STCC gjør comeback på norske trakter neste år

Men blir det nordmenn å finne på startlistene i en av Nordens mest prestisjefylte racingserier?

Publisert

Forrige uke offentliggjorde STCC sin kalender for 2018. Og der var det også et norsk innslag å finne.

Forrige uke offentliggjorde STCC sin kalender for 2018. Og der var det også et norsk innslag å finne.

Rudskogen blir nemlig vertskap for Scandinavian Touring Car Championship, også kjent som STCC, og det er første gang denne banen blir å finne på STCC-terminlisten.

TCR-klasse

Nytt av året i år er at STCC innførte den populære TCR-klassen som standardklasse i sin serie, hvilket gjorde det mulig å åpne opp for flere førere og team til å delta i denne serien. Fra før har STCC store tradisjoner for å tiltrekke seg førere og team av høyt kaliber, og fra 2011 ble S-en i forkortelsen endret til Scandinavian etter sammenslåing med den danske serien, selv om denne først og fremst er forbundet med Sverige.

Tommy Rustad, her fra seier på Vålerbanen i 2009. (Foto: Simen Næss Hagen)

LES OGSÅ: Fersk standardklasse skal erobre en hel racingverden

LES OGSÅ: Johan jakter ny VM-seier ved å knuse hele STCC-feltet

(Foto: Simen Næss Hagen)

Førere som Thomas Schie og Tommy Rustad har vært tilknyttet STCC, og spesielt sistnevnte har gjort stor suksess. Både i 2000 og 2009 ble Rustad STCC-mester, og foruten de nevnte navnene har også førere som Marius Erlandsen, Tord Linnerud, Frank Valle og Kim Esbjug vært å finne på startlisten de siste 20 årene.

Og Norge er ikke ukjent med vertskap av STCC. På tidlig 2000-tallet dro STCC-sirkuset til Mo i Rana og Arctic Circle Raceway, før de fram til 2009 kjørte løpene sine på Vålerbanen.

LES OGSÅ: Dette kan bli det neste store innenfor internasjonal racing

Rustad hyller Rudskogen

Tommy Rustad syns det er gledelig at STCC blir å finne på norsk jord igjen, og ønsker svenskene og danskene mer enn velkommen til Rudskogen Motorsenter. Men han kan avkrefte at det blir noe gjesteopptreden for hans del.

– Det blir nok ikke det. Jeg har ikke kjørt slik bil på seks år, så jeg har vel ikke den speed inne, sier Rustad til Parc Fermé.

Men han kommer til å følge med på STCC på Rudskogen med glede, og tror team og førere vil få seg en aha-opplevelse.

– Dette er jo helt topp. Ettersom dette er på Rudskogen, så tror jeg at STCC-teamene blir hektet på banen. De har nok ikke helt forstått hvilket nivå det har blitt der, sier bilsportlegenden entusiastisk.

Han mener kvaliteten på Rudskogen går svenskenes baneanlegg en høy gang.

– Ja, definitivt. De svenske banene har alle sin sjarm og utfordring, men nivået på Rudskogen er en del høyere hva gjelder hele anlegget, konstaterer han.

Norsk gjesteinnhopp?

Flere norske førere og team har vært å finne i TCR-bil det siste året. Møller Bil Motorsport har kjørt godt på Nürburgring i deres Audi RS 3 LMS denne sesongen, men de blir nok ikke å finne på Rudskogen neste år.

– Vi er nok flere i Møller Bil Motorsport som gjerne skulle kjørt er løp i STCC, men vår TCR-bil er tilpasset langdistanseracing, så jeg er usikker på om den hadde vært konkurransedyktig i STCC, sier Møller Bil Motorsport-fører Atle Gulbrandsen, også kjent som Formel 1-kommentator.

Ellers har Stian Paulsen med Seat Leon og Marcus Påverud med Honda Civic prøvd seg i utlandet i henholdsvis TCR International Series og Creventic 24h Series.

Og det kan hende vi kan få et norsk gjesteinnhopp i STCC på hjemmebane.

– Vi er på tanken om å kjøre løpene i Norge, men vi er ikke helt sikre enda, sier Marcus Påverud, som ikke har offentliggjort sine planer for neste år enda.

Stian Paulsen har ikke besvart Parc Fermés henvendelse angående eventuell STCC-deltakelse neste år.

Powered by Labrador CMS