«Stuck» i USA etter avbrutt sesong - tror pausen kan gi henne en ny fordel

Ayla Ågren skulle gjøre et etterlengtet comeback i den unike Formel 3-serien for kvinner, W Series. Nå må hun i stedet bli igjen i statene til situasjonen har roet seg.

Publisert

De fleste seriene og mesterskapene innenfor den internasjonale bilsporten har på en eller annen måte klart å greie seg og få til noe kjøring. Men ett mesterskap som rett og slett droppet hele 2020 på grunn av koronasituasjonen, det var W Series - Formel 3-mesterskapet kun for kvinner som fikk en vellykket debutsesong i fjor.

Ayla Ågren. (Foto: W Series)

De fleste seriene og mesterskapene innenfor den internasjonale bilsporten har på en eller annen måte klart å greie seg og få til noe kjøring. Men ett mesterskap som rett og slett droppet hele 2020 på grunn av koronasituasjonen, det var W Series - Formel 3-mesterskapet kun for kvinner som fikk en vellykket debutsesong i fjor.

Med norske øyne var det knyttet stor spenning til Ayla Ågren, som endelig ble funnet god nok til å bli med til årets sesong etter at sjansen glapp i fjor. Ågren har ikke konkurrert på flere sesonger, men likevel sørget for å holde seg tett til bilsportmiljøet med hensyn til andre jobber, og ikke minst nettverksbygging. Men Ågren lar seg ikke knekke av at karriererestarten må la vente på seg enda et år.

– Så klart hadde jeg ønsket at vi skulle kjøre denne sesongen. Men jeg har forståelse for at situasjonen er ekstremt vanskelig spesielt for en serie som har ansvar for førere og personell fra flere forskjellige kontinenter i henhold til situasjonen som viruset har satt oss alle i, sier Ågren til Parc Fermé.

Streng grensekontroll

W Series er basert i Europa, og med det kunne hun også kombinert noe av bilsporten med litt hyppigere besøk til familie og venner på hjemlige trakter. Nå i stedet er hun strandet i USA - ettersom det er her hun har bodd og jobbet de siste årene, og grensekontrollen i USA er ekstremt streng som følge av viruset.

– Det blir lite pendling del fram og tilbake mellom Europa og USA for min. Så klart er det utrolig trist og ikke ha muligheten til å dra å besøke familie og venner i Europa, spesielt når man for en gangs skyld har tiden med på laget. Men å ta noen sjanser på å ikke kunne returnere til «hverdagen» igjen etter et Europa-opphold er ikke mulig akkurat nå. Så jeg håper situasjonen endrer seg snart, sier Ågren.

Hun benytter tiden nå til å holde seg i miljøet slik hun har gjort de siste sesongene. Hun holder seg i god fysisk form, hun tar mentaltrening på alvor og hun er opptatt av å kjøre simracing så ofte det lar seg gjøre. Dog har hun ikke fått til noe budsjett til å kjøre noe annen ekte racing denne sesongen.

– Og om man kan få mulighet til å sitte i et ordentlig sete bare for to runder, så må man bare ta den også, sier Ågren, som ellers jobber for kjøredressmerket HRX og bidrar med spotting og coaching til diverse førere og team.

Vant til ventetid

Ayla Ågrens bil under esport-serien til W Series tidligere i år. (Skjermdump: iRacing)

Men at hun blir satt på sidelinja har hun forsåvidt vært vant til etter at hun ikke har kjørt aktivt siden 2017. For henne blir det ikke en like stor overgang å få mangel på kjøretrening, for så å komme tilbake igjen med potensielt ratturst.

– Slik året har vært, så vil jeg nok komme litt nærmere «normale tilstander» når mange flere førere er ute av setet over lengre tid enn det de er vant til. Jeg har vist før at det ikke tar meg lang tid å komme opp i fart igjen, så jeg kommer til å jobbe og pushe som vanlig for å forbedre meg så godt som overhodet mulig når vi får sjansen bak rattet igjen, sier hun.

W Series skal i stedet tilbake igjen i 2021, og samtlige førere som fikk sjansen i år - Ågren inkludert - får altså automatisk ny mulighet neste år. 

Powered by Labrador CMS