Sterk tredjeplass sender Dennis på skuddhold i kampen om «VM-gull»

23-åringen imponerte under krevende omstendigheter på japanske Suzuka.

Publisert

10-timersløpet på Suzuka regnes som det største løpet på denne banen etter Formel 1-helgen som gjennomføres i oktober, og med 36 GT-biler til start skulle det ikke stå på prestisjen av å kjempe helt i toppen av dette løpet.

Dennis Olsen på den legendariske Suzuka-banen i Japan. (Foto: Porsche)

10-timersløpet på Suzuka regnes som det største løpet på denne banen etter Formel 1-helgen som gjennomføres i oktober, og med 36 GT-biler til start skulle det ikke stå på prestisjen av å kjempe helt i toppen av dette løpet.

Helt i toppen kjempet både Dennis Olsen og Christian Krognes i hver sin bil. Dessverre måtte Krognes kaste inn håndkledet tidlig etter å ha ligget på en sterk andreplass da han ufrivillig ble dratt med inn i et sammenstøt som ødela bakparten på hans M6 GT3.

LES OGSÅ: Slik beskriver Dennis Olsen VM-nivået som han er med og preger verden over

Feilfritt

Dermed var det opp til Olsen å forsvare det norske flagget mens han delte bil med sine faste makkere Matt Campbell og Dirk Werner i deres Porsche 911 GT3 R, denne gang driftet av Absolute Racing. Trioen imponerte, traff på strategien - og selv under krevende forutsetninger landet de inn en god tredjeplass etter ti timers kjøring.

– For oss var det et vanskelig løp, og vi skjønte at vi kanskje at vi ikke hadde samme fart på tørt føre som de raskeste. Spesielt Audi og BMW, mens vi var mer på Mercedes-nivå. Men jeg syns vi gjorde en god jobb, og tredjeplass er et bra resultat med tanke på farten for, sier Dennis Olsen til Parc Fermé fra japan natt til mandag lokal tid.

Det var Audi-gutta Frederic Vervisch, Dries Vanthoor og Kelvin van der Linde som stakk av med seieren 40,3 sekunder ned til Mercedes-førerne Maximilian Buhk, Maro Engel of Raffaele Marciello. 3,4 sekunder etter der igjen fulgte Absolute Racing og Dennis Olsen da ti timer var talt opp.

– Vi gjorde ingen store feil, og jeg syns min egen innsats var veldig bra. Ingen feil og godt tempo, så da må vi være fornøyd med resultat. Det er ikke hver dag vi kan vinne, og det er ikke alltid at resultat bestemmes utifra kun hvordan vi gjør jobben, men også andre faktorer rundt, sier Olsen.

Ti poeng opp til «VM-gullet»

Dennis Olsen, sammen med lagkompisene Dirk Werner og Matt Campbell, kunne juble for en sterk tredjeplass av totalt 36 GT3-biler på startstreken. (Foto: Porsche)

Han har nå ti poeng opp til gullplassen i mesterskapet. Skulle han klare det, så deler han gullmedaljen med sine lagkamerater, ettersom de er det øverste plasserte førerne som deler bil hele året. Maxi Buhk leder med 58 poeng, tre poeng ned til lagkompis Marciello mens Vervisch i Audi har bronseplassen, seks poeng bak gullet.

Olsen har ikke rukket å tenke så mye på mesterskapet etter helgens tredjeplass, før det hele skal avgjøres på sør-afrikanske Kyalami i slutten av november. Da skal finaleløpet kjøres over ni timer.

– Nei, jeg vet ikke så mye med tanke på sammenlagtstillingen, men jeg tror dette ser greit ut, og vi kan kjempe om mesterskapet i Sør-Afrika. Da har vi forhåpentligvis en raskere bil og større muligheter til å vinne løpet, sier Olsen.

De internasjonalt homologerte GT3-bilene innenfor Intercontinental GT Challenge har ingen formell VM-status, og det er i World Endurance Championship som er det nærmeste man kommer en formell VM-status med racingbiler med tak. Likevel regnes IGTC som et slags uoffisielt VM. 

Sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, beskriver prestasjonen og prestisjen ved å ligge helt i toppen i IGTC slikt basert på Olsens resultater både i helgen, og i år forøvrig.

– Det er kjempestort. IGTC er et mesterskap med svært høy prestisje internasjonalt ettersom mesterskapet består av en rekke fabrikkteam og profesjonelle førere, sier Gulbrandsen.

Forøvrig skrev vi før helgen at løpet på Suzuka var spesielt i form av de store pengepremeien som skulle deles ut. Totalt 100 millioner yen, tilsvarende 8,5 millioner norske kroner var i potten, og vinnerbilen kjørte inn drøye to norske millioner av dem. Med 10 millioner yen i potten til tredjebilen betyr det at Olsen og Absolute Racing kjørte inn 850.000 kroner i pengepremier.

Hvordan disse fordeles i forhold til team og eventuelt førere hadde ikke Olsen noe umiddelbart kjenskap til.

Powered by Labrador CMS