 46 førere til sammen i klassen.

(Foto: Sorg Rennsport)

– En klasseseier kan bety mye eller ingenting. Det finnes flere førere som har kjørt denne klassen og endt opp med å kjøre både for Black Falcon og andre team i både GT3 og GT4. Det viktigste er at man kan vise seg som en rask sjåfør når man sitter i bilen, så får man håpe noen følger med. En klasseseier kan gjøre veien til BMWs junior-shootout mye kortere for min del, sier unge Setsaas.

Rutinert fører

De får som sagt sterk konkurranse fra blant annet Oskar Sandberg. Han har vært med å kjøre - og vinne - 24-timersløpet, og har etablert seg rundt Nürburgring som en sjåfør som kan kjøre gratis og uten krav til egne sponsormidler.

Sandberg sikter selv naturlig nok høyt, og kan spille på mye erfaring fra løpet.

– Dette med tidskontroll er noe jeg kan ta med meg. At alt ikke skal gjøres i de første timene, man må sitte på gjerdet og følge konkurentene med et skarpt øye. Alt kan skje, man kan tape mye i de første timene, men det blir sjeldent avgjort i de første fire timene. 24 timer er jo veldig lenge, sier Sandberg.

Mange ulike klasser på banen

Oskar Sandberg. (Foto: Privat)

Selv om 24-timersløpet på Le Mans kanskje har den største statusen og prestisjen som sådan, så er ikke Nürburgring langt unna samme omdømme. Selv om antall timer er det samme, så er det nesten tre ganger så mange biler ute på banen samtidig, i tillegg til at banen er nesten dobbelt så lang som Le Mans og mer enn tre ganger så lang som Spa-Francorchamps. Men samtidig er «Ringen» mye smalere og enda mer utilgivelig for førerfeil.

– Selvfølgelig er banen en hoveddel av forskjellene. Denne banen er mer utfordrene enn baner som Le Mans og Spa-Francorchamps. Hva som virkelig skiller seg ut er at det er mange flere biler på banen, og det er alt fra Clio Cup-biler til de største fabrikkteamene med Porsche, Mercedes og Audi, oppsummerer Sandberg.

Selv om Hansesætre er den eldste av de norske BMW-førerne, så gleder han seg definitivt som en liten gutt.

– Dette er det kuleste løpet jeg kan tenke meg. Jeg har sett på det løpet siden jeg startet med racing, og jeg har hatt oppriktig vondt i sjela over at jeg ikke har vært med med. Men endelig skal jeg altså det, sier han oppglødd.

Powered by Labrador CMS