Stian jobber «livet av seg» for å få alt på stell før sesongstart

«Ny» bil, og ny internasjonal sjanse for Stian Paulsen - som fortsetter som før med sitt eget opplegg. Men han begynner å få dårlig tid.

Publisert

Ting har ligget i kortene siden det internasjonale TCR-mesterskapet ble slått sammen med WTCC, samtidig som det i kjølvannet av dette ble etablert en egen europeisk TCR-serie.

Stian Paulsen. (Foto: TCR Series)

Ting har ligget i kortene siden det internasjonale TCR-mesterskapet ble slått sammen med WTCC, samtidig som det i kjølvannet av dette ble etablert en egen europeisk TCR-serie.

Og mandag kunngjorde Stian Paulsen at han blir å finne i denne serien. Det var rett og slett ikke plass, verken på listene eller med lommeboka, for Stian i den nyetablerte verdenscupen for den voksende TCR-klassen i internasjonal baneracing - men en egen europeisk serie passer ham bedre.

– Da det ble bestemt at det skulle bli en egen europeisk serie, så har dette hele tiden vært målet. Nå er det klart, men jeg har fremdeles ikke alt på stell, sier Stian Paulsen til Parc Fermé.

Det er en tydelig småstresset og noe sliten Paulsen vi tar kontakt med. Han står på døgnet rundt, stort sett alene, hvor han både skrur bil og jakter sponsorinntekter, samtidig som han selv er ansvarlig for å frakte bilen Europa rundt mellom løpene.

Henger langt etter

Så mye brenner Paulsen for sporten at han jobber med dette så lenge helsa tåler det.

– Nå er jeg langt nede, skal jeg innrømme. Alt er ikke på stell og jeg må reise neste mandag. Jeg henger kjempelangt etter de andre, så jeg må bare gjøre det beste ut av det. Jeg har fått mange nye sponsorer, og det er mange som har troen på det jeg gjør. Sponsorinntektene er dobla og mer enn det fra i fjor, og jeg gjør alt jeg kan for å gi noe tilbake til dem, sier østfoldingen.

– Men du sier at ikke alt er på stell enda. Hva legger du i det?

– Nei, bilen står på bukken enda - motoren er skrudd i, men jeg står akkurat nå og sliper deler som skal lakkeres. Dempere skal overhales, bilen må startes, den skal folieres svart og gul, også må jeg lage noen nye sponsormerker til «Sprinter’n». Forresten, den må ha service den også, i tillegg til at jeg må bestille flybilletter og skal igjennom et par sponsormøter til. I tillegg skal jeg rekke å få solgt noen biler.

– Du lakkerer hjelmer også, gjør du ikke?

– Jo, men det er ikke et tema nå. Jeg har vel hatt 50 forespørsler i vinter, men jeg har faktisk ikke sjans, sier en alltid åpenhjertig Paulsen.

Han fortsetter i sin Seat Leon TCR, som fra fabrikkens ståsted nå har byttet navn.

De omdøper nå bilmerket i denne sammenheng til Cupra, slik at bilen til Paulsen nå formelt heter Cupra TCR - men den er altså i praksis den samme Seaten som han har kjørt siste året.

Slik blir Stian Paulsen TCR-doning dekorert denne sesongen. (Foto: Privat)

Håper på topp 10

Han har satt seg et nytt treårsperspektiv i TCR Europe, som serien heter. Det blir et nytt læreår da TCR International-planen gikk i vasken som følge av mesterskapsendringene.

Han vet han har farten inne til å kjempe om topptider, men han har ikke testet en meter - i motsetning til de andre.

– Jeg ser jo på sosiale medier at de andre tester som bare rakker’n. Jeg håper å være topp 10 i mesterskapet i år, men det er mot slutten av sesongen jeg må satse. Det blir knallhardt de to første løpene nå, det må jeg bare innrømme. Så får jeg håpe jeg kan kjempe om pallplasser, kanskje en seier, mot slutten av året, sier 30-åringen.

Sesongstart skjer på franske Paul Ricard første helgen i mai.

Powered by Labrador CMS