Solid DTM-test – Audi-teamet svært positivt overrasket

DEL
Andreas Bakkerud. (Foto: Malte Christians)

– Som bambi på glattisen, sier bergenseren etter en av sine livs opplevelser bak rattet.

Som om ikke Andreas Bakkerud er energisk nok fra før, så var det en bergenser full av krutt som måtte snakke ut som tirsdagens jomfrutur i en nymotens DTM-bil.

Anledningen var at Audi ville teste ham ut sammen med fem andre førere i en såkalt rookie-test der to seter skal fylles til kundeteamet WRT neste år.

https://parcferme.no/rallycross/andreas-om-audi-testen-dtm-hadde-trengt-en-bakkerud/

Foranledningen for at Bakkerud var én av seks til denne eksklusive testen var noe uklar, annet enn at Audi har vært svært fornøyde med måten Bakkerud har representert dem i år – og at usikkerheten hans for Rallycross-VM neste år gjorde at fabrikken i det minste ville gi ham en mulighet på ukjent farvann.

Sprudlet av energi

Og ukjent farvann – det var det mildt sagt.

– Ja, du kan si det var som bambi på glattisen til å begynne med der. Men fy flate for en opplevelse. Noe av det råeste jeg har gjort. Dette var helt, helt vilt, sier Bakkerud til Parc Fermé i fyr og flamme.

Andreas Bakkerud i fyr og flamme etter å ha testet en Audi RS 5 DTM på Jerez. (Foto: Malte Christians)

Totalt 45 runder fikk han gjennomført på Jerez-banen i Spania. De første rundene i kvalifiseringsmodus hvor de skulle vise sin beste fart, før dagen ble avsluttet med såkalte «long runs» hvor den reelle løpsfarta skulle komme fram sammen med jevnhet, dekkforbruk og generelt konsentrasjon over en lengre periode.

Og det var nettopp på longrun-kjøringen at Bakkerud fikk vist seg fram. Hvilke tider som ble satt er ikke tilkjennegjort verken for Bakkerud eller Parc Fermé, men han har fått beskjed om at de ikke bare ser etter raske rundetider.

– De var veldig fornøyde med hvordan jeg jobbet der. De syns det var kult at jeg kom inn og lagde god stemning og viste nysgjerrighet og interesse. Jeg var alltid først ut på banen og jeg kom en dag tidligere enn jeg trengte. Så jeg vet at helhetsbildet veier tungt, sier Bakkerud

Mer hekta på DTM

Hvorvidt dette har styrket sjansene hans til eventuelt å få kjøre DTM – som den første nordmann noen sinne – aner han ingenting om i skrivende stund. Han går ikke rundt med noen seriøs plan om at DTM er det han vil prioritere med tanke på usikkerheten til Rallycross-VM, men han ble ikke noe mindre vond å be etter testen.

– Nei, altså jeg ble ikke noe mindre giret på å kjøre DTM nå. Jeg har alltid sagt og jeg står for det at DTM hadde trengt en Bakkerud uansett hvordan jeg hadde prestert sportslig, sier han, og legger til at han vet han alt annet enn gjorde seg bort på testen.

– Det var synd at jeg ikke klarte å sette sammen en god nok runde på kvalifiseringskjøringen da det var såpass tidlig på dagen, men jeg vet de kikker mest på longrunsene. Der skal jeg ha levert etter generelle DTM-forventninger, forteller han.

Det var denne Audien fra Team Rosberg som Bakkerud testet. (Foto: Malte Christians)

I rallycross er han vant til brutal akselerasjon, men ikke altfor ofte hastigheter over 130-140 kilometer i timen. Forskjellen fra DTM var at han her måtte håndtere veigrep og marktrykk i nesten det dobbelte av fart.

– Noen av svingene gikk jeg av gassen, hvor jeg etterpå fikk streng beskjed om at det var «easy flat». Helt sykt altså. Det er jo 180 til 200 kilometer i timen igjennom svinger hvor det er unaturlig for meg å holde en slik fart. Samtidig er bilene understyrte av natur og dekkene har veldig kort «peak» før de taper seg, så det var ekstremt mye nytt for meg som ikke er vant til baneracing eller formelbilracing. Men jeg lærte fort, og jeg har fremdeles mye å lære – men jeg synes jeg takler det bra, sier Bakkerud, som ikke legger skjul på at han har oppdaget en ny side av seg selv som sjåfør.

- ANNONSE -

10 personer fulgte Andreas

Totalt 10 personer fra Audi-teamet «overvåket» det Andreas gjorde under hele testseansen. Hva de leverer på banen er bare én del av vurderingene de tar. Der leverte han langt bedre enn forventet, ifølge ham selv. I tillegg var det alt annet rundt. 

– De stilte en del spørsmål hele tiden, og det som er spesielt er at de ikke bare ser på farten. De ser etter hvordan du jobber med teamet, responsen på debriefen, hvordan du kan tilføye teamet nye ting, hvor langt du har kommet i å snakke motorsport-språk hva gjelder oppsett og liknende. Jeg føler jeg gjorde reint bord på alle slike ting, og der har jeg lært ekstremt mye av Mattias det siste året.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here