Slik er den nye tilværelsen for Marius med GT-racing på heltid

DEL

Foto: Simen Næss Hagen Foto: Simen Næss Hagen

Overgangen til den tyske Porsche-cupen har ikke Marius Nakken (23) noen problemer med å takle, men snart håper Ålesund-gutten at det løsner på resultatlistene.

Internt i MRS-teamet har Marius Nakken bevist såpass mye at han har fått flere testdager enn det kontrakten først tilsa da avtalen med MRS ble signert for den tyske Porsche-cupen denne sesongen.

Nå har tre løpshelger blitt kjørt, og enn så lenge er det 6. plassen i den andre finalen i sesongdebuten i Hockenheim som er årets beste prestasjon på resultatlistene.

For livet i Tyskland som Porsche-fører er tøft for en sindig sunnmøring som er vant til å kjøre muskelbil i Norge og Danmark.

LES OGSÅ: Mareritthelg ble ikke så verst likevel for Porsche-gutta

- ANNONSE -

Foto: Simen Næss Hagen Foto: Simen Næss Hagen

Mer fly enn noen gang

– Først og fremst er forskjellen stor på bilene. Man merker her at motoren er bak, det er en helt annen kjørestil og mye annet man må tenke på, kan Marius Nakken fortelle til Parc Fermé, før han beretter om viktigheten av riktig temperatur på dekk og bremser som er en svært viktig faktor å holde riktig.

Som Ålesund-gutt så bor man ikke akkurat sentralt til i Norge. Før i tiden måtte alt fraktes med bil fra nordvest-landet og gjennom Norge og videre om så. Nå er det mellomlandinger på Gardermoen og eventuelt en annen destinasjon, og med hjelmen og kjøredressen under armen, kommer Nakken til dekket bord.

– Det er utrolig deilig å komme ned og sette seg i bilen og vite at alt er klart. Alt er 100 prosent, og da slipper jeg å bruke tid på andre ting enn meg selv. Men jeg bruker all tiden min på dette, har mange lojale sponsorer som jeg må bruke mye av tiden min på, så det er veldig lange dager, sier 23-åringen.

LES OGSÅ: Derfor drømmer ikke norske førere lenger om en F1-karriere

For nivået i utlandet er høyt. Svært høyt. Den internasjonale Porsche Supercupen, som kjøres som supportklasse i Formel 1-løpene, toppes for det meste av førere som herjer i den tyske cupen. Deriblant landsmannen Dennis Olsen.

Fornøyd med tidene

Og Nakken lærer mye av Dennis, og sammenlikner gjerne tidene med ham for å se hva han har å hente. Rundetidene isolert sett ser overhodet ikke verst ut på treninger og kvalifiseringer, men Nakken er fremdeles det bitte lille ekstra bak.

Og med flere uhell, derbilant påkjørselen i Lausitzring som sendte ham ut av løpet, og ikke minst påkjørselen i siste sving nå nylig på Red Bull Ring hindret ham fra å hevde seg blant de store gutta.

LES OGSÅ: Et erkenorsk samhold på tvers av grener og mesterskap

- ANNONSE -

Foto: MRS Foto: MRS

– For min del så blir jeg aldri helt fornøyd før jeg er i toppen. Men teamet og de i Porsche vet at vi hører hjemme i toppen. Det er veldig trygt å vite, og vi ser det også på tidene, sier Nakken.

Vil prøve Supercupen

En ekstra prikk over i-en denne sesongen vil være å få innpass i Supercupen. Han håper muligheten kan by seg. Teamet er i alle fall positive.

– Det er innen rekkevidde, og teamet mitt har biler i Supercupen. Det hadde vært kult å få muligheten til å prøve seg i et løp i år, og kanskje full serie neste år. Men det er klart, da må man se på resultater først og fremst. Men så er det jo sånn at det holder å se på det tyske mesterskapet. Det er de samme som går igjen, og det sier litt om det tyske mesterskapet, sier Nakken.

– Noen Supercup-løp du har ekstra lyst til å kjøre?

– Det handler først og fremst om hva Porsche har ledig, eventuelt. Frem til da er det viktigste å komme i gang i den tyske serien, konstaterer han.