Slik sirkulerer verden rundt Dennis som Red Bull-junior i England
Han er 14 år og alt ligger servert når an ankommer banen. Slik er en typisk dag på banen for Dennis Hauger i England.
FORMEL 4: Tidligere denne uken fulgte vi Dennis Hauger tett i forbindelse med både offisiell Formel 4-test og samtidig fikk vi et ekslusivt innblikk i tilværelsen på Red Bull Racings hovedkvarter og simulator-treningen som han nærmest ukentlig gjennomfører der.
I forbindelse med testen på Rockingham-banen var Hauger nok en gang raskest, noe han også har bevist tidligere i år. Med tiden 1:18,547 var han fire hundredeler raskere enn en av sine argeste konkurrenter Johnathan Hoggard. Haugers lagkamerat i Red Bull og Arden-teamet, Jack Doohan, var 72 hundredeler bak nordmannen.
For å gi et innblikk i en typisk testdag for Hauger, har vi lagt ved 18 bilder som beskriver hverdagen bak rattet sammen med ingeniørene og ledsager - i dette tilfellet pappa Tom Erik.
På grunn av sin unge alder er Hauger nødt til å ha med seg en voksenperson i forbindelse med transport, fly og overnatting. Ved siden av faren pleier også manager Harald Huysman og landslagstrener Fredrik Brenna-Lund å være til stede.
Fire sett med slicksdekk står klare for Dennis Haugers test, her ved tre brukte og ett nytt sett. Utover dette har teamet og Hauger tilgang på enda flere sett. Det anslås at dekkforbruket på én test har en verdi på cirka 50.000 kroner.
Dennis Hauger og Jack Doohan er gode lagkamerater både som Red Bull-juniorer og som førere i Arden-teamet. Men bakgrunnen deres er ganske konstrastfylte.
Hauger er født og oppvokst på Aurskog med en far med rallybakgrunn. Doohan er vokst opp på Gold Coast i Australia, er sønn av flere ganger MotoGP-verdensmester Mick Doohan og har bostedsadresse i Monaco når han oppholder seg i Europa.
Formel 4 er det «nederste» av fire konkrete formeltrinn opp mot Formel 1. Det kan gjenspeiles også på rattet, hvor det stort sett bare er pit-limiter, nøytral-knapp, display-manøvreringer og bremsekraftfordeler som er justeringsmulighetene en F4-fører kan gjøre underveis.
– Pappa! Du må hjelpe meg. Jeg sliter med hvordan jeg skal sette på tear-off'en på hjelmen, roper Dennis Hauger i Arden-bussen.
– Men Dennis, nå har jeg akkurat stått og skrytt av at du er så selvstendig, svarer faren.
Under kan du se noen av bildene fra oppholdet i England. Reportasjen fortsetter under bildeserien.
Dette var forøvrig første gang Dennis brukte sin helt nye hjelm, med dekor skreddersydd for nordmannen. Anslått kostnad for hjelmen, inklusive dekor, er på cirka 50.000 kroner. Den slipper han selvfølgelig å betale for.
Selv om det er Red Bull som betaler for at Hauger får kjøre Formel 4 med deres plan om at han skal utvikle seg og forhåpentligvis bli god nok for et Formel 1-sete i framtiden, så har Aurskog-gutten fremdeles viktige norske sponsorer og støttespillere i ryggen. Disse får også relativt god plass på den tungt, klassiske Red Bull-dekorerte formelbilen.
For det utrente øyet så er ikke bilen til Hauger direkte ulik energidrikkselskapets Formel 1-biler, når det kommer til dekor. Men en 1,6-liters standard Ford-motor og vesentlig mindre aerodynamikk gjør at denne bilen ligger mange hakk under motorsportens raskeste biler på bane.
Midtveis på dagen var Dennis fremdeles et stykke unna de beste tidene. Pappa Tom Erik hadde live-timingen klar på iPaden og ville gjerne vise fram disse til sønnen.
Men da responderer Dennis raskt:
– Nei, pappa - ikke vis meg noen tider! Jeg vil ikke se noen.
Selv om aerodynamikken er simpel, er det fortsatt mange justeringsmuligheter. Og dette kan påvirke hvorvidt bilen er understyrt eller overstyrt, noe som er ett av Haugers viktigste oppgaver å gi tilbakemelding om.
Her ser vi hvordan frontvingen måles med vater for å se og eventuelt gjøre endringer som påvirker marktrykket på frontpartiet av bilen.
Er det slik vi skal være vant til å se Dennis Hauger i det britiske Formel 4-mesterskapet i år? Altså i front? Tidene på testene tyder på det, men test er test og Hauger er en av de desidert minst erfarne førerne på startgriden når det kommer til løp i formelbil.
– Det første løpet blir tøft for ham. Men når han først begynner å vinne løp, så kan han fort bli ustoppelig, tror teamsjef Ben Bloomfield overfor Parc Fermé.
Fotografering og eksponering hører med når man både er Red Bull-junior og er ventet å kjempe høyt oppe i toppen i sin aller første sesong i formelbil. Dennis Hauger er bare 14 år, men har det siste året fått mye oppmerksomhet spesielt i Norge, og i utlandet begynner stadig flere og flere å merke seg navnet hans.