Tommy gjør racingcomeback i Petters historiske Escort MK2

Da Tommy Rustad i fjor fylte 50 år, fikk han en helt spesiell 50-årsgave av Petter Solberg. Snart skal gaven fullbyrdes.

Publisert

Petter Solberg har fått mye oppmerksomhet for sin Ford Escort MK2. En bil som bygges i England, i regi av hans tidligere kartleser Phil Mills, men som følger de historiske papirene, slik at alt av tekniske egenskaper skal samsvares med slik bilen bygd var før i tiden.

Tommy Rustad. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Petter Solberg har fått mye oppmerksomhet for sin Ford Escort MK2. En bil som bygges i England, i regi av hans tidligere kartleser Phil Mills, men som følger de historiske papirene, slik at alt av tekniske egenskaper skal samsvares med slik bilen bygd var før i tiden.

Det er ikke alle forunt å få kjøre denne bilen. Nevø Oscar Solberg fikk god hjelp av onkel Petter i Numedalsrally i fjor. Men utenom dette er det få utenom Petter vi har sett fått ratte bilen.

LES OGSÅ: FIA ønsker bedre dommeravgjørelser - derofr hyrer de inn Tommy Rustad

Klar for neste NM-runde

I den neste NM-runden i racing, under «Asfalt Classic» på Rudskogen, så skal en nylevert Escort i Solbergs eie rattes på nytt. Men ikke av Petter Solberg. På startplata står nemlig Tommy Rustad.

– Jeg hadde et 50-årslag i januar, hvor blant annet Petter, Pernilla og Oliver var invitert. Så bestemmer Petter seg for å holde en tale, der han overrekker 50-årsgaven. Og det er å få låne den bilen, og fordi jeg er blitt såpass gammel så passer jeg best i historisk klasse, sier Tommy Rustad til Parc Fermé

Petter Solberg forklarer bakgrunnen for gaven slik.

– Tommy er jo en god venn, og vi tenkte at dette er noe han kan få stor glede av. Vi klarte ikke finne på noen annen presang. Dessverre får jeg ikke vært der, men jeg tror det blir en kjempeopplevelse for han, sier Petter Solberg til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Nå er 35 år med Tommy Rustad på farten over

Takket nei til rallyutfordring

Oscar Solberg er en av de heldige som har fått kjøre Petter Solbergs Ford Escort MK2 i historisk klasse, her fra Numedalsrally i fjor. Nå får Solberg levert en ny doning fra England, og den skal Tommy Rustad få kjøre i den neste NM-runden i baneracing. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Bilen er i utgangspunktet bygd for rally, selv om de historiske FIA-papirene også godkjenner bilen for baneracing. Og Rustad fikk absolutt tilbudet om å kjøre rally. Men nei.

– Det kan jeg ikke noe om. Rally har aldri vært noe for meg. Så jeg hørte om jeg kunne få kjøre baneracing i stedet, humrer Rustad, som i fjor la opp karrieren på toppnivå, nettopp for å kunne ha mulighet til å gjøre slike enkelt løp i ny og ne.

CVen til Rustad fra ulik banekjøring er av det unike slaget. Hans siste tittel ble EM-gullet i rallycross i 2015, og fra før har han STCC-gull i 2000 og 2009 i tillegg til en rekke andre sterke nasjonale og internasjonale meritter gjennom 90-tallet.

Solberg bekrefter at rally var tanken, selv om han vet at kompisen først og fremst foretrekker å kjøre på bane.

– Vi tenkte jo sprintrally eller bakkeløp, men han ville racing. Han var jo ikke noe fornøyd med det vi ville gi han, så da måtte han få det som han ville, flirer Solberg ironisk.

Tommy Rustad og Petter Solberg har vært gode kamerater i mange år. Her fra VM- og EM-runden i Frankrike i 2017. (Foto: HTB Racing)

Rustad er svært takknemlig, også for at en slik idé enkelt realiseres. Man ender ofte med ideer og planer om å prøve det ene og det andre, uten at det alltid iverksettes.

– Først tenker man jo at det er ikke er lett å holde på en lovnad slik, selv om Petter heller aldri bløffer om noe sånt. Så har brikkene falt på plass, og da blir det jo sånn, sier 50-åringen, som utvilsomt gleder seg til neste NM-runde i baneracing på Rudskogen 17. og 18. august

Powered by Labrador CMS