Slik har tilværelsen som nybakt pappa påvirket Christians racingliv

Selv om sesongen har bestått i flest nedturer, så vil 2019 bestå av Christian Krognes’ desidert største opptur i livet.

Publisert

I helgen er Christian Krognes tilbake bak rattet igjen etter 10-timersøpet på Suzuka i Japan, hvor det endte med brutt løp fra en potensiell topplassering.

Slik ble Christian Krognes tatt imot av teamet denne helgen i sitt første løp siden han ble pappa i september. (Foto: Privat)

I helgen er Christian Krognes tilbake bak rattet igjen etter 10-timersøpet på Suzuka i Japan, hvor det endte med brutt løp fra en potensiell topplassering.

Og det har egentlig vært gjennomgangsmelodien i hele år. Ofte har både Krognes og teamkompisene i BMW-teamet Walkenhorst Motorsport vist godt tempo, både i den intercontinentale GT-serien - også som et slags uoffisielt VM for GT3-biler - og i den tyske langdistanseserien VLN.

– En real omstilling

Nå skal Krognes kjøre VLN igjen, og hans første billøp som pappa. I september ble nemlig Christian og samboeren Ida Skårholen foreldre til lille Sanna.

– Det føles helt ubeskrivelig herlig. En real omstilling, selvsagt, men vi nyter hvert sekund, sier Krognes til Parc Fermé.

Mens han de siste sesongene stort sett kun har kjørt utvalgte VLN-løp på Nürburgring, så har Krognes i år fått den ultimate internasjonale muligheten ved å kjøre Intercontinental GT Challenge (IGTC). Et mesterskap hvor han blant annet konkurrerer med landsmannen Dennis Olsen, som er fulltids fabrikkfører for Porsche.

Sjonglerer mellom jobb, kjøring og familie

Krognes, derimot, er en av svært få ikke-profesjonelle førere i form av fabrikkontrakt. Krognes har her hjemme i Norge en daglig leder-stilling kombinert med at han kjører billøp på høyt, internasjonalt nivå.

Men med en fleksibel arbeidsgiver, så er dette en sjonglering som Krognes trives godt med. Men nå har han altså fått enda en ting å tenke på.

– Tidsskjemaet blir jo selvsagt litt strammere, og det har vært naturlig å ha alt fokus på Sanna og Ida den første tiden. Men jeg prøver å få inn litt forberedelser også, men med ny sjef hjemme er det blitt vanskeligere å planlegge enn før, innrømmer 29-åringen.

https://www.instagram.com/p/B213rVaIcT3/?utm_source=ig_web_copy_link

Likevel var det ingen vanskelig omstilling å sette seg bak rattet igjen. Krognes er blitt godt kjent for å kjøre med en høy mental styrke og prestere når det gjelder som mest, og er ikke den som har lent seg på enorme mengder med kjøretrening. Ettersom han både har fulltidsjobb og ikke noe eget budsjett eller sponsorer å bidra med for å få kjørt.

– Det har blitt mye pappatid. Men så kjenner jeg jo «Ringen» såpass godt at jeg føler jeg kan reise ned og yte bra likevel. Selv om jeg har vært veldig i «pappabobla» de siste ukene, så gikk det greit å omstille seg til kjøringen, konstaterer BMW-føreren som opprinnelig er fra Ridabu i Hamar.

Takknemlig

Christian Krognes fra årets andre løp på Laguna Seca i USA. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Sesongen har vært en jojo-sesong, men med mest nedturer rent sportslig. Likevel ser han positivt på at sesongen har vært innholdsrik og gitt nye erfaringer han ikke har fått før. De har kun fullført to av fire løp på relativt svake plasseringer i forhold til hva de hadde ønsket.

På Bathurst i Australia i sesongåpningen måtte de bryte etter bare 40 mintter, på 24-timersløpet på Nürburgring - som er et selvstendig løp - måtte de bryte fra femteplass, de ble kjørt av banen på 24-timeren på Spa-Francorchamps og på Suzuka havnet de ufrivillig i et sammenstøt som sendte dem ut av løpet fra en topplassering.

– Det er fortsatt litt tid å gjøre det på, så vi gir ikke opp og kommer til å gjøre alt i de tre løpene som gjenstår. Uansett er jeg utrolig takknemlig for alt jeg har fått vært med på i år, og jeg har lært vanvittig mye de siste månedene, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS