Sterk sesong og god progresjon har ført Marcus i GT3-samtaler

Etter to sesonger i en GT4-bil, som kulminerte i en mesterskapstittel i år, så håper Marcus Påverud å kunne ta steget opp til gromklassen i internasjonal GT-racing.

Publisert

Men foreløpig er han bare på kontaktstadiet uten altfor detaljert dialog. Men han har antennene ute, både med tanke på potensielle team og serier, og hva som kreves av budsjett for at 19-åringen fra Lier utenfor Drammen kan oppfylle en ny drøm om å kjøre GT3-klassen, som er å regne som selve gromklassen i global GT-racing.

(Foto: GT4 European Series / SRO)

Men foreløpig er han bare på kontaktstadiet uten altfor detaljert dialog. Men han har antennene ute, både med tanke på potensielle team og serier, og hva som kreves av budsjett for at 19-åringen fra Lier utenfor Drammen kan oppfylle en ny drøm om å kjøre GT3-klassen, som er å regne som selve gromklassen i global GT-racing.

Etter at han gikk over til den europeiske GT4-serien i 2017, så har Påverud kjørt en Mercedes AMG GT4. I tillegg er Parc Fermé kjent med at flere øyne fra AMG-hold har kikket på Påveruds utvikling, men det er likevel for tidlig å si om han får noen muligheter under AMG-paraplyen.

– Alt er foreløpig uklart, men vi håper å ta steget opp i GT3. Det er det budsjettet som bestemmer, men jeg har prøvd å få kontakt med flere team og enda bedre kontakt med AMG så vi får håpe at vi kan finne ut noe sammen med dem, sier Påverud til Parc Fermé.

Sponsorjobb

Flere bilfabrikanter satser tungt på GT-racing og har utviklet biler på høyt nivå de siste årene. Sammen med Porsche, Audi, Ferrari og BMW som eksempler, så har også Mercedes satset tungt innenfor denne kategorien.

Men selv om det er tung fabrikksatsing, så er det likevel en disiplin som baseres på kundeteam av de ulike fabrikantene. Derfor kan ikke Påverud foreløpig regne med noe annet enn at han må bidra med egne sponsorer for å få plass i et team.

Men samtalene er i det minste allerede igang, selv om vi kun skriver september på kalenderen.

– Jeg håper jo at vi kan kjøre GT3 neste år, og jeg har snakket med noen team, men vi har ikke kommet fram til noe enda, sier Påverud.

– Hva forventes det av eget budsjett og så videre?

– Det har ikke vært så mange samtaler enda, men jeg tror nok at vi fortsatt må jobbe en del med personlige sponsorer neste år, sier Påverud videre.

Sølv-gradert lisens

Marcus Påverud. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Dog har utviklingen hans med bakhjulsdreven racingbil vært sterk, og progresjonskurven bratt som et unnarenn. Spesielt på kvalifisering hvor han nå har klart å utnytte dekkene mye bedre, den såkalte «peaken» hvor dekket er på sitt aller beste av temperatur og grep.

Tittelen han tok i år er i ProAm-klassen, hvor han har delt bil med Luci Trefz. Klassenavnet framkommer av FIA-graderingen på lisensen. Påverud har såkalt sølvgradering, mens Trefz har bronserangering, og med bronserangering blir man klassifisert innenfor amatør-kategorien, mens du regnes mer i en semiprofesjonell retning som sølv-gradert fører.

Derfor har Påverud vært «pro»-føreren på bilen, samtidig som Trefz har levert varene godt som «am»-fører. 

– I fjor fikk jeg ikke til «peaken». På kvalifisering nå, så har jeg klart å sette bestetid på andre runde etter oppvarmingsrunden. I tillegg har jeg fått til veldig jevne rundetider, noe jeg er fornøyd med, og det er noe jeg har jobbet mye med. Det er i alle fall blitt mye bedre i år enn i fjor, konstaterer Påverud.

Satser mot 24-timersløp i høst

Selv om GT4-sesongen er over, så har Leipert Motorsport - teamet som Påverud har kjørt for - også tilbudt han gratis langdistansekjøring sammen med deres Lamborghini Huracan Super Trofeo. Foreløpig står Påverud også påmeldt til 24-timersløpet på COTA-banen i Texas i november, forøvrig blant annet sammen med norske Aleksander Schjerpen på samme bil.

Super Trofeo er forøvrig en egen Lamborghini-cup med egne spesifikasjoner, og har både likheter og ulikheter med en GT3-klasset bil som Påverud håper å kunne kjøre neste år. 

– Den største forskjellen er at denne har en høyere toppfart, men den har mindre aerodynamikk, og det gjør at rundetiden totalt sett er tregere enn en GT3-bil, sier Påverud.

Powered by Labrador CMS