Slik opplever Dennis trykket rundt seg selv etter den fenomenale sesongstarten i Formel 3

Den siste måneden har Dennis Hauger skapt flere overskrifter enn kanskje noen sinne. Selv er han mer glad på norsk bilsport sine vegne enn seg selv.

Publisert

– Hadde jeg bodd i England, så hadde det vært annerledes. Da hadde man ikke hørt noen ting. Det er jo litt spesielt fordi jeg nettopp bor i Norge, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

Dennis Hauger. (Foto: Prema)

– Hadde jeg bodd i England, så hadde det vært annerledes. Da hadde man ikke hørt noen ting. Det er jo litt spesielt fordi jeg nettopp bor i Norge, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

Han er på vei fra Italia til Frankrike når Parc Fermé slår av en prat med Norges nye motorsportyndling, en drøy måned etter at han sikret karrierens første Formel 3-seier i Spania, og således leder mesterskapet etter første løpshelg.

Men når vi skriver «nye motorsportyndling», så er kanskje det like oppsiktsvekkende for den ihuga bilsportinteresserte. Hauger har rukket å bli et godt kjent navn og en godt profilert utøver innad i miljøet de siste årene, men den siste måneden har riksmediene fattet en helt ny interesse for 18-åringen fra Aurskog.

På radaren til Norges største idrettsprofiler

Kanskje ikke så rart, for timingen kunne knapt vært bedre ved at han markerer i samme sfære som en av idrettene med aller størst vekst av interesse i Norge den siste tiden, nemlig Formel 1. Kombinasjonen av Netflix-suksessen Drive To Survive, og at Hauger ligger helt i toppsjiktet på samme arenaer, gjør at nordmennene - og norske medier forøvrig - fatter en helt ny interesse for ham.

– Jeg merker jo at det øker med media og sånt. Det er vel sånn det fungerer når man gjør det bra. Det er kult at det blir oppmerksomhet rundt det, mest for motorsporten generelt også, sier Hauger.

Den siste uka fikk han gode skussmål fra en av Norges mest profilerte idrettsutøvere om dagen. Friidrettsutøveren Jakob Ingebrigtsen skrev historie da han satte ny europarekord på 5000-meter, og når han skulle trekke fram hvilken idrettsutøver han lar seg inspirere av - så var det nettopp Dennis som Ingebrigtsen framhevet.

Dette fikk Hauger fram i rampelyset igjen etter noen roligere uker i etterkant av Formel 3-bragden i Spania, som puttet ham i de samme spaltene og vinklingene som norske storheter som fotballstjernene Erling Braut Haaland og Martin Ødegaard, golfesset Victor Hovland og tenniskometen Casper Ruud. I mellomtiden hadde Hauger også samlet en rekke kjendiser til duell på Rudskogen, kalt for «Dennis Hauger Challenge» hvor flere profilerte personer på og utenfor idrettsbanen fikk måle krefter mot 18-åringen.

– Jeg har jo snakket litt med Filip og Jakob før. Jeg vet at de digger biler, og de skulle egentlig være med på Hauger-challengen vi hadde på Rudskogen. Ellers har jeg snakket mest med Filip, for kona hans er fra samme område som meg hvor vi også har en felles sponsor. Så vi har blitt kjent via en middag sammen, blant annet. Også tror jeg pappa har snakket litt med Gjert (Ingebrigtsen, far og trener til sønnene, journ.anm.) i jobbsammenheng tidligere, sier Dennis.

Nye utfordringer å takle i Frankrike

(Faksimile: TV2.no)

Jakob har han selv aldri møtt, men de har vært i kontakt vedrørende stuntet som ble avholdt på Rudskogen for et par uker siden, og måtte naturlig nok trekke på smilebåndet da han så uttalelsene hans.

– Det er kult at han følger med, spesielt når det kommer fra en så stor idrettsprofil. For min del er det jo positivt overfor sponsorer og alt rundt, og det gjør ting enklere å bygge opp framover. Men også kult at det blir mer som skjer rundt sporten, og ikke bare ski og fotball som Norge jo liker veldig godt.

Nå er han altså på vei til Frankrike og Paul Ricard for den neste løpshelgen i Formel 3. Han leder mesterskapet etter runden i Spania, og har vist under alle omstendigheter han virkelig er å regne med helt i toppen i år etter den svake 2020-sesongen.

Nye utfordringer står for tur på en bane han ikke har nevneverdig erfaring på. Selv om ambisjonene er høye, så er han likevel nøktern overfor sin egen inngang på løpshelgen.

– Det er mye å jobbe med på den banen. Den er teknisk, og vanskelig i forhold til dekksparing. Det er en del teknikker det er viktig å «naile» når man kommer på banen. Spesielt siste sektoren må jeg jobbe ekstra med. Det er mange «loada» svinger hvor det er mye G-krefter i høy fart, som tar veldig på dekkene. Så det blir spennende å se hvordan jeg håndterer det i løp, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS