Slik er Aleksanders «anonyme» liv som racingfører i det store utland

Aleksander Schjerpen avslutter i helgen sesongen, vel vitende om at han stadig er nærmere å kjøre helt gratis i utlandet.

Publisert

Det er åpenbart at GT-racing er veien å gå, i alle fall den korteste, om man skal oppfylle drømmen om å kjøre fort med bil uten å betale eller stå økonomisk ansvarlig. Eller i beste fall tjene penger.

Aleksander Schjerpen. (Foto: Claudio Signori / Nova Race)

Det er åpenbart at GT-racing er veien å gå, i alle fall den korteste, om man skal oppfylle drømmen om å kjøre fort med bil uten å betale eller stå økonomisk ansvarlig. Eller i beste fall tjene penger.

Dennis Olsen, Christian Krognes, Mads Siljehaug, Oskar Sandberg og gutta på Møller Bil Motorsport er noen av de norske eksemplene på dette i racingsammenheng. Aleksander Schjerpen fra Elverum håper å kunne melde seg på i denne gjengen om ikke lenge.

– Jeg har alltid vært litt underdog. Aldri vært den største på sosiale medier, eller vært en del av talentutviklingen til bilsportforbundet. Samtidig har jeg nå klart å få såpass mye erfaring i utlandet at jeg er i en posisjon hvor jeg kommer med kompetanse inn i teamet som gjør at jeg kan få redusert prisen for å få kjøre. Før måtte man jo betale for alt av testing, dekk og slik. Den har jeg passert, selv om jeg fortsatt er avhengige av partnere for å få kjørt, sier Aleksander Schjerpen til Parc Fermé.

GT4-satsing i Mercedes

Denne helgen er han i USA for å kjøre 24-timersløpet på Circuit of the Americas i den internasjonale Creventic-serien. Her for Leipert Motorsport som han har hatt bånd til over flere sesonger. I utgangspunktet skulle Marcus Påverud også dele samme bil, en Lamborghini Huracan Super Trofeo, men prislappen ble for høy til at han ble med Schjerpen og de andre på teamet.

Men det er ikke Lamborghini som har vært hovedsatsingen til Schjerpen i år. Sammen med teamet sitt, Nova Race, har det italienske GT-mesterskapet vært hovedfokus med langdistanse som disiplin. Først og fremst ble det satset i en Ginetta, før de avsluttet med en nyinnkjøpt Mercedes AMG GT4, der Nova nå skal satse mer som et sterkt kundeteam av Mercedes, ifølge Schjerpen. Det ble også sølv i mesterskapet til slutt.

– Nå som Nova er blitt et kundeteam av Mercedes, så hadde vi med ingeniører fra Mercedes på test og løp, og det er klart at det hjelper på. Det gikk veldig bra fra første meter, med nooe som mange trodde var en stor risiko for oss. Selv om Ginetta er en rørrammebil bygd for motorsport, så var det ikke vanskelig å merke at Mercedesen var mye mer nymoderne og mer sofistikert med understell og alt, oppsummerer Schjerpen.

Først og fremst er det i England han har lengst fartstid der han etablerte tett kontakt med Ginetta og kjørte dette i flere sesonger. I fjor bar det over til BMW M4 GT4. I tillegg fikk han også være med på teste Audis GT4 satsing på R8 da den var under opprulling.

Fått mye gratis testing

I sesongfinalen på Mugello startet Schjerpens team, Nova Race, et tett kundesamarbeid med Mercedes i forbindelse med videre satsing i denne GT4-børsa. (Foto: Nova Race)

Schjerpen er glad for hver eneste meter han får kjøre med bil, og til tross for at han ikke har hatt det store internasjonale barrierebruddet som har generert masse oppmerksomhet, så er han takknemlig for sitausjonen han er i per i dag.

– Testing er noe mange ser på som en liten drittjobb. Det er ikke alle som syns det er kult å kjøre tester med en bil du ikke får kjøre med i racing. Da jeg testet for Audi var det ikke snakk om å få noe sete til gjengjeld, men bare å få en invitasjon om å være med å teste og sette et preg på utviklingen syns jeg er utrolig kult og lærerikt. Jeg tar de mulighetene jeg får, og det handler om å bare komme i kontakt med personer rundt omkring, sier han.

Det går i bilsport døgnet rundt. Når han ikke satser på sin egen sportslige karriere, så har han mye av ansvaret for å gjennomføre eventene på Vålerbanen. Men han er forsiktig med å si at han lever «av» bilsport selv om han ikke har noen annen relevant jobb utenfor satsingen.

– Joda, man kan si at man lever av bilsport, men jeg er kritisk til dem som sier at jeg lever av det på denne måten. Å leve av bilsport betyr i mine øyne at man kan leve av å kjøre fort med bil. Men jeg stortrives med kombinasjonen av min egen karriere sammen med det jeg gjør her i Norge. Det er bra pågang på eventene, og det er jo slikt at jeg kan ta med meg datamaskinen å jobbe i utlandet om jeg skal ut å kjøre, sier han.

Powered by Labrador CMS