Slik fikk disse gutta muligheten til å kjøre helt gratis

DEL
VLN-mesterskapet i Tyskland er én av flere racingserier som kan åpne for gratis seter. Denne serien er også populær blant flere nordmenn. (Foto: Simen Næss Hagen)

Mulighetene finnes – bare du trykker på de rette knappene. Og da kan rådene fra disse talentene være verdt å lytte til.

At motorsport er noe av det mest kostbare av sport og aktivitet man kan drive med, er hevet over enhver tvil. Mange får realisert muligheten til å kjøre bil, sykkel eller båt, men desto flere sitter på sidelinjen og drømmer.

Uansett, selv om det ofte må gode sponsoravtaler til, eller en feit lommebok blant familie eller kjente, så er det også mulig å drive med motorsport uten å måtte bla opp en krone selv.

Du må ikke hete Andreas Mikkelsen eller Andreas Bakkerud for å få denne muligheten. Spesielt i ulike racingserier har vi de senere årene, spesielt i år, sett flere eksempler på unggutter som allerede har fått muligheten til å kjøre bil uten at det går utover lommeboka deres.

LES OGSÅ: Her er våre beste tips til hva du bør gjøre på Nürburgring
LES OGSÅ: Derfor drømmer ikke norske førere lenger om en F1-karriere

Veien dit har selvfølgelig ikke vært gratis, men nylig har vi et eksempel på unggutten Theodor Olsen (18) fra Moelv, som blant annet var kandidat til «Bilsporttalentet» i fjor. Resultatene i Radical-klassen har talt for seg, motgang til tross, og lørdag 12. august har han satt seg på flyet til USA for å kjøre en Nord-Amerikansk serie i tilsvarende bil. Helt gratis.

- ANNONSE -

Beviste på banen

Olsen får nemlig full støtte av Radical Texas, og skal i løpet av ukene han er i USA også være med på fabrikkens tester av Radicals nye bil SR8.

Theodor Olsen. (Foto: Privat)

Derfor har vi spurt Olsen, samt Tyskland-førerne Christian Krognes og Oskar Sandberg, om deres nøkkel til å havne i posisjonen hvor man kan drive med bilsport uten å betale ei krone:

– Mitt tips og mine erfaringer er at man aldri må gi seg. Jeg hadde en veldig tøff sesong i Danmark der alt ble bare tull, og etter det visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre. Vi lette etter en ny løsning neste sesong som da ble til slutt å kjøre Radical i Skandinavia. Der visste vi at nivået var høyt, men jeg hadde fortsatt litt bedre fart enn de andre, og til slutt vant jeg cupen sammenlagt, sier Theodor Olsen til Parc Fermé.

Første hinder var altså å bevise ute på banen at du er god nok ut ifra forutsetningene. Resulatene har derfor talt for seg selv, som nå har endt med at han er invitert «over dammen», uten at han trenger å betale for kjøringen selv.

Oskar Sandberg lever av bilkjøring i Tyskland. (Foto: Simen Næss Hagen)

Kontaktnett og relasjoner

Men det er mer som må til. Kontaktnett er et viktig stikkord. Det kan VLN-fører Oskar Sandberg svare på, som reiste til Tyskland med to tomme hender i håp om å klare drømmen om å leve av bilkjøring.

– Kontaktnett er viktig. Reis til de mesterskapene man ønsker å kjøre og snakk med alle. Vær deg selv og vær alltid positiv. Gå frem selv, personlig, og ikke alltid via pappa. Vær stolt over egne resultater og prestasjoner, er Sandbergs viktigste råd.

LES OGSÅ: Nå kan Oskar (24) leve av å kjøre baneracing

Det kan Christian Krognes også bekrefte. Han kjører både langdistanse-serien i det prestisjefylte Blancpain-mesterskapet, i tillegg til at han blant annet har den uoffisielle banerekorden på VLN-sløyfa av Nürburgring. I tillegg til kontaktnettet som Sandberg prater om, skal man også utnytte de få mulighetene man får, ta utfordringene på strak arm og levere varene og vel så det. For det er ingen tilfeldigheter at man får kjøre gratis. Det må være fortjent, samtidig som timingen må være god.

Christian Krognes kjører den største klassen i VLN, og har utnyttet de få mulighetene han fikk til å kjøre gratis. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Først og fremst må du ha litt flaks og møte de riktige menneskene til rett tid. For min del fikk jeg jo sjansen hos Møller Bil Motorsport akkurat da alternativet var å avslutte racingkarrieren. Men når man først får muligheten, så er det selvsagt viktig å levere, og helst levere over forventningene. I praksis er man nødt til å være et bedre alternativ enn alle de som kan betale både stort og smått for seg, og da har man allerede litt å jobbe med, sier Krognes til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Manglende resultater til tross – 2017 har vært Christians morsomste år

- ANNONSE -

Få sjanser til å bevise noe

Hamar-karen er kanskje det beste eksempelet fra Norge som omhandler begrepet «å smi mens jernet er varmt».

– Nettverksbygging, kombinert med at jeg heldigvis leverte på de testene og sjansene jeg fikk, tror jeg ga meg de mulighetene jeg sitter med i dag, sier Krognes, og legger til:

– Én ting var det tekniske omkring kjøringen og alle mentale og fysiske forberedelser, men det å ta vare på alle relasjonene rundt seg selv var også en viktig del av den jobben. Kort og godt handler det bare om normal folkeskikk og ta godt vare på de rundt seg, være litt ydmyk – men offensiv – og bidra med så mye energi og god «attitude» som man kan, sier Krognes.

Legg inn en kommentar