Store mengder kjøretrening ødelegger ikke Dennis sin innsats på skolebenken

I år får Dennis Hauger kjøre mer bil enn noen sinne. Samtidig skal eksamener bestås.

Publisert

Det er nærmest opplest og vedtatt at grunnskolen er noe du skal gjennomføre når du er født og oppvokst i Norge og får dette servert gratis. 120 reisedager i 2018 har likevel ikke stoppet Dennis Hauger fra å levere det han er nødt til når han i år går sitt siste år på Aursmoen skole.

Dennis Hauger. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det er nærmest opplest og vedtatt at grunnskolen er noe du skal gjennomføre når du er født og oppvokst i Norge og får dette servert gratis. 120 reisedager i 2018 har likevel ikke stoppet Dennis Hauger fra å levere det han er nødt til når han i år går sitt siste år på Aursmoen skole.

2019 blir likevel et travelt år for 10. klassingen. Ikke bare skal 14 løpshelger gjennomføres, med totalt 42 løp. Ved siden av dette får han hele 35 testdager sammen med sitt nye team Van Ammersfoort Racing, i tillegg til at det blir nok av simulatortrening både hos teamet og hos Red Bull.

– Eksamen først!

Derfor passer det fint at han blir ferdig med den obligatoriske skolegangen i midten av juni.

– Det skal bli deilig å få en mindre ting å tenke på, og heller bare ha full fokus på kjøring. Men - det er eksamen først, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

Selv om det er motorsport som blir hans form for utdannelse ettersom han nå satser alt på å nå drømmen om Formel 1 eller annen internasjonal racing på heltid, så kan det å ha noe å falle tilbake på ikke nødvendigvis være så dumt i det lange løp.

– Ja, jeg gjør så godt jeg kan med den tiden jeg har, selv om det ikke alltid er like lett å kombinere. Fokuset er satt på motorsporten, men sånn er det, sier Hauger.

Vi bestemte oss for å ta en telefon til hans kontaktlærer, Heidi Duncan, for å høre hvordan de legger til rette for ham. Og da vi nevner at det er Dennis Hauger vi skal snakke om, så er hun rimelig rask med å påpeke følgende:

– Med de karakterene han leverer, så er det svært imponerende. Han tar ting veldig lett til seg. Han er svært flink og dedikert og får god hjelp, sier Duncan til Parc Fermé.

https://parcferme.no/racing/dennis-klar-for-italia-og-tyskland/

Tar ingen risiko

Mye legges tilrette i form av at han får oppgaver og innelveringer via læringsplattformen «It’s learning». Større tentamener får han utsettelse på til han er hjemme.

– For oss har det ikke vært noe problem. Det er hans oppgave å følge med så godt han kan, og han klarer fint å tette igjen hullene på grunn av all reisen, sier Duncan videre.

Men fra skolebenken til pitgarasjen, så blir det altså enorme mengder med kjøring i år. Løp og testdager er nevnt. Han skal kombinere to fulle mesterskap, og ved å prestere bra han kan styrke CVen sin betraktelig mer enn om han skulle kjørt ett mesterskap.

Selv om det ble spekulert i Formel 3 i fjor høst, spesielt etter testen på Hungaroring, så føler han på ingen måte nedtur at han fortsetter i Formel 4, selv om han forflytter seg fra de britiske øyer til Sentral-Europa.

– For det første så er jeg veldig ung i forhold til alle som kommer til å kjøre Formel 3. Selv om vi så på testen at jeg på mange måter var klar, så har de i toppen av Formel 3 minst to sesonger i Formel 4 og to år i Formel 3, så det blir litt vel «risky» å komme inn der som 16-åring, sier Hauger, som fyller 16 i mars.

Vinnerambisjoner

Formel 4-mesterskapene i Italia og Tyskland har relativt like regler, men likevel små forskjeller fra Storbritannia, selv om trinnivået på formelbilstigen er lik.

Som 16-åring kan Hauger likevel notere seg sterke prestasjoner dersom han leverer varene i år etter ett år på baken fra de britiske øyer.

– Hvis jeg vinner F4 i år, så er jeg fortsatt den yngste til å vinne mesterskapet. Og det sier litt for god tid jeg fortsatt har. Så tanken er å få et ordentlig år med mye kjøring og muligheter for lisenspoeng - i tillegg til at jeg nå har store ambisjoner om å vinne. Det er aldri lett, men slipper jeg unna problemene som i fjor, så bør det være store muligheter, sier Aurskog-gutten ambisiøst.

Manager Harald Huysman er tydelig på at dette er det det riktigste valget for Hauger, og mener det kunne vært for risikabelt å sluppet ham inn i den internasjonale Formel 3-serien, med tanke på hvor lite kjøretrening det får opp mot kostnadene og ikke minst risikoen for å mislykkes med så lite erfaring.

Manager Harald Huysman og Dennis Hauger, her fra Porschefestivalen på Rudskogen i fjor hvor rollene var byttet om. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Det er svært viktig å ha is i magen. Han har mer enn god nok tid på seg. Det er uansett innført en 18-årsgrense i Formel 1, og det er på dette nivået her du får kjørt mye for en billig penge. Vi føler oss veldig komfortable med denne løsningen, sier Huysman.

Allerede best på test

Også pappa Tom Erik er komfortabel med at dette er det riktige valget for sønnen. 

– Én ting er å ha et talent, men øvelse gjør mester. Det er ikke nok med bare talent. I England har han også lært seg å holde seg motivert selv i motgang. Det har vært veldig bra læring for ham. Samtidig er det viktig å ha gode forutsetninger for å prestere i det «gamet» man er i, sier Tom Erik til Parc Fermé.

16-åringen har allerede testet for teamet. Og testresultatene skal være lovende, både fra simulator og fra banen.

– Jeg har hatt én test der jeg var raskest, og også raskere enn fjorårets vinner på den banen. Så jeg tror jeg har gode muligheter for superlisenspoeng og samtidig vise meg godt fram og vise hva jeg er lagd av. Fjoråret følte jeg ikke var optimalt og mot slutten følte jeg ikke at jeg fikk bevist hva jeg kan, sier Hauger, som ble nummer fire i det britiske mesterskapet i fjor.

Powered by Labrador CMS