Slik forklarer Dennis (22) hvorfor toppresultatene har manglet i år

De er nemlig helt etter planen. Prestasjonen til 22-åringen har ligget godt i kulissene.

Publisert

Sammenlagt i European Le Mans Series, som har vært Dennis Olsens hovedprogram for Porsche denne sesongen, så ligger han på en beskjeden åttendeplass som fører.

Dennis Olsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Sammenlagt i European Le Mans Series, som har vært Dennis Olsens hovedprogram for Porsche denne sesongen, så ligger han på en beskjeden åttendeplass som fører.

På mange måter i sterk kontrast til slik vi så Olsen i fjor, der han kjempet helt til siste meter om gullet i Porsche Supercup.

Mer utfordrende sesong

Derfor settes spørsmålstegnene om hvorvidt han har prestert noe særlig bra i år, i overgangen fra Porsche-junior til fabrikkfører av typen «young professional», og i overgangen fra sprintløp til langdistanse. Og Olsen innrømmer at han har fått spørsmålene.

– Mange spør hvor resultatene blir av. Men de ligger i kulissene. Porsche er fornøyde, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Grunnen er enkel. Han er blitt plassert i kundeteamet Proton Competition, som i hovedsak kjøres og finansieres av privatførere som ikke er i nærheten av nivået som Olsen egentlig har. Nordmannens oppgave er å hjelpe førerne til å bli bedre, samtidig som han får kjøretid i bilen til å bidra til så godt resultat som mulig. Beste enkeltstående leveranse er kanskje pole position-runden han satte på Silverstone tidligere i år.

Porsche studerer Olsens personlige utvikling og bidrag til teamet framfor enkeltresultater.

– Sesongen har bydd på større utfordringer i år kontra i fjor da man sitter i en krevende posisjon hvor man ikke får resultatene man selv ønsker. Men jeg har blitt utfordret ekstremt mye. Det er hardt, men positivt for karrieren, sier 22-åringen.

Le Mans-planer

Om en drøy måned skal neste års kontrakt landes. Den er ikke spikret enda, men han får i hvert fall ikke sparken. Etter alle solemerker er det snakk om en ordinær forlengelse av dagens kontrakt, men med et mer lukrativt program.

– Forhåpentligvis får jeg kjøre et fullt mesterskap eller to. Også jobber vi med å få på plass 24-timeren på Le Mans. Det må vi få igjennom, men det kommer an på plasser som er ledig og hvilke muligheter som dukker opp, sier Olsen, som nylig var i et positivt møte med Porsche om neste år.

Han innrømmer dog at det er krevende for en ung vinnerskalle å jobbe med andre roller enn den enkle han har vært vant til; å kjøre raskest mulig fra A til B og kjempe alene om toppresultater.

– Vanligvis har man med seg hjelmen og kjøredressen og skal kjøre for et best mulig resultat. I år har jeg hatt mange andre roller å ta tak i. Det er en ny utfordring som er ekstrem lærerik. Man forstår hva «hele pakka» dreier seg om, selv om det er krevende og småfrustrerende at man ikke kjører for det resultatet man selv vil ha, sier Olsen.

Førstkommende helg kjøres årets nest siste helg i den europeiske langdistanseserien på legendariske Spa. En bane som Olsen har som én av sine klare favorittbaner ute i Europa. Kanskje ikke så rart - i Porsche Supercup i fjor kjørte han inn til pole position i begge løp, og vant også begge løpene med god kontroll.

Powered by Labrador CMS